Ceuta Och Melilla // Kao

Bildresultat för ceuta och melillaBildresultat för ceuta och melillaBildresultat för ceuta och melilla

Sedan slutet av 1400-talet har Spanien haft de två enklaverna Ceuta och Melilla i norra Marocko. I Ceuta har man byggt ett sju (!) meter högt taggtrådsstängsel samt en mur med sylvassa glasbitar fastmurade högst upp för att förhindra flyktingar från Nordafrika att ta sej in i EU.

Många flyktingar som ändå försökt har blivit svårt skadade. Många av dem som har prövat att simma runt stängslet över Gibraltar Sund har drunknat eller blivit skjutna. Några har lyckats fly.

När desperationen är så stor att en person är beredd att offra sitt liv för att slippa det liv de har och få komma till EU och leva ett värdigt liv, så måste väl ändå de som tror att dessa personer är lyxflyktingar ändra sin åsikt. Men kanske de tycker att deras egna liv är mer värda än flyktingarnas? Jag tror det.

http://www.fria.nu/artikel/5659

70 svar till “Ceuta Och Melilla // Kao

  1. Vårt välstånd – deras fattigdom. Fri rörlighet över världens alla gränser skull jämna ut skillnaden. En annan väg att gå är att utrota kapitalismen.

    Kram!
    /Skvitt

    • Du har rätt men missar det faktum att de som kommer hit också måste få lära sej vad som gäller i Sverige med lagar och normer. Och inte minst vad demokrati är. Egentligen. Både för deras egen och för våran skull. Annars kommer det inte fungera.
      Samt att, om man inte har koll på folk som kommer hit kan det bli farligt. Det är minst 14.000 människor som driver runt i vårt land, utan bostad och något att gå till.Inte minst de horder av unga ensamkommande ungdomar som driver runt. Inte minst i city i min stad. De är svårt utsatta för att hamna i prostitution och kriminalitet.
      Nyåret i Köln urartade då nytillkomna flyktingkillar från Nordafrika sexuellt antastade massor av kvinnor. Vissa kvinnor blev dessutom rånade. De har aldrig haft så många anmälningar om våld och övergrepp, särskilt mot just kvinnor, som detta nyår. 90 stycken, mot mindre än hälften annars. De har tagit tre killar.
      På ett flyktingboende här i Sverige förgrep sej två unga killar sexuellt på en minderårig kille som också bodde där.
      Hur tror du att det kommer bli framöver, om man inte har koll utan låter folk komma och gå som de vill? Du vill ju ha fri rörlighet.

      Jag är alltså INTE emot att ta hit flyktingar, men en någorlunda koll måste vi ha. Annars kommer det hela sluta i katastrof. Jag önskar jag har fel, men tyvärr tror jag inte att jag har det.

      Ciao’
      Kao

      Kao

      • Mycket av problemen bottnar i ojämlikheten och den fria rörligheten skulle därför minska problemen, men ta tid. Egentligen var det bara ett tankeexperiment.

        OK, det där i Köln är förfärligt och man kan ju undra hur de tänkte när de förgrep sig.
        Jag var inne och läste om det strax efter jag hade svarat senast och vet nu mera. Som jag fattade det så var rånandet det primära. De behövde väl helt enkelt pengar. Och för att lyckas så började tafsa tjejerna mellan benen. När de försökte skydda sig blev de rånade och kanske inte upptäckte det direkt. Har jag fel?

        Självklart är det ingen ursäkt att, om jag har rätt, de utsatte kvinnorna för otillbörliga sexuella handlingar bara för att råna dem lättare. Men är det så som jag uppfattar det så är de egentligen inte sexgalningar. Det ska man då inte lasta dem för. Men jag hoppas ändå de får kännbara straff. Dessutom ska nog samhället ha en släng av kritik också eftersom samhället inte tryggat dem ekonomiskt.

        Grejen på asylboendet är också galet. Klart de ska straffas och helst utvisas efteråt. Det är viktigt med tydliga signaler. De kan inte komma hit och tro att de är så trygga att de får stanna trots att de begår brott.

