Vad Är Bildning? Vad är egentligen en bank? // Kao

Jo: ” Bildning är det som finns kvar när den sista dollarn har försvunnit”.

Och: ”En bank är en institution som lånar ut paraplyer i solsken och vill ha dem tillbaka när det regnar”. (Mark Twain)

24 svar till “Vad Är Bildning? Vad är egentligen en bank? // Kao

    • Mark Twain var en komplicerad, men mycket klok man. Igår kväll läste jag turerna i ett rättegångsprotokoll, där han var anklagad. Det var intressant att se hans retorik. Han kunde snärja vem som helst, men han hade rätt i mina ögon. Jag menar: rättegången hölls i slutet av 1800-talet.

      • Inte på ett bra tag. Har så många tankar i huvudet om framtida inlägg, men måste koncentrera mej på en sak i taget. Just nu är det inte Mark Twain. Räcker med dessa två uttryck. Men DU kan ju skriva om honom! Du är otroligt produktiv. På ett mycket imponerande sätt 🙂

        Kram
        Kao

      • Då får du väl skaffa fram det. Om du vill skriva om honom. Det finns enormt mycket skrivet av honom, om honom och hur många ordspråk som helst, som gäller än idag.

        Kram
        Kao

      • Hmmm. Halvdåligt. För ytligt, men en massa länkar som jag dock inte klickat mej in på.

        (Just nu har jag ca 35 grader i lägenheten och måste göra något åt det.)

      • Varmt här också. Borde ha seglat i dag, men det får räcka med gårdagens segling som varade ca 10 timmar. Vinden, som var svag, dog frampå sena eftermiddagen som vanligt vid den sorts väderlek vi har just denna helg.

        Jag håller mig inomhus i dag och det är så varmt att jag går naken. Vad ska man göra om man väljer bort sjön?
        I morgon sjunker temperaturen och det ska även bli riktigt blåsigt.

        När man är alltför varm kan man spola kallt vatten på handlederna om man inte föredrar ett kallbad.

        Vad gör du själv åt saken?

        Kram!
        /Skvitt

      • Har ju ingen båt, men jag har en bra fläkt och några kalla 3,5-öl och sodavatten. Det duger bra. Men idag har det varit svårt….ujujuj. Har alla fönster i västerläge = sol från 15.00 -21.00 – 22.00-tiden då solen går ner bakom hustaken mittemot.

        Men jag vill inte klaga…

        Kao

      • Självklart. Nu blir Jorden varmare och varmare och när man bygger nya hus bör man kanske installera A/C i lägenheterna. Just nu önskar jag att jag hade en sån.

        Kao

      • Kanske man kan få samma effekt om man äter iskall ärtsoppa? 😉
        (Det där var tänkt att vara skitroligt!)

        Kram!
        /Skvitt

      • Ska kolla senare. Just nu redigerar jag ett inlägg och har blivit avbruten flera gånger av telefan. Och så måste jag äta också.

        Kram!
        /Skvitt

      • Just den videon har jag inte sett, men det han säger känner jag redan till.
        Tack för viden, den kom väl till pass i mitt senaste inlägg.

        Kram!
        /Skvitt

  1. Ping: Kunskap är makt | eaqhan

Kommentera

