‘Iiiiii Och Yyyyyy’ – Talfel? // Kao

Kanske är jag ensam om att halv-spy när jag hör hur våra ungdomar tar efter  överklassens sätt att tala: ”iiii” och ”Yyyy”. Som jag skrev till Eachan i en kommentar: ”Jag får ont i tungan av att höra detta otyg.”

När jag försöker härma detta löjliga uttal här för mej själv, så måste jag vika tungan på mitten och  sen krulla ihop den på sidorna  för att lyckas. 😦

I min mataffär har två av kassatjejerna börjat prata så. Helt plötsligt och de är inte de enda……

VARFÖR börjar våra vanliga ungdomar och de under 40 tala på samma sätt som överheten? Även andra.

I vart och vartannat program på teve har programledarna börjat tala på detta sätt och jag måste erkänna att det irriterar mej. Plus att man klapprar hej vilt med händer och nyfixade naglar framför sitt eget ansikte när man talar med folk IRL eller i TV. Och sen dessa iiiii och yyyy.

Kan någon förklara fenomenet för mej? Vill man låta tjusig? Vill man låta rik? Vill man låta intellektuell?

11 svar till “‘Iiiiii Och Yyyyyy’ – Talfel? // Kao

  1. I Bohuslän iar man. Men det är väl inte på samma sätt. Nästa gång jag ser på programmet ska jag lyssna på henne. Jag har faktiskt inte reagerat på det.

    Du stavade fel till Eaqhan 😉
    Du har mail.

    Kram!
    /Skvitt

Kommentera

