Turkiet, Ryssland, EU Och Oljeaffärer // Kao

EU bestämde i måndags att Turkiet skulle få 27 miljarder för att hindra flyktingar från Mellanöstern, främst Syrien och Afghanistan att ta sej vidare till Europa och bara några timmar senare hade de påbörjat sitt arbete…och de går hårdhänt fram med de flyende. Att de var villiga att ta itu med detta är  att de så småningom fås att tro att de ska få bli medlemmar i EU. Vad ska EU med Turkiet till som medlemmar? Ett genomkorrumperat land som dessutom har både tortyr och dödsstraff på sin ‘meritlista’ och där journalister fängslas för att de försöker ta reda på sanningen. Tidigare var Turkiet inte välkomna in i EU:s stugvärme, men nu plötsligt rör det på sej. Ett politiskt fulspel utan dess like. Turkiet agerar nu som EU:s egna bödlar!

Efter att det ryska militärplanet sköts ner av turkisk militär har relationerna varit minst sagt frostiga mellan länderna och man har infört sanktioner från Ryssland. Nu meddelas det på AFP att Ryssland dessutom har bevis för att IS förser Turkiet med olja. Se vad Aftonbladet skriver idag 2/12-15:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/utrikes/article21871552.ab

Det är märklig journalistik att man så uppenbart misstror Ryssland i alla lägen. Ordet ”bevis” sätts, liksom här, inom citationstecken. Att Ryssland fått ett passagerarplan med över 200 personer nedskjutet över Sinaiöknen och miltärflyg över gränsen Turkiet/Syrien bagatelliseras i svensk media. Precis som de ryska uppgifterna om IS’ transporter av olja till Turkiet i länken ovan.

Det är obehagligt att läsa de ständiga nedvärderingarna av Ryssland, främst Putin. Man framställer det som att det inte går att lita på ett ord som kommer från honom. Vad har man för ”bevis” att han talar osanning och vill världen allt ont, skulle jag vilja veta. Jag tycker inte att man ska behandla andra stater så styvmoderligt som man gör med Ryssland.

Jag efterlyser objektiv nyhetsrapportering.

 

59 svar till “Turkiet, Ryssland, EU Och Oljeaffärer // Kao

    • Skulle jag flytta av rädsla, vilket inte kommer att ske – men då hade jag flyttat till Kanada. Men jag tror inte det är säkert någonstans om det brakar igång på allvar.

      Kao

  1. Bra skrivet. Här får du länkar:

    http://www.proletaren.se/utrikes-mellanostern/varfor-koper-eu-lander-olja-av

    http://www.proletaren.se/utrikes-europa-mellanostern/eu-koper-olja-av-islamiska-staten

    http://www.proletaren.se/utrikes-mellanostern/vasts-stod-till-syrienrebeller-banade-vag

    http://www.proletaren.se/utrikes-mellanostern/vad-bombar-ryssland-i-syrien

    ”En ny studie från brittiska Conflict Armament Research visar att Islamiska staten strider med både USA-tillverkade vapen och vapen som Saudiarabien skickat till Fria syriska armén.
    Bland de sistnämnda finns Jugoslavientillverkade antitankraketer som saudierna levererade till de syriska rebellerna under förra året.
    Studien baseras på vapen som kurdiska styrkor erövrade i strider mot Islamiska staten under en tiodagarsperiod i juli.”

    http://www.proletaren.se/inrikes-politik/svenskt-bistand-gar-till-al-qaidas-allierade-i-syrien

    http://www.proletaren.se/utrikes-mellanostern/fn-terrorstamplar-al-nusra-usa-hjalper-dem-med-vapen

    http://www.proletaren.se/utrikes-mellanostern/vast-maste-sluta-stodja-terrorism-i-syrien

    http://www.proletaren.se/utrikes-mellanostern/vem-bar-ansvaret-terrorn-i-syrien

    Kram!
    /Skvitt

    • Där ser man! Det langas olja och vapen kors och tvärs. Folket lider, men man bryr sej inte. Storpolitiken är övervidrig och falskheten är total.
      Tack för alla länkarna.

