Mammas Mat Idag //Kao

En av de underbart goda rätter min mamma lagade när jag var barn (hon lagade alltid god mat) var bland annat:
Ångkokt torsk med pepparrotssås, potatis och morötter, som jag lagar idag.

Det jag kan om mat har mamma lärt mej och jag använder ytterst sällan recept. Jag är absolut ingen hejare på matlagning, men jag lagar den från grunden.

Nu är maten snart klar och det doftar pepparrot i köket. Vill du ha receptet?

11 svar till “Mammas Mat Idag //Kao

    • Lägger ut receptet nån gång idag. Jo, det var verkligen gott. Ibland kan gamla minnen dyka upp då man äter någon viss rätt. Smakminnen. Doftminnen. Så var det med den här maten.

      Ha en finfin midsommar!
      Kaoskram

  1. Det låter mumma. Vilket kött ska man ha?

    Här är en snabbmatshöjdare:
    Mjukt tunnbröd, Kavlis räkost. Lite rödlök.
    Rulla ihop och njut av rullen.

    Kram!
    /Skvitt

      • Pepparrotskött är ju ännu godare! Men jag är urusel på att koka kött. Det blir aldrig bra, hur jag än gör. Vet inte varför. Men…..man kan ju inte kunna allt 😀

        Kram
        Kao

      • Nej, tvärt om. Superenkelt och snabbt när man är hungrig.

        Köttkoket; pröva med en köttbuljongtärning också. Plus mitt underdunderknep: salt, javisst, men också en gnutta socker!
        En sockerbit kan du pröva med per en á två portion. Både socker och salt drar ut smakämnen. Sockret är alltså inte till för att söta utan just för att frigöra smakämnen så de känns på tungan.
        För mycket socker förstör smakupplevelsen, så överdriv inte!

        Kram!
        /Skvitt

      • Tack för tipset, men socker använder jag inte. Har inte ens socker hemma.

        Socker i maten? Det är typiskt skånska recept.

        Under en liftarresa från Österlen upp till Sthlm för en massa år sen behövde jag låna toalett, men inte en buske i närheten. Men däremot ett hus ute på slätten, där jag fick låna toan. När jag var klar fick jag en näve nystekta köttbullar och tackade ödmjukast. Men när jag åt den första fick jag nästan en smakchock; det var massor med socker i smeten och dessutom gjord på fläskfärs. Det var INTE gott!

        Kao

      • Men jag var ju tydlig med att det ska vara LITE socker. Inte MYCKET!

        Det får alltså inte vara så att sockret slår igenom.

        Om du inte alls använder socker är det ju dumt att köpa hem. Ta ett par bitar på något kaffe istället. Det räcker kanske länge ändå.

        Kram!
        /Skvitt

Kommentera

