Tiggeriet, Det Mest Förbjudna Att Tala Om // Kao

Jag är politiskt vänster. Då är vissa frågor tabu att diskutera. T.ex att det finns de (landsmän till tiggarna) som pressar sina på pengar och lever gott på dem. Kanske inte alla tiggare, men de flesta lider under stark press. Nu har jag plöjt åtskilliga intervjuer och filmer om tiggeriet från de flesta aspekter under flera månader och det jag befarade från början har visat sej vara sant.

Här är en film av bulgarisk press, som försöker utröna vem som egentligen tjänar på tiggeriet främst här i Sverige. Det är en otäck video. Tycker du att den verkar vinklad eller inte speglar det man här i Sverige tror? Eller tycker du att jag med detta inlägg spelar SD och andra rasister i händerna? Skriv då det i en kommentar och förklara din ståndpunkt..

Jag har själv med egna ögon sett hur tiggare blir behandlade av sina egna, blir rånade, sparkade och slagna där de sitter – och att detta är till 90% är organiserat och att de som bossar är riktiga svin, som lever gott på sina egna familjers och landsmäns olycka. Kvinnor och män, som inte kan dra in pengar på annat sätt tvingas tigga. Många blir lurade att komma hit i hopp om jobb.

De som bestämmer sysslar med annat och det kan jag ta en annan gång………men ska det drabba de oskyldiga som sitter i regn och rusk och tigger att vi ogillar tiggeriet som fenomen? Jag tycker man ska kasta ut dem som  terroriserar tiggarna – alltså deras egna. Denna video handlar alltså om de bulgariska tiggarnas situation, men jag är ÖVERTYGAD om att det även gäller de rumänska. Kolla här:

——-

Tillägg 4/11

http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article21703910.ab

102 svar till “Tiggeriet, Det Mest Förbjudna Att Tala Om // Kao

  1. Jag undrar om de kan vara tuffare i Sthlm bland romerna. Själv har jag inget sett. Kanske jag inte är observant nog. Men så tänker jag ju också att de får in så satans lite att det ju inte kan vara nåt att parasitera på.

    Videons sanningshalt kan jag inte bedöma. Jag tror man måste forska i vilka som har gjort den för att göra en bedömning och därmed få fram avsikten med den.

    /Skvitt

    • Nej, det är klart att intervjuer av bulgarisk press inte kanske är helt objektiv, med tanke på hur romerna ses i Bulgarien. Men jag har läst annat också och försöker vända på varenda sten.

      Kram
      Kao

    • Min tiggare stod framför mej i kassakön för att växla sina mynt en tidig kväll för nån vecka sen. Jag såg själv att han fick minst 300kr i sedlar. En bra dag, säkert. Folk här i kvarteren är givmilda och lämnar kläder, pengar och mat. Jag betalar oftast med kort i affären, och då kan jag köpa en macka och lite frukt till honom. Dricka. Han som har affären mittemot kommer ut med kaffe åt mannen ett par gånger per dag. Undrar hur mycket av de pengar tiggaren tjänade den dan han växlade mynt, som han fick behålla själv…..

      Kram
      Kao

      • Bara ett av alla de exempel jag har sett och läst om. Om man nu ska tro pressen gällande detta reportage. I det här fallet väljer jag att göra det.

        Det som gör mej mest besviken politiskt sett är att (V) verkar ha beröringsskräck inför alla såna här typer av frågor.

        Kram
        Kao

      • Själv har jag inte övertygande bevis. Jag menar att det inte kan finnas så mycket att hämta att det skulle locka. Därför är jag skeptisk.

        Kram!
        /Skvitt

      • Så vad mer behöver du för att tro på detta? Jag VET att det är sant. Ska leta upp flera bevis och skicka länkar till dej.

        Du brukar vara väldigt klarsynt. Men ibland kan man vara tvungen att omvärdera sina åsikter och insikter. det har jag själv gjort i den här frågan.

        Den stora rädslan att kallas rasist och främlingsfientlig överskuggar det verkliga problemet – och gör man inget vettigt åt saken så kommer den eskalera.

        Kram
        Kao

      • Jag säger inte att det är lögn. Jag tycker bara att det inte verkar trovärdigt eftersom det knappast kan vara lönsamt.
        Å andra sidan så är ju tiggarna helt rättslösa och därför riskfritt att profitera på. Så visst kan det var sant.

        /Skvitt

      • Eller så kanske det inte förekommer här. Jag borde ha hört nåt från Faktumförsäljarna. De har ju god kontakt med dem. Och en del av dessa romer har själva börjat sälja Faktum. De borde fått tidningen att skriva om detta, men mig veterligt har de inte skrivit nåt sådant.

        Kram!
        /Skvitt

      • Det är självklart att de inte berättar sånt! Det handlar dels om rädsla, dels om solidaritet inom den egna gruppen.