      Kram
      Kao

      • Det är först nu när Ryssland har gått in i Syrien med vapenmakt som som Daesh möter något som helst motstånd. Annars hade väl kriget fortsatt i all oändlighet. Klart att Väst är sura nu när Ryssland gör vad de själva borde ha gjort för flera år sen.
        —-
        Det som nu sker är som ett tredje världskrig, men det förs i Mellanöstern. Ibland surnar några till och släpper ett par bomber eller skjuter ihjäl folk här i Europa, som i Paris. Men det är peanuts jämfört med hur folk lider i mellanösternregionen – och helt och hållet förklaringen till varför så många flyr från Syrien.

        Kao

      • ….nu håller jag på att beta av länkarna till Proletären. De är mycket välskrivna. Tänk om vår svenska press kunde vara lika ärliga och visa vad som egentligen pågår. Men det törs man väl inte. Kanske vi rent av är med och delar på blods-oljan?
        Läser de länkar som är kvar lite senare idag.

        Kao

      • Vi sitter fast i skiten. Jag nöjer mig med ett enda exempel så förstår du hur jag menar.
        Vi har ju vår stolthet, vårt kära JAS-plan. Det kan inte flyga en meter utan alla delar som är inköpta från bland annat USA.
        Bråkar vi får vi inte köpa delarna. Vad tror du Wallenberg säger då? Det har ju visat sig svårt nog att kränga planet till andra länder.

        /Skvitt

      • Ja, om det inte redan är klart.
        Jag tror det, men kan ha fel. Sydafrika har väl redan köpt och sen var det något mer land.

        /Skvitt

      • 1 Nuvarande användare
        1.1 Brasilien
        1.2 Sverige
        1.3 Sydafrika
        1.4 Ungern
        1.5 Tjeckien
        1.6 Storbritannien
        1.7 Thailand
        2 Potentiella framtida köpare
        2.1 Argentina
        2.2 Belgien
        2.3 Bulgarien
        2.4 Finland
        2.5 Kroatien
        2.6 Malaysia
        2.7 Indonesien
        2.8 Slovakien
        3 Förlorade affärer
        3.1 Chile
        3.2 Danmark
        3.3 Finland
        3.4 Grekland
        3.5 Indien
        3.6 Kanada
        3.7 Nederländerna
        3.8 Norge
        3.9 Polen
        3.10 Rumänien
        3.11 Schweiz
        3.12 Serbien
        3.13 Tyskland
        3.14 Österrike
        Källa: https://sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%B6rs%C3%A4ljning_av_Saab_39_Gripen

        /Skvitt

      • Jag blev också förvånad. Men staten går ju in med diverse avtal, vi betalar – du och jag. Wallenberg är vinnaren.

        /Skvitt

    • Bra video – och förvånande att den kommer från USA. Kanske de har friare press än vi??? Det är vad jag tror och har trott länge nu, då jag ställt mej frågan varför man fortfarande inte har lyckts demilitarisera Daesh (IS) som inte ens har 50.000 man. Det är först nu när Ryssland gav sej in i ful-leken som det börjar ge resultat.
      Alla sliter Syrien i småbitar.
      För mej kvarstår funderingen: var finns Assad i allt detta? Varför hör man ingenting från honom? Intervjuer? Kanske han inte ens lever längre?

      Kao

      • Om jag minns rätt så träffade han Putin nyligen, då levde han.

        Det intressanta är att USA har ”bekämpat” terrorismen länge nu och den har bara tilltagit hela tiden. De har ”bekämpat” Daesh sen de skapades, men aldrig att man hört att USA lidit några förluster. Men när Ryssland gick in så fick de nästan på en gång ett passagerarplan nedskjutet. Vad kan det bero på?
        Ryssland har slagit på den känsliga punkten, oljetransporterna som Daesh håller på med. Utan olja kan de inte kriga. De behöver bränsle och de behöver pengar. De stjäl olja och säljer billigt till Turkiet. Då skjuter Turkiet ned ett ryskt bombplan! Vad kan det bero på?

        Turkiet ljuger om nedskjutningen! Det lilla hörn av Turkiet som planet enligt Turkiet flög över passerar de på ett par minuter. Turkiet skulle aldrig henna att både varan 10 gånger och skjuta ned på den korta tiden, även om det är så att planet råkade komma in på turkiskt luftrum.
        Men det finns en annan aspekt också. Turkiet vet ju vad ryssarna gör, försöker bekämpa Daesh. Om Turkiet verkligen tyckte Daesh är en terrororganisation som måste bekämpas med alla medel hade ju tyckt att det bara var bra att Ryssland slår ut dem och haft överseende med att ett ryskt plan råkade kränka deras luftrum. De kunde nöjt sig med en protest. Men slås Daesh ut så går de miste om billig stulen olja och så vill de ju ha bort Assad. Alltså föredrar de Daesh framför Ryssland och då är en nedskjutning logisk, till och med ifall planet bara var i närheten av deras gräns, vilket jag tror att det var.

