Vilja Och Kunna Hjälpa En Annan Människa I Nöd ? // Kao

”Om jag vill

lyckas med att föra en människa mot ett bestämt mål

måste jag först finna henne där hon är

och börja just där.

Den som inte kan det

lurar sej själv

när hon tror hon kan hjälpa andra

För att hjälpa någon

måste jag visserligen förstå mer än hon gör

men först och främst

förstå det hon förstår.

Om jag inte kan det

så hjälper det inte att jag kan och vet mera.

Vill jag ändå visa hur mycket jag kan

så beror det på att jag är fåfäng och högmodig

och egentligen vill bli beundrad av den andra

istället för att hjälpa henne.

All äkta hjälpsamhet

börjar med ödmjukhet inför den jag vill hjälpa

och därmed måste jag förstå

att detta med att hjälpa

inte är att vilja härska

utan att vilja tjäna.

Kan jag inte detta

så kan jag heller inte hjälpa någon.”

(Sören Kirkegaard, dansk filosof).

8 svar till “Vilja Och Kunna Hjälpa En Annan Människa I Nöd ? // Kao

      • Faktiskt inget ämne som har attraherat mig allt för mycket, måste jag erkänna. Därmed dock inte sagt att jag inte värderar det högt. Filosofi är viktigt och har bidragit till att vår civilisation står där den i dag gör.

        Kram!
        /Skvitt

  1. Det är så det ska vara… även om man ibland glömmer det. Och ibland är det svårt att börja på samma plan som den behövande är på (tänker på min syster som gick bort nu i sommar). Ibland är de så insnurrade i en föreställning som stjälper dem och försvårar deras liv så pass mycket att det kan vara tvunget att börja på en annan plats.
    Men det måste fortfarande vara med ödmjukhet och ömsinthet, för att inte tala om respekt ,för den man försöker hjälpa…

    • Att försöka tänka i de banor den hjälpbehövande tänker, skulle jag tro. Inte utgå från sej själv och vad man just själv behöver. Empati, alltså. . Man kan ju inte komma ner till samma nivå, då skulle man inte vara till någon hjälp. Tvärtom. Då skulle man ju själv behöva hjälp 😉

  2. Ping: Terrordådet I Centrala Stockholm // Kao | kaos nya lya

Kommentera

