Nu Är Hon Död // Kao

När jag flyttade till min nuvarande bostad för 2½ år sedan hade jag turen att få mycket trevliga grannar. Särskilt hon jag bodde dörr i dörr med. Vi var väldigt olika; gillade inte samma teveprogram, stod långt ifrån varandra politiskt och hade inte ens samma klädstil eller heminredning. Vi var egentligen olika i det mesta. Men vi träffades varenda dag. Antingen i hennes eller mitt kök där vi satt och pratade om allt möjligt. Hon var en öppen och mycket generös person som hjälpte alla som behövde hjälp.

Men i december blev hon sjuk och magrade 10 kilo på mycket kort tid. Hon hade fått cancer – och i måndags somnade hon in på ett hospice här i min stadsdel. Hon har tre döttrar som alla varit hos henne varenda dag. Det känns mycket tomt och sorgligt att hon nu är borta.

Det yngre paret som bodde mittemot mej flyttade i Maj. De var jättegulliga. Ofta pratade vi alla fyra med öppna dörrar i trappen. Ibland kunde vi stå länge och prata. En av ungdomarna går på KTH och blir klar i augusti. Den andra har just börjat fjärde året på läkarlinjen. Nu känns det ganska ensamt här högst upp i huset.

Jag önskar och tror att min granne bredvid får vila i frid. Hon tvingades lida av sin sjukdom och det var först mot slutet hon fick medicin hon blev smärtfri av.

Hon var en fantastisk person med en mycket spännande och annorlunda livshistoria.

10 svar till “Nu Är Hon Död // Kao

Kommentera