        Jättebra att de säljer ”Faktum” och att en del har skaffat sej jobb, om än bara några timmar/dag. All drive, som tar dem bort från tiggeriet, är jättebra.

        Kao

      • Jag tror absolut att om tiggarna i Göteborg hade blivit utnyttjade på detta sätt så skulle varenda tiggare veta om det och någon av de som säljer Faktum borde väl ta upp det med redaktionen.

        För säkerhets skull ska jag kolla upp hur det verkligen förhåller sig med detta; om tidningen ha skrivit något om det.

        Jag har frågat en försäljare och han säger att de inte märker något av detta. Men att det förekommer en hel del bråk mellan romerna om platser att stå och tigga på. Men inget annat.

        Ifall tidningen hade skrivit om att romer utnyttjar romer kunde han inte verifiera, kanske senaste numret tar upp det, men han hade ännu inte läst det själv. Däremot kunde han verifiera att romer har rånats av svenskar, förmodligen antiziganister, rasister, fascister och SD:are., men det är ju inte det vi talar om.

        Kram!
        /Skvitt

      • ”I GP:s huvudledare i dag står det att tiggarna är organiserade av någon slags maffia. Stämmer det?

        – Det finns bra och dåliga romer. Men de som tigger gör ingen illa. De stjäl inte, de rånar inte. De gör det för att äta och göra något av sitt liv. Alla jag känner gör det frivilligt.”

        ”Hur mycket tjänade du när du tiggde i Sverige tidigare?
        – Max 250 kronor om dagen.”

        ”I GP:s ledare skriver de också att lösningen finns i Rumänien. Tror du det?
        – Aldrig att det kommer att lösa sig här. Kommunen här eller rumänska regeringen gör ingenting för oss. Barnbidraget är på 80 lei (knappa 200 kronor). Det kan man knappt köpa mat för, än mindre kläder, transport till skolan, skolböcker eller anteckningsblock som barnen behöver om de ska gå i skolan.

        Så ni måste lösa er situation på egen hand?
        – Ja.

        Ledarartikeln hävdar också att tiggeriet inte är någon lösning.
        – För mig är det en lösning.”

        Hela artikeln ser du här: http://faktum.se/2015/07/for-mig-ar-tiggeriet-en-losning/

        Den ger inget klart besked på frågan, bara att det finns ”bra och dåliga romer.”, vad hon nu menar med det.

        Det har ljugits mycket om romerna. Att de tjänar så djävla mycket pengar. OK, säger jag, den som tror att man blir förmögen på det kan ju tigga själv istället för att bara vara avundsjuk.

        Kram!
        /Skvitt

      • Har aldrig påstått att romer ”tjänar mycket” .

        Du vet mycket väl att jag står helt upp för romerna själva, men inte för dem som utnyttjar dem. Och framförallt inte för deras hemländer. De borde skämmas att sänka en folkgrupp som de gör.

        Kao

      • ”Vanessa Ileva satt och tiggde utanför Hemsköpsbutiken på Stigbergstorget i Göteborg när butikschefen kom ut och hällde vatten på henne. Men den dömde butikschefen har inte betalat ut hennes skadestånd och ärendet har gått vidare till kronofogden, kan Faktum avslöja. Butikschefen, som hällde vatten på en tiggare, skyller på att han är fattig. ”

        Läs mera: http://faktum.se/2015/02/tiggaren-vanessa-far-inget-skadestand/

        Kram!
        /Skvitt

      • Den där händelsen minns jag mycket väl. Det är fruktansvärt att utsätta någon för en sån sak. Hoppas affärsägaren åker dit med dunder och brak!

        Kao

      • Han är ju dömd att betala skadestånd, men han är ju så ”fattig” att han inte kan!
        Djävla gris! Nu har han ju bevisat att det var ett hatbrott och ingen olyckshändelse. Hade det varit det sistnämnda hade han ju ersatt henne direkt när det hände. Då hade han inte dömts. Men nu vill han inte betala skadeståndet, det djävla aset!

        Skriver ett inlägg om saken lite senare.

        Läste du detta: https://eaqhan.wordpress.com/2015/11/05/pa-samhallets-botten/

        Kram!
        /Skvitt

      • ….svenska staten har bidragit med över 400 miljoner till förmån för rumänska tiggare och deras situation i deras hemland. Jag undrar varför vi ger pengar till skumma regimer utan att ta reda på vart de egentligen hamnar. Sånt här gör mej förbannad! Ska vi ge rumänska staten pengar för att förbättra romernas situation i landet så ska vi vara på plats och se att det går rätt till. Svensk politik är alltför naiv och rent av löjlig ibland. De som behöver hjälp ska få det, men vi ska inte kasta pärlor för svin.

        Har ett (flera)annat mycket tydligt exempel på misshushållning med biståndspengarna. Förutom det som sker i Uganda just nu.

        Kao

      • Många miljoner euro öronmärkta till romerna ligger oanvända och än mer har slunkit ned i korrupta tjänstemäns och politikers fickor.

        Det finns bara en sak att göra och det är att hota Rumänien med uteslutning ur EU om de inte tar krafttag med problemen korruption och löser romfrågan.

        /Skvitt

      • Ja, jag läste det där igår. Har rätt bra koll på vad som händer i bl.a Rumänien och Bulgarien.

        Det är stor synd och skam att man behandlar romerna så illa som man gör i dessa länder. Inte konstigt att de åker hit för att försörja sej. Fyra miljoner romer bor i Rumänien. Rumänska staten omöjliggör för romerna att arbeta, att barnen går i skolan, att de kan försörja sej där.

        För bara nåt år sen förbjöds de att köra med häst och vagn på allmän väg, vilket gjorde det ÄNNU svårare för dem att ta sej till tätorterna där de eventuella skolorna och jobben finns.

        Kram
        Kao

      • Visst är det så.
        Ska man i det långa loppet hjälpa romerna till ett bra liv så måste man också hjälpa dem med de grundläggande sakerna. Annars blir det som att bygga ett hus i sanden – det rasar.

        Kram
        Kao

  2. Jag är bara amatör i dessa frågor. Har inga underlag för någonting alls. Men en kollega satt en hel eftermiddag på en bänk vid Medborgarplatsen och såg vad som sågs. Några yngre välklädda män av utländskt ursprung dök upp och fick pengar av tiggarna.

    Hur ska man tolka detta?
    Min hypotes är att tiggarna betalar för sin plats och för beskydd. Det kan bli kostsamt om de inte får in pengar tillräckligt. Men jag tror faktiskt att nåt blir över, annars skulle de inte sitta där. Något att ta med hem. De åker hem och kommer tillbaka.

    De är människor. Med mänskliga rättigheter. I min värld också Guds skapelse.
    Mödrar tvingas lämna sina barn för att tigga till deras uppehälle.

    Visst är ansvaret störst i deras hemländer. Jag vet att det finns projekt. Av kristna rörelser och av humanitära sammanslutningar. Okunnig som jag är så reagerar jag ändå på att man kan erbjuda dessa människor utbildning som alternativ. Vilken förälder säger till sitt barn: ”Nu får du svälta i två år medan jag går i skola” Inte alls konstigt att det inte går att motivera till förändring.

    Tiggarna är här för att stanna.

    • Tack för din kommentar. Men du upprepar att du är okunnig, vilket inte är sant. Du vet, liksom jag och många andra vad som egentligen pågår. Men det är inte ”politiskt korrekt” att säga det. Man vill gäårna att alla ska vara snälla och ha goda avsikter, men tyvärr stämmer inte det.

      Vad jag har förstått efter de här månaderna då jag forskat i detta, är att tiggarna får behålla 2/3 av vad de tjänar. Som vanligast. Många får knappt behålla någonting alls.

      Om man, du eller någon annan, tror att jag är ute efter att sätta just tiggarna i dålig dager så är det FEL. Det är de som tar betalt för ”spots”, dvs platser där tiggarna sitter. Som lever på deras olycka, som jag tycker otroligt illa om.

      Om tiggarna är här för att stanna eller ej är en politisk fråga.

      Kao

  3. Du sprider vinklade myter, bevis på nivån: ”Någon jag känner mötte någon som känner en person som sett tiggarna bli utnyttjade”. Fakta hittar du bland annat här: http://www.svd.se/studie-slar-hal-pa-myter-om-tiggare
    De som utnyttjar migranterna är främst oseriösa svenska företagare: http://fokus.dn.se/skuggsamhallet-mitt-ibland-oss/
    Svensk polis har noga undersökt saken och hittar inga bevis för att tiggeriet är organiserat.
    …men romer har ju vi svennar alltid älskat att sparka på och äkta solidaritet är att slicka ”höga herrar” i rumpan och vara behjälplig med rasistisk mytbildning, eller hur? 😉

    • Har läst länkarna du skickade.
      I övrigt gillar jag inte din ilskna attityd. Jag sprider inga ”vinklade myter”. Men det är typiskt att man inte ens får skriva vad man själv ser eller läser, utan att blandas ihop med SD-are och andra rasister.

      Jag påstår inte att allt tiggeri är organiserat, men stora delar av det är just det. Sen handlar det om vad man menar med just organiserat: Familjer som reser tillsammans och någon i familjen kör sina släktingar till och från deras olika platser där de sitter. Eller andra ur klanerna som tjänar pengar på dem. Eller att de blir skyldiga pengar för resan hit.

      Vi kommer aldrig kunna hjälpa de romska tiggarna om vi inte ser helheten och det som ligger bakom det faktum att de måste åka hit och tigga.

      Men först och främst borde svenska politiker sätta mycket större press på romernas hemländer att de ska ta hand om sina medborgare. Sverige gav för inte så länge sen över 400 miljoner till rumänska staten i bistånd för att underlätta för romerna, men ingen som helst koll har gjorts för att se att pengarna kom dit de skulle.
      ——
      När det gäller migranter i största allmänhet (som du också nämner) håller jag fullständigt med om att de utnyttjas av oseriösa företagare. Vilket också innebär att lönerna dumpas även för ”svennarna”.
      ——–
      Och är har totalt fel ute om du blandar in mej i gruppen svennar som sparkar nedåt och slickar uppåt. Du känner inte mej alls. Så kom inte med såna påhopp på mej. Jag var tveksam till att skriva inlägget eftersom det inte är politiskt korrekt att skriva så här. Men jag kände att jag måste skriva om det som JAG anser är vinklat och fel. Utifrån mina egna erfarenheter och det jag har läst in mej på. Om du påstår att det är myter, det jag ser med egna ögon, då vet du inte vad myter är.

      Ska du kommentera här får du hålla en god ton och hålla dej till saken.

      Kao

    • För övrigt kan du kolla på tidigare inlägg jag har skrivit, som bl.a handlar om (värld)ekonomin, om palestiniernas helvete, vad jag anser om SD och deras zvanz. Samt mina åsikter om politik, samhälle och Människan i största allmänhet.
      Varsågod och gräv!
      ——-
      ”Falskt vänsterpladder” anser jag det vara som DU skriver. Du ser inte skogen för alla träd…

      Kao

      • @Kyrkis: Det tror jag inte…..vad var stötande i det du skrev? Kan jag inte begripa.

        Men att nån skulle förfasa sej över mitt inlägg hade jag däremot räknat med.

        Kao

  4. Ping: …om falskt ”vänster”-pladder. | Grå toner.

    • Jag fattar inte: ”falskt vänsterpladder”…..Det du skriver i din ilskna kommentar visar bara att du är en av de med skygglappar som inte vågar se verkligheten för att det inte är politiskt korrekt.

      Kao

  5. ”FoodMonitor har uppgifter från en källa om att festivalen utnyttjat en grupp EU-migranter till att städa festivalområdet och för det gett dem uselt betalt.

    EU-migranterna, uppskattningsvis ett 10-tal personer i olika åldrar, har samlat in tomburkar och städat festivalområdet. För besväret efter att ha, som det verkar, varit igång från det att festivalet slutade på natten ända fram till in på eftermiddagen på söndagen skulle de få ”en hundralapp”. Det är ännu oklart om det är för hela gruppen eller per person.

    Frågan är också om migranterna fick behålla den pant de samlat ihop. FoodMonitor kunde observera hur personalen på festivalen skrek till varandra att migranterna inte fick lämna området med panten.”

    Läs mera: http://foodmonitor.se/index.php/bransch-produktnytt/3645-kommentaren-utnyttjade-the-island-festivalen-eu-migranter

    /Skvitt

    • Fruktansvärt! Uselt! Sånt här är naturligtvis extra bra att veta. Får inte förekomma 😦

      Jag vet att romerna även blir utnyttjade av svenskar.

      I mitt kvarter fanns en romsk kvinna som tiggde. Sen fick hon jobb som städare på ett företag 3tim/dag 3 dagar i veckan – men fick bara 50:-/timme. Självklart var det lönsammare att tigga.

      Men jag är fortfarande mest förbannad på Rumänien och Bulgarien.

      Kram
      Kao

  6. Sen såg jag detta: ”De som tigger på svenska gator kommer oftast från Rumänien, Bulgarien, Ungern, Tjeckien och Slovakien, och det finns anledning att tro att de blir utnyttjade främst av sina landsmän, säger Martin Valfridsson som nu sen drygt tre månader tillbaka arbetar som nationell samordnare för utsatta EU-migranter.”
    http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=3993&artikel=6149116

    Jag konstaterar: ”det finns anledning att tro”. Men var är bevisen? Tro kan vem som helst göra. Jag ger inte ett skit för det. Jag vill ha fakta. De troende skiter jag i.

    Kram!
    Skvitt

    • Jag ser vad jag ser. Möjligen har andra också rätt, men jag söker ett svar som är relevant. Från en ”nationell samordnare” är jag inte alls säker på att jag får veta det. Jag litar inte på politiker.
      Men det är ett av de grävanden av DEJ som är intressanta.

      Jag hävdar fortfarande att grunden till problemen ligger i den rasism mot romer som förekommer i deras hemländer. Det är främst DÄR man måste attackera problemen. INTE mot tiggarna själva. Det har jag också skrivit.

      Men vi ska givetvis ge tiggarna det vi kan avvara i det akuta skedet av problemet. Som är vad vi kan avvara av vårt eget överflöd.

      Kram
      Kao

      • ”I Sverige har vi delvis gjort upp med historiskt statligt sanktionerade oförrätter genom den vitbok som presenterats under våren. Men trots detta – i samma land – beräknas fyra av fem svenska romer vara arbetslösa, skanderar Sverigedemokraterna från valaffischer i Stockholms tunnelbanor att vi måste stoppa det organiserade tiggeriet (läs: utfört av romer) och ett särskilt romregister avslöjas hos Skånepolisen. Vi är långt ifrån färdiga med vår uppgörelse.”
        Läs mer: http://tidenmagasin.se/romernas-situation-ar-ohallbar/

        /Skvitt

      • För jävligt!
        Jag själv har dock aldrig påstått att vi ska stoppa tiggeriet. Innan det finns något alternativ för dem måste de få tigga.

        ALLA verkar tycka det är ok att utnyttja dem 😦

        Kram
        Kao

      • Det är ju frivilligt att ge, men inte frivilligt att pröjsa för alla företagsägares vinster. Förbjud det först, sen kan vi snacka!

        /Skvitt

      • Nu har den hatiska Varghjärta lagt sej i och kommer med personliga påhopp på mej. (Har aldrig träffat människan men däremot har han försökt få mej att sluta blogga tidigare).

      • Jag har inget otalt med honom och vet inte varför han är så aggressiv mot dig. I den konflikten vill jag inte blanda mig.

        Kram!
        /Skvitt

      • Det är helt ok. Ville bara att du ska förstå att han sen många år fattar hat mot mej. Fråga mej inte varför. Jag vet faktiskt inte. Men du ser ju vad han skriver….

        Kao

      • Jag har inte hunnit läsa det ännu och jag kan inte fatta varför han hyser hat mot dig. Det bör han inte göra, så jag ställer mig helt frågande. Det är väl bara han som kan svara på det och det har han väl inte gjort eftersom du inte har en aning.

        Jag kan bara beklaga.

        Kram!
        /Skvitt

      • Tack för ditt lilla stöd.
        Jag vet faktiskt inte själv varför det är så här. Har sluppit honom i många år, men nu tycker han visst att det är dags att terra mej för mina åsikter. Trots att hans egna verkar vara så viktiga.

        KOlla vad han skriver i sin blogg om ”tanten Kao# i sitt inlägg. Han får gärna kalla mej tant om han vill, men hans agresssiva hat och narcissistiska retorik är bara för mycket!

        Gå in på hans sida och kolla hatinlägget som är utlagt om mej, under falskt flagg: dvs tiggeriet. Han påstår att han är så politiskt korrekt, men är i själva verket en mycket vilsen själ.
        https://toneravgra.wordpress.com/2015/11/05/om-falskt-vanster-pladder/

        Har blockat honom.

        Kao

      • Jag har kollat det.
        Det han skriver hade inte krävt att hänga ut dig på det viset. Hade han haft lite takt och ton hade han istället skrivit något i stil med ”Med anledning av ett inlägg av Kao …”. Men nu blev det ett elakt angrepp istället. Men därefter skriver han faktiskt ett himla bra inlägg. Synd att han inledde som han gjorde.

        Kram!
        /Skvitt

      • Han har inte ”hängt ut” mej eftersom elakheterna han skriver inte är sanna.Har aldrig träffat mänskan, men han fattade agg till mej redan för många år sen. Redan på AB-bloggen, har jag för mej. Bara han vet varför. Jag står helt frågande. Han beter sej som ett bloggtroll, fast med egen blogg. Jag är inte alls den enda som blivit påhoppad så här. Han har blivit avstängd flera gånger. Det är oacceptabelt att bli påhoppad som person såhär.

        Kao

      • Ja. Otroligt fult! Vem vill ta emot såna spyor?
        Begriper inte ens vad han gör på min sida då han mycket väl vet att han inte är välkommen hit, eftersom han inte kan resonera på ett normalt sätt. 2A gången på alla 9 blogg-år jag blockat en person.
        ——-
        Det är bara uppfriskande och lärorikt att ta del av andra åsikter än ens egna, men jag kan inte diskutera med en person som bara vill mej illa.’

        kao

      • För att provocera? Nej, verkligen inte. Men jag kan väl ändå få påtala att ”min” tiggare tog bilen vid 20.00-tiden och åkte härifrån. Inte första gången. Men jag kan tänka mej att han bor i den. Det stör säkert vissa att han har både mobil och bil, men inte mej! Däremot vill jag gärna påtala att så är det i det här fallet. Kanske han är den enda tiggaren i stan som har det?

        Vad jag har fattat så har han fru, barn och barnbarn i Rumänien som han försörjer (en liten ort utanför Bukarest). Jag unnar honom verkligen det.

        Vi är måna om den här mannen här i kvarteret. (Enligt http://www.hitta.se är vi rödgrönrosa här politiskt; och FI har en överreprensation.
        Jag röstar inte på dem men är ändå glad över den politiska fördelningen här.)

        Det säger också en hel del om varför vi här ger våra tiggare utanför Konsum såpass mycket att han troligen klarar sej bra och kanske även spara till sina anhöriga där hemma.. Genom teckenspråk kan man lära sej en hel del…Undrar hur mycket Vargen egentligen har talat med tiggarna själva. Eller har han bara åsikter? Skulle tro det senare.

        Om tiggaren slipper lämna ifrån sej delar av sin vinst till såna som tar betalt för ”spots” = platser som är åtråvärda så är det ju bra. Hoppas han slipper.

        . Bara ett par kvarter härifrån sitter det flera tiggare som knappast kan tjäna mycket. Som du nämnde; runt 70:-/dag. De är många och de sitter i ett affärscentrum. Där säljer bl.a de också Tidningen du nämnde, men som heter annorlunda här i stan..
        Om dem vet jag inte så mycket, annat än rånen mot dem som jag själv har sett då jag för ovanlighetens skull besöker centret.

        Det är för jävligt och jag vill bara att dessa gamar försvinner och att tiggarna får vad de behöver för sin överlevnad.
        Det är vad jag har försökt beskriva i mitt inlägg och det är sorgligt att behöva utstå ett aggressivt bloggtroll som bara läser det han vill i mitt inlägg.

        Tack för dina länkar. Har läst en del av dem förut och åsikterna är delade.
        Som jag trodde är åsikterna likriktade bland de politiskt korrekta = PK-maffian.

        Sorgligt att behöva utstå näthat för att man har andra funderingar, såna som är politiskt obekväma, för vissa.

        Dessa spyor är avskyvärda men typiskt för ”Vargen” alisas Varghjärta, alias Tomas Toto Alm.

        Jag är inte den enda som drabbats av hans hat-retorik. Nu vill han att jag ska sluta blogga (efter 9 år). Som om han kunde påverka det!!! Jag vet vad han är för obehaglig typ om man inte håller med honom i precis allt han säger. Försök protestera mot nåt han säger, så får du veta vilken värdelös individ du är, som inte ”fattar”.Du ser ju själv vad han skriver om mej :(.

        Usch!

        Kram
        Kao

      • Om han har bil så har han helt säkert gjort den kalkylen att det är det bästa för honom. Utgiften är det värt för att försörja sig. Han har den säkert inte för nöjes skull, såsom t. ex. en stormrik person köper sig en Lamborghini. Vi ska istället snarare jämföra det med en låginkomsttagare som kostar på sig en bil de knappast har råd med för att ta sig till och från jobbet, kunna storhandla billigt och frakta barnen till dagis och skola, eller jämföra med den som behöver bilen i jobbet.

        När det gäller mobiltelefoner så är de säkert mer nödvändiga för tiggare än för oss andra. De har ju ingen fast adress så hur ska de kunna ha en fast telefon. Och deras behov att tala med sina anhöriga, vänner och de tiggare de känner på annat sätt är säkert jättestort, problem av lika slag som de har och som vi inte har som tur är.
        ”Din” tiggare har, skriver du, fru, barn och barnbarn i Rumänien som han försörjer. Klart han vill kunna hålla kontakt med dem.
        Och att han väljer att tigga här beror ju på att det är det bästa han kan göra och det är inte avundsvärt. En normalt funtad människa gör alltid det bästa valet av flera, hur dåligt det än är. Ingen väljer det näst bästa valet av de val man har och man kan se.

        Vad gäller Vargen så har han faktiskt poäng i vart fall denna gången. Vad han i övrigt i andra kommentarer har sagt har jag ingen aning om.

        Stockholm motsvarighet till tidningen FAKTUM heter SITUATION STOCKHOLM.

        Jag vet att du bara ville väl med inlägget, men du borde inte ha lagt upp just en sådan video. Visst fan är det för djävligt om folk på olika sätt berövar tiggarna det lilla de har fått ihop. Det ska man fördöma på allra kraftfullaste sätt. Och jag kan ju tillägga att Vargen hade kunnat för fram sin kritik på ett mildare sätt.

        Kram!
        /Skvitt

      • Självklart får tiggaren ha både bil och mobil!!! För min del. Bil fattar väl jag också att han måste ha för att ta sej fram. Förmodligen delar de flera på den. Kanske han plockar upp andra tiggare på vägen till/från sin plats där han sitter. Mobilen är en självklarhet. En gammal kortmobil kostar inte många 100-lappar. Vet inte varifrån du har fått det att jag missunnar dem att ha mobil :(. Nu har jag blivit anklagad för detta också, samt detta att jag skulle vara emot tiggarna. Det är TIGGERIET som fenomen jag vill komma åt genom stark press på deras hemländer.
        ——-
        Vargen har tillägnat mej ett helt hatinlägg på sin blogg. INget vanligt vettigt rebloggande med enbart sakfrågorna. Jag skriver också i mitt inlägg att jag gärna tar emot kommentarer. Det är inte det. Men hos honom är det ren galla han spyr ut över mej som person. Inte främst över detta inlägg. Om han idag, fredag, har raderat spyorna, inte släppt fram eller har fejkat mina kommentarer om vad jag tycker om sånt som han skriver, det vet jag inte. Han vill i.a.f godkänna sina kommentarer först. Den karln kan inte hålla god ton. Han är aggressiv, narcissistisk, arrogant och elak. det är det snällaste JAG kan säga om HONOM till mitt försvar för såna grova påhopp.

        Kram
        Kao

      • Jag påstod aldrig att du missunnar dem mobil. Däremot har jag på nätet sett andra som ifrågasätter det och det tog jag upp i ett tidigare inlägg.

        Vargens påhopp var opassande. Han hade kunna kritiserat dig på ett mera respektfullt sätt, men hann valde det motsatta och det är ju tragiskt.

        Kram!
        /Skvitt

      • Vargen gör ALLTID så.
        ——-
        Den första jag såg för ett par år sen som ifrågasatte att hemlösa skulle ha mobil var den där idol-tanten Laila Bagge. Hon fattade inte att de oftast hade fått en gammal mobil av soc för att kunna hålla kontakten med och bli nådda av myndigheter och sina eventuella familjer/barn. Det blev, helt rätt, ett ramaskri gällande hennes åsikter.

        Kram
        Kao

      • Bara för att någon är hemlös behöver det inte innebära att de inte har ett enda nickel. Jag känner några hemlösa och alla har mobiler och de betalar för dem själva, både inköpet och datamängden.

        Kram!
        /Skvitt

      • Självklart kan de ha gjort det. Även hemlösa sjukpensionärer/pensionärer/förtidspensionärer får ju pension. Sen är det ju hemlöshet per definition man kan tala om: Även unga människor som sover på soffan hos kompisar för att de inte har en bostad, är ju hemlösa. Flera hemlösa arbetar, dessutom. Kanske de flesta av dem, rent av. Men sånt begriper inte såna som Laila Bagge & Co…

      • Definitionen på hemlöshet är, som jag har skrivit tidigare, att man saknar ett förstahandskontrakt på bostad.

        Kram!
        /Skvitt

      • Det var ett vitt begrepp på hemlöshet. I så fall har vi ju en oerhörd massa hemlösa. Men jag antar att Bagge&Co avsåg de personer som sover utomhus. Såna hon inte ens skulle våga vistas i närheten av. Antagligen folk hon föraktar.

      • Det är den definition som används. I Göteborg finns inga utomhussovare, bortsett från något dussin som inte vill ha med myndigheter och soc att göra och givetvis tiggarna. Faktum har gjort den kartläggningen och soc verifierar det.

        Kram!
        /Skvitt

      • Man kan, som sagt, ha flera olika definitioner på det. Hur Situation Sthlm definierar begreppet ”hemlöshet” vet jag inte. Ännu. Eller kanske ännu viktigare: Hur de utan bostad definierar sin situation. Många personer hyr ju i 2a hand också. Något som är svindyrt i min stad, sen man har tillåtit utsugare att ta hur hög hyra de vill, och utnyttja läget.

        Kram
        Kao

      • Mod är en dygd. Att stå upp för någon annans åsikter borde vara en självklarhet. Även om man inte håller med i allt denna skriver så kan man bemöta åsikter på ett sakligt sätt. Det gör du. Vi är inte alltid överens, men ändå kan vi diskutera olika saker.

        ¨Men varför är du så rädd för att bemöta en sån som Vargen? Inte ens ett ord från dej angående de påhopp han gjort på mej. Märkligt? Eller?

        Nu har jag blockerat honom. Det har endast hänt en gång tidigare under mina 9 år som bloggare.

        Kao

      • Jag gillar när andra inte delar mina åsikter. Då blir det debatt och kanske att jag har fel och då blir jag bara glad om någon korrigerar mig. Jag vill nämligen ha rätt. Har jag fel så vill jag inte ha det och då kan jag ändra mig.

        Jag är inte rädd att bemöta Vargen. Men i just detta fall är det bara hans aggressiva sätt jag är kritisk emot. Inte hans uppfattning i sakfrågan om romerna.

        Kram!
        /Skvitt

  7. Den intervjuade är väl SD:are? Jag blir ju lite skeptisk till hela videon när man intervjuar en sån snubbe. Dessutom, efter att ha sett inledningen på videon, har jag hittat ett grovt sakfel – att vi har en skatt på 50%! Jag undrar hur många andra sakfel den innehåller.

    Jag ska se mera av videon, men jag är synnerligen skeptisk till dess objektivitet och saklighet redan nu.

    Kram!
    /Skvitt

    • Tycker inte heller det är konstigt att hon tömmer koppen då och då och stoppar pengarna i fickan. Har inte ens reflekterat över det som märkligt eller fel på något sätt. Det som är mest talande är gänget i bilen mot slutet av filmen.

