Att Göra Bort Sej Kan Vara Riktigt Kul, I.a.f I efterhand // Kao

Jag var på en restaurang med en vän. Plötsligt får jag syn på en man (en kändis) i baren som jag har nåt kul att berätta för. Jag går fram och säger att jag har hans gamla scenjacka från 60-talet. ”Va kul”, sa han, ”vilken av dem?” Jag beskriver jackan, men han säger att han aldrig haft en sån. Jag blir först lite konfunderad och trodde jag pratade med Ola i 60-talsbandet Ola And The Janglers. Men sen kommer jag plötsligt på att det är Björn Skifs jag pratar med. Långnosad bad jag om ursäkt och dröp därifrån. Han måste ha trott att jag var en riktig knäppgök. 😀

I ungefär samma tidevarv var det en kvinnlig bekant till mej som råkade se en man hon hade beundrat länge. ”Jag gillar verkligen dina böcker”, sa hon till honom. ”Tack. Men jag har inte skrivit några böcker”, sa han förvånat. Hon insisterade, men plötsligt upptäckte hon att hon pratade med Allan Edwall. Inte Stig ”Slas” Carlsson som hon först trodde 😀

Inspirationen att skriva  detta inlägg fick jag av http://www.kyrksyster.wordpress.com/ som berättar om sina ‘sko-fel’.

Det är skönt att veta att man inte är ensam om att göra fel ibland – och att man idag kan ta det med ett gapskratt.

——–

Tillägg 14/10-15.

När jag var i London på 70-talet och skulle laga fiskgryta till värdparet (tyckte engelska maten var urusel) så gick jag runt i Hampsted Heads småbutiker och köpte ingredienserna. Behövde majs till grytan. ‘Men vad heter det på engelska?’, tänkte jag. ‘Äh, det heter säkert samma som på svenska’. Så jag bad damen bakom disken om en burk ‘majs’. Hon tittade äcklat på mej och sa att hon verkligen inte hade sånt i sin butik. ‘Vad ska du ha det till?’, undrade hon. ‘Till min fiskgryta’, sa jag sanningsenligt. Men hennes märkliga och äcklade min fick mej att gå ut ur butiken. DÅ kom jag på att ”majs” betyder Möss på engelska 😦 Det blev inga majskorn till min fiskgryta….

23 svar till “Att Göra Bort Sej Kan Vara Riktigt Kul, I.a.f I efterhand // Kao

  1. Jag minns en gång i tonåren. Framför mig på trottoaren gick en kompis. Jag fick lust att fota honom lite lätt i rumpan, som en hälsning. I sista stund hejdade jag mig för att jag tyckte det var lite barnsligt att göra så.
    Precis när jag kom upp jämsides och skulle till att heja på honom såg jag att det inte alls var han utan en för mig helt okänd kille. Tur jag avstod att fota 😉

    Kram!
    /Skvitt

    • Hahaha! Att ta fel på folk: Jag var ute och gick och tyckte jag såg Gunilla på trottoaren en bit framför mej. Det var rätt mycket folk ute. Så jag ropade ”Gunilla” och sprang ifatt henne och skulle just ta tag i hennes axel då mänskan vänder sej om. Det var inte alls Gunilla :(. Men det var ett så pinsamt misstag att jag fortsatte springa av bara farten och ropa – runt hörnet och snabbt in i en port där jag kunde pusta ut. 😀 😀 😀

      • Jag hejade på en person som stod utanför en resebyrå med broschyrer därifrån. Han såg precis ut som en nära vän till mig. Han bara glodde p mig och då upptäckte jag att han var aningen större än min vän, men i övrigt en dubbelgångare. Känslan var kuslig.

        Just publicerat en kortis om en riktig girigbuk.

        Kram!
        /Skvitt

  2. Jag kan fortfarande få enorm ångest för dumma missförstånd i tidig ålder.
    Minns fortfarande när jag ville hälsa på en bekant på Hemköp i Skärholmens centrum.
    Precis när jag kom fram så insåg jag att det var Tommy Körberg. Hann precis vända mig om och gå därifrån.

    • Att förväxla en kändis med en annan är jättekul. Numera, när man tänker på det, alltså.

      Plus att man ska vara försiktig med vad man säger på ett annat språk 😀

  3. Jag krockade med Peps mitt inne i vänthallen på Jönköpings Central 1984. Pinsamt också för honom eftersom vi var ensamma i vänthallen ha ha! Han hade spelat på festivalen jag var på och var väl minst lika Zonkad som jag. Nåt man kan erkänna så här 31 år senare.

Kommentera

