Pica Pica // Kao

Bildresultat för skata pica pica          (Bild: Rolandwalden.wordpress)  Bildresultat för skatbo (Bild: tjugofyran.blogg.se)

Min favoritfågel skatan är en härlig filur. Den heter pica pica på latin och jag tycker namnet är perfekt på den fågeln. Det är mycket pickande här och där i skatans liv. Utanför mitt fönster, i en mycket hög lönn, har ett par byggt sitt nya bo. På gräsmattan nedanför håller de stånd mot inkräktare såsom andra fåglar, och den gamla huskatten får sina törnar ibland och då vill hon gå in i porten.

Skatan är väldigt noga med vilka kvistar den väljer så kärleksfullt (se nedre bilden) till sitt bo, även om man kan tro att de rafsar till sej vad som helst – av boets utseende att döma. Men planeringen är alltså mycket noggrann. De använder ett bo i ca 6-7 år, som de renoverar varje år. Sen bygger de ett nytt. Deras gamla bo finns, numera obebott, i en hög hägg bredvid.

Skatan tar också emot gäster, andra skator, som får sitta på pinnar utanför och kraxa. Man kan tro först att dessa är andra skator som vill terrorisera de som har boet, men så är det alltså inte.

I en tät buske några meter från lönnen huserar ett annat skatpar. De har använt boet i busken ett par år nu. Kanske är det de som hälsar på i boet i lönnen? Jag tycker i alla fall att de är kul att titta på och likt  kråkfåglar i allmänhet är de smarta. Intelligenta. Ur människans synvinkel…

5 svar till “Pica Pica // Kao

  1. Skator lever i små flockar där alla är släkt med varandra. Det är alltså antagligen syskon som tillåts sitta intill boet och kraxa.

    Har man bara tid så ska man sitta och kika på dem en längre stund så ser man hur intressanta och roliga de är, samt hur intelligenta de är.

    Kram!
    /Skvitt

    • Aha! Så det är familjen som sitter där. 😀
      Där jag bodde tidigare hade vi en buske på vardera sidan av huset med skator på grannarnas bakgårdar. Då var det ingen risk att man troddes kika in i andras lägenheter 🙂 då jag följde de skatorna dagligen. Hur kul som helst.
      Jag har ju en bra kikare. Men jag kan inte stå någon längre stund och glo i den, eftersom det bor folk i fönstren alldeles bakom trädet med boet, där jag bor nu. Tyvärr. Det kan ju se ut som om jag kikar in till dem. Vet inte riktigt hur jag ska göra…kan ju gå ut på gården och kika upp i trädet, men då blir det ur grodperspektiv.

      Snart är det väl dags för äggen att kläckas, kan jag tänka mej.

      Kao

Kommentera