  8. Att bara säga att man är övertygad är inga bevis. Om jag säger att jag är övertygad om att mannen på bilden är pedofil, eller vad som helst, så är det inga bevis och därför av noll och intet värde. Det är bara bevis som räknas och jag har inga bevis för pedofili och han har inga bevis för kriminellt tiggande. Enkelt?

    /Skvitt

      • Nej, jag påstod inte han var pedofil. Jag skrev bara att om jag är övertygad om det så är det av noll och intet värde. En övertygelse är ju inget bevis. Och det gäller även SD:arens egen övertygelse.

        Kram!
        /Skvitt

  9. Nu har jag sett 12:35 in i videon. Det räcker. Det är en propagandavideo gjord av folk med samma politiska mål som SD. Vilka har jag ingen aning om, men den här texten har man lagt upp i samband med videon:
    ”Publicerades den 10 aug. 2015
    Bulgarisk dokumentär om tiggeriet i Sverige.
    Dela. Sprid. Retweeta.
    FÖRBJUD TIGGERIET!

    Budskapet är väl tydligt nog? Tyvärr har du nog varit lite blåögd den här gången och du har hjälpt till att sprida budskapet utan att tänka dig för. Jag vet att du inte står för det budskap de sprider i videon, så du har helt enkelt handlat aningslöst.
    Men OK, ingen fara skedd. Här fick vi ju ett bra tillfälle att belysa hela, eller i alla fall en del av tiggarfrågan.

    Om det är sant att etniska landsmän utnyttjar tiggarna så gör det ju inte situationen bättre för tiggarna. Tvärt om. Och då är det inte tiggarna som vi ska klämma åt utan parasiterna så klart. Och då måste vi hjälpa tiggarna att sätta dit de kriminella. De måste j få samma lagliga skydd som alla andra. Rättsväsendet skiljer ju inte på svenska medborgare och de som har annat medborgarskap.

    Varför gör filmmakarna så stor sak om hur tiggarna kommit hit? Jo, dels vill de påskina att det är så lukrativt att de kan flyget och dels vill de påskina att vissa har gjort det till ett geschäft att köra hit dem i bussar. Du måste ju se hur tendentiös videon är. De här frågorna till för att få oss att tro att tiggarna och kriminella kring dem gör stora pengar och det fan inte sant. Till folk som tror det säger jag ”Är du avundsjuk så tigg då själv. Det är inte förbjudet! Men det kan bli ifall denna propaganda sprids!”

    Kram!
    /Skvitt

    • Du har rätt till en del. Det var inte en bra film att visa upp. Pressen talar romani eller bulgariska med tiggarna.
      ———
      Nu börjar du låta som Vargen med att skälla mej för att vilja motverka tiggarnas enda möjlighet att tjäna pengar. Eller tiggeriet som fenomen. Jag har ALDRIG skrivit det. Vad jag skriver är att jag vill få bort de personer som skor sej på tiggarnas olycka. Vare sej det är romer eller svenska arbetsgivare. De bör straffas, eftersom det är ytterst skamliga saker de sysslar med. Det lägsta.
      —-
      Så tror du att även scenen med killarna i bilen är riggad? Det tror inte jag. Sen får du kalla det sd-propaganda om du vill. De flickor/kvinnor jag uppfattar de berättar att deras polare i Linköping ”har” uppfattar jag som tiggare. Inte som små barn. .
      —–
      Sen ska vi veta att av dem som bor här i Sverige är långt ifrån alla romer som har det så illa som tiggarna. Det är en grav missuppfattning. Många har vanliga jobb och är väl integrerade här.

      Att ta flyget hit? Det gör ”min” tiggare. Det visade han med gester. Det är det absolut billigaste sättet att ta sej hit. Vad skulle vara fel eller förtal angående det?

      Kao

      • Jag vet att du inte vill motverka tiggarnas enda möjlighet att tjäna pengar. Tvärt om. Jag bara påpekar att videon sprider ett budskap som du inte gillar och därför var det fel av dig att sprida videon vidare.

        Vi är helt överens om att vi är emot parasitismen oavsett vilka som drabbas och vilka som parasiterar.

        Kram!
        /Skvitt

      • Idag hade jag inte lagt in just BARA den videon utan hade bemödat mej att lägga in flera. Men alltså även den.

        Kao

  10. Nu idag i slutet av år 2017 torde väl problemets karaktär bli ännu tydligare. Men sånt vill väl inte den slitna Vargen ta till sej – ens idag, 2 år efter jag skrev inlägget….kanske har kräket dött`? Eller är helt förlorad i sina illusioner och sin ilska för många vill inte se verkligheten som den faktiskt ser ut. ”Det är synd om människan”, sa August Strindberg på sin tid. Han var väldigt klarsynt för sin tid.

Lämna ett svar till kyrkis Avbryt svar