Åkesson Och Flyktingarna // Kao

Det skulle vara intressant att veta vad Jimmie Åkesson & Co anser om flyktingfrågan nu, när opinionen i frågan har tvärvänt efter den skakande bilden på den lilla syriska flyktingpojken som låg död med ansiktet i vattnet.

Helst av allt skulle jag velat se en debatt mellan Åkesson och Hans Rosling. Här förklarar han (på engelska) varför folk flyr och vart de flesta flyktingströmmarna egentligen går:

Men vissa flyktingar har också sökt skydd i Ryssland:

20 svar till “Åkesson Och Flyktingarna // Kao

    • Tråkigt bara att det skulle behövas en bild på ett dött flyktingbarn för att väcka folk. Jag hoppas att lilla Alan blir en symbol för flyktingkatastrofen.

      Kram
      Kao

      • Konstigt egentligen att inga andra bilder har räckt till. Man har ju sett så många bilder att katastrofens räckvidd borde ha stått klar ändå. Men jag tror att det är bildens estetiska kvalitéer som har påverkat folk. Hur kusligt den än är så är det j en vacker bild, om du förstår hur jag menar.

        Kram!
        /Skvitt

      • Jag förstår.
        ——
        Folk har blivit matade med en uppsjö av bilder och reagerar helt säkert. Bilden på pojken blev däremot den utlösande faktorn för förståelsen för katastrofen. Tror jag.
        Kao

    • Det är viktigt att såna som sd-arna får se sånt här. Kanske de kan förstå då.
      I lilla Libanon är nu 25% av befolkningen syriska flyktingar och Turkiet har tagit emot miljontals. Sen gnälls det över de 10.000-tals som kommer hit för att söka skydd för sina liv.

      Kao

Kommentera