        Att man inte kan lita på Turkiet vet vi ju. Tillsammans med USA, Israel och Saudiarabien förser de Daesh med vapen, pengar och utbildning och Daesh styrkor tillåts också vila upp sig på Turkiskt territorium.

        /Skvitt

      • Allt i ett nötskal. Precis så är det ju. Det borde vara uppenbart för alla som inte är slavar under västpropagandan. Turkiet är lömska och gör precis vad som helst för att bli EU-medlemmar. Vad ska i så fall EU med Turkiet till? Som bödlar?

        Det skrivs inte ett ord i pressen om att Assad, som fortfarande är laglig statschef i Syrien, faktiskt bett Ryssland om hjälp mot Daesh. Inte heller att Väst är i Syrien på olagligt sätt.

        Kriget hade kunnat varit slut för flera år sen om inte Väst hade gjort sina ful-affärer med terroristerna.

        Kao

      • En kommentar försvann. Nu orkar jag inte skriva allt en gång till, men du kan få se videorna:

        Den här videon visar hur modiga de ryska helikopterpiloterna är. De löper enorm risk att bli nedskjutna. Ändå pepprar de på helt skoningslöst. Det ger ju resultat, till USA:s stora förtvivlan (och Turkiets).

        Man ser och hör också idioternas ”Allah akbar!” gång på gång. Djävla fanatiker!

        Du ser också kurdiska markstyrkor. Men om jag fattar det rätt så är det Daesh som man ser på slutet fångade som råttor. Måste vara deras egen film i så fall. Hur fattar du det?

        USA bombar civila:

        /Skvitt

      • Det var ett väldigt Allah Aqhbar-ande. Men de har ju själv utmanat de som vill ha fred och försoning. Dessutom förstör de för alla andra muslimer, som blir misstänkliggjorda. Även flyktingarna som kommer hit. Det politiska fulspelet är öronbedövande och gör mej rosenrasande.

        Hur hittar du alla bra videos? Spare du dem i nån mapp? Jag hittar en massa videos, tittar och går sen vidare till nästa. Sparar inte, men behöver nog en mapp, ett register på allt jag sett och borde sparat för framtida inlägg på bloggen.

        Kao

        Kao

      • Här lite bibliskt (mkt kort text) om Babels Torn, som lär ha stått i det forna Irak och det mänskliga högmodet:

        Babels torn
        Vid den tiden talade människorna ett enda språk.
        När befolkningen ökade och människorna spred sig österut upptäcktes en slätt i Babylonien, som snart blev befolkad.
        Folket som bodde där började tala om att bygga en stor stad med ett torn, som skulle nå upp till himlen – ett ståtligt, evigt monument över dem själva.Detta kommer att sammansvetsa oss, och hindrar oss från att bli kringspridda över hela världen, sa de. De började att tillverka stora mängder av bränt tegel och att samla jordbeck till murbruk.
        Men när Gud kom ned för att se staden och tornet, som de höll på att bygga,sa han: Om de kan klara av detta när de just har börjat utnyttja sin språkliga och politiska enhet, tänk bara på vad de ska kunna göra längre fram! Inget kommer att bli omöjligt för dem!
        Kom, låt oss gå dit ner och ge dem olika språk, så att de inte kan förstå varandra!
        Genom sitt handlande spred Gud ut dem över hela jorden, och då upphörde byggandet av staden.

        Det är därför som den kallas Babel, som betyder förvirring, för det var där som Herren förvirrade dem genom att ge dem många språk och på detta sätt skingra dem över hela jorden

      • Nej, inte alls. Han vill väl bara ge dem en näsbränna pga deras högmod. Texten härrör från 1a Moseboken i GT. Det måste man ta med i beräkningen. GT är också främst judarnas historia men judarna lyssnade uppenbarligen inte på Gud 😀 då han försökte få dem att begripa att de skulle sluta med sina fantastiska planer i.st.f att ta emot hans verkliga budskap.