        Kram!
        /Skvitt

      • De har inte fått veta våra regler, våra lagar och normer. Eller att kvinnorna här inte är horor och får behandlas hur som helst. Att de här männen inte hade pengar är ingen ursäkt för att råna någon! Det är många i Sverige som inte har pengar, men inte rånar man för det.

        Det är som jag har hävdat förut: Man kan inte släppa in en massa folk om man inte kan ge dem ett bra liv och vettig sysselsättning.

        Dessutom behövs det personal på asylboendena, så det inte blir bråk. Som det blir titt som tätt mellan olika grupperingar där. Man fortsätter sitt krig på svensk mark och det måste stoppas. Inte minst för deras egen skull.

        Inte konstigt att SD vinner framgångar! Jag ser med bävan på framtiden.
        Kram
        Kao

      • Vissa lagar är lika i hela världen, men sen skiljer ju påföljderna ganska rejält i en del länder, vilket är en annan sak.
        Stöld och våldtäkt är sådant som är straffbelagt världen över. Gärningsmännen i Köln visste självklart att de begick brott. Och att inte ha pengar är inte en ursäkt för att råna, det borde framgå av min tidigare kommentar att jag har den uppfattningen.

        Jag kan inte förstå att man som asylsökande i ett annat land ställer till med bråk. Det är att missbruka den hjälp de får och det stör mig kolossalt. Jag tycker faktiskt att man ska visa handlingskraft när sånt händer. När man således har rett ut vem som har gjort vad ska de som inlett bråk och begått brott utvisas omedelbart. Vi måste sätta ned foten och markera för omvärlden att sådant inte tolereras. Men i övrigt ska vi värna människors skyddsbehov. Och för att bringa ned kostnaden ska inga privata aktörer få sko sig på flyktingströmmen.

        Nu talas det ju om att det inte finns lärare och inte socionomer, men den bristen beror på att dåliga löner och hög arbetsbelastning lett till att folk byter jobb och har alltså inte med flyktingströmmen att göra egentligen. Folk slutade redan innan det kom så många som i höstas. Fast det gjorde ju inte saken bättre, så klart.

        Kram!
        /Skvitt

      • Det värsta är att de här personerna förstör för flertalet, som ju är bra människor.
        —–
        Visst är det så. Socialtjänsten brakade samman redan innan flyktingarna började komma. Det är märkligt att man inte kan se till att anställa flera socionomer. Om man ger dem bra lön och vettiga arbetsförhållanden så kommer det fungera. Mer personal. Varför inte anställa en flykting som är socionom eller psykolog/kurator som kan tala arabiska eller urdu och farsi och andra språk – och som får gå en snabbkurs i svenska språket och lagar och normer först?

        Kao

      • Visst, det finns utbildat folk bland flyktingarna och med engelska kan de ju kommunicera med sina svenska kolleger om det haltar för mycket med svenska i början.

        /Skvitt

      • Visst kan de det!
        Men det verkar vara så trögt med initiativförmågan hos de som bestämmer hos berörda myndigheter och för de sistnämnda att skyffla in mer pengar. . Det är väl för tusan bara att öka lönerna och sätta in mycket mer personal – och begränsa, helst förbjuda fler utförsäljningar av allmänna medel.
        Att sånt som soc, sjukvård, polis och skola går på knäna är ju inte konstigt, men det ska inte behövas i ett så rikt land som Sverige. Så det är bara att sätta igång direkt!

        kao

      • Anders Borg fick ju görbra betyg för sitt sätt att sköta finanserna. När han sänkte skatterna kompenserade han med att sälja ut vår egendom. De pengarna är ju slut nu och kvar står vi med mycket mindre statliga och kommunala inkomster, både tack vare skattesänkningarna och att vi nu måste betala privata aktörer för sådant som det offentliga skötte innan. Så där har vi ju en till som vi kan sätta i den elektriska stolen. Inte alltför mycket ström bara. Det gäller ju att dra ut på det roliga 😉

        https://eaqhan.wordpress.com/2014/02/09/det-ar-underbart-att-ge/

        Fantasi behövs för kreativitet och så självklart också initiativförmåga. Men inte den sortens fantasi som någon gav prov på nyligen, att hemlösa och bostadslösa skulle bygga sina egna bostäder. Fan så korkat! Minns du kanske vem som sa det?

