Burj Khalifa, Världens Högsta Byggnad ( Bild) // Kao

(Bild: Dubai News)

😀 😀 😀

Klicka på rubriken eller kommentarsfältet för att se bilden.

9 svar till “Burj Khalifa, Världens Högsta Byggnad ( Bild) // Kao

  1. Det var ett lååååååååångt inlägg. 😉
    Men verkligheten är längre. Eller högre ska man kanske säga. 828 meter och 164 våningar. Färdigbyggd 17 januari 2009.

    Kram!
    /Skvitt

      • Jag har läst om det, men jag minns inte vilka det är som ligger i startgroparna. Men det är kanske flera.

        Jag kan väl tillägga att redan de gamla grekerna (som vanligt) hade också häpnat! 😉

        Kram!
        /Skvitt

      • I Dubai finns det flera hus i 400-metersklassen, som ständigt tillbyggs på höjden. Kan bli något av dem. Burj Khalifa har byggts på under många år. Starten var 2008, om jag inte minns fel. Om huset var ämnat att bli så högt som det är idag vet jag inte.

        Värst med skrytbygget är dock villkoren för de riktiga ‘hjältarna’, dvs de som byggt huset. Som resten av stadens arkitektoniska mästerverk är det underbetalda indier och annan asiatisk arbetskraftsinvandring som byggt (dock ej ritat) husen. De lever under slavliknande förhållanden i Dubai. Dubaierna själva skulle inte smutsa sina händer med ett vanligt handfast kneg. De sysslar uteslutande med it-jobb, börsen och dylikt.
        —-
        I Januari åker min dotter till Dubai och får då se husspektaklet med egna ögon.

        Kram
        Kao

      • Jag tror nog de visste hur högt det skulle bli, men de avslöjade inget i förväg.

        Nästa rekord kan komma i Kina, men lika väl i Mellanöstern.

        /Skvitt

    • Jag prenumererar på (bl.a) Dubai News och får dagligen otroliga bilder och nyheter därifrån. Så det är där jag har hittat bilden.

      Kao

Kommentera