        Jag ska fråga Kyrksyster lite mer om detta. Om jag ber snällt kanske hon skriver ett inlägg om detta – och i så fall kommer jag meddela dej 😀

        Kao

      • Han var ganska bra. Du kan ju se det när du känner för det, eller bara lyssna samtidigt som du gör något annat, om du vill.

        Kram!
        /Skvitt

      • …människans högmod att (även) på den tiden försöka ta en genväg upp till Gud. Dömt att misslyckas genom att bygga ett torn 😀

      • Det var inte en länk till något som påstod att hans målning var en samhällskritik. Någon sån länk har jag inte och hade jag haft det så hade den gått rakt in i mitt huvud: (https://skvitt.minhjarna.me) 😉
        Det är nämligen något som jag vet sedan förr och läste någonstans ett intressant reportage som beskrev det i detalj.

        /Skvitt

      • Apropå samhällskritik och/eller arbetarkonst: Nyligen revs Kolingsborg, det runda huset på Slussen i Sthlm. Inne direkt på väggarna fanns fantastiskt arbetarkonst. När huset skulle rivas var det många som ville bevara konsten genom att, på något sätt, plocka ner den. Men det fick man inte. Synd, tycker jag.

        Kao

      • Jag hoppas du såg ”The Dictator” med Borat på 4:an ikväll 5/12…..se den annars. Antar att filmen är inspirerad av ”Diktatorn” med Chaplin.

        Jag gillar båda, men Diktatorn är naturligtvis outstanding!

        Kram
        Kao

      • Nej, den såg jag inte. Vet inte var jag hittar den. Går det under Film? Just 4an på nätet är jag inte hemmastadd med.

        Men jag är ju inte förtjust i filmer, så jag skippar det antagligen.

        /Skvitt

      • TV 4. Jag brukar inte heller se långfilmer. En timme är vad jag orkar prestera med idogt tittande. Komedier ser jag ännu mer sällan, men just den här filmen ville jag gärna se om.

        Kao

      • Den här filmen är KUL. I vanliga fall har jag svårt för komedier, men det finns såna som är helt galna, precis i MIN smak och då ser jag dem. Filmer och serier med inspelade skratt går dock bort.

        kao

      • Idag 8/12-15 hoppade Vargen på mej igen angående ett inlägg jag gjorde om tiggeriet. Jag tog bort kommentaren, som var en hänvisning till hans egen blogg, nåt jag aldrig brukar göra med kommentarer jag får, men han har återigen lagt upp mitt gamla inlägg som en skamfläck på sin blogg och terroriserar mej hela tiden. Han vill att jag ska veta att han vill så gärna att jag ska veta att har gjort det…Sjukt!
        Han får skriva vad han vill på sin blogg, men varför besvära mej med att han har gjort det, kan jag undra.

        Jag fattar inte vad den karln egentligen vill mej…..Han säger ju samtidigt att han är totalt likgiltig inför mej som person samt mina åsikter. Det är nåt sjukt över det hela.

        Kao

      • Det inlägget var lite misslyckat. Men att ta det som exempel är sjukt. Han kunde ta något hatiskt från fb istället. Ditt inlägg saknade hat, men tyvärr också källkritik. Din ambition var god, men det är ju inte hatarnas. Därför hade det varit mera adekvat att ta hatet istället och diskutera utifrån det.

        Kram!
        /Skvitt

      • Tycker ju jag också. Så varför han beger sej på just mej är ofattbart. Så här skriver han idag på sin blogg, där jag var dum nog att gå in och kommentera då jag såg att han återigen hade ägnat ett helt inlägg åt just mej:
        (citat)”Det du ber mig om är exakt det du bör göra. Du är ett lysande exempel på den outvecklade och vidriga mänskliga underarten homo infantilis.”(slut citat)

        Visst, jag skriver väl inte helt korrekt alla gånger gällande var jag hittar mina källor. Men jag kan knappast vara den jävligaste människan inom bloggosfären.

        Kao

      • Tack, det var snällt 🙂
        Tror han att han knäcka mej eller ens få mej ledsen – eller som han så gärna vill – att jag ska SLUTA BLOGGA(!?) så tror han mer fel än nånsin. För hur skulle han kunna påverka det?

        Kram
        Kao

Kommentera