        Kram!
        /Skvitt

      • Jag skulle vilja säga ”på grund av skattesänkningarna”. Inte ”tack vare”. 😉
        ———
        Nej. Minns inte vem som sa det. Som om vem som helst kan bygga hus??? Korkat. det var väl nån centerpartist 😀 eller KD-are?

        Kram
        Kao

      • Här är lite mer om det som hände i Köln. Det var 120 kvinnor som antastades, inte 90. Det är förbannat fult, oförskämt och otacksamt att göra så där, när man fått skydd undan krig och terror i ett annat land. Sånt här måste komma fram, annars gynnar det bara SD ÄNNU mer.
        Jag kan hålla med de politiker och poliser i Tyskland som säger detta som nedanstående (korta) artikel visar:
        http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/utrikes/article22057815.ab

      • Länken funkar inte. Jag tror AB tagit bort artikeln.

        Jag har ännu inte satt mig in i vad som hände tillräckligt för att ge mig in i någon diskussion, men ett par undringar har infunnit sig.
        1. Den ena är om invandrarna från Nordafrika, det sägs ju att gärningsmännen kom därifrån, drabbades av en masspsykos.
        2. Den andra är om det verkligen är sant att det hände. Som jag fattade det så gick inte polisen i Köln ut med det på en gång. Istället hade det varit ett ganska lugnt nyårsfirande enligt polisen.
        Och sen kommer dessa uppgifter som talar om att polisen var mer eller mindre maktlös och inte ens hann att ta upp alla anmälningarna. Det går ju inte ihop!
        Det får mig att känna att det osar skunk om alltsammans och då måste jag skapa någon form av teori kring varför.

        Kan det vara så att det är ett påhitt för att påverka och förbereda tysk opinion att man måste stoppa asyltillströmningen?

        Jag har ett Internettips som du kanske bör lägga i favoriter. Man vet ju aldrig när man har nytta av det.
        https://eaqhan.wordpress.com/2016/01/08/internettipset/

        Kram!
        /Skvitt

      • Jag också. Men ändå.
        I Stockholm på Eriksdalsbadet har många flera kvinnor antastats än ‘vanligt’ Man anser på badet att mörkertalet antagligen är stort. Man går inte ut med vilka antastarna är. Kanske vanliga svenska killar plötsligt fått snurren och antastar landets kvinnor och sen skyller på invandrarna?
        Nu har man separerat bubbelpooler för män och kvinnor, men det finns även en gemensam. Skulle även det vara fel och riggat? Kanske propaganda av SD? Tror du det själv?

        Det är sånt här som stärker min uppfattning om att bara kost och logi – och sen en evighetslång väntan på något man inte vet hur det ska sluta – är helt fel.
        Jag upprepar: Man måste ta hand om de som kommer hit och visa dem vad som är rätt och fel i det här landet. Att kvinnor inte är lovliga villebråd.

        Jag är helt öppen för andra tolkningar, så kom igen!

        Kao

      • Jag vet inte om jag har påverkats av rasisternas propaganda, men jag tror faktiskt att kulturella skillnader ((och ekonomiska förhållanden.) ( En vetenskaplig förklaring kommer senare i min kommentar.)) sätter avtryck. Är det konstigt?
        Jag menar att synen på kvinnor är ganska sjuk i vissa kulturer om jag inte är felunderrättad.
        I kulturer där kvinnor är mäns egendom, och där de saknar rättigheter, har de heller inte mycket till värde i männens ögon. Och när sådana män, särskilt de yngre, kommer hit till vår kultur och ser fria kvinnor så kan de inte få in i skallen att det är fria, självständiga och lika med männen värda kvinnor. Istället tror de att kvinnorna är lössläppta och horor. Och sådana kvinnor kan de bara inte visa respekt. Det kan ju knappt visa respekt för kvinnor över huvud taget eftersom ”de ju saknar värde”.
        Men jag måste också tillägga att detta om dessa män från vissa kulturer bara gäller en minoritet, trots allt (hoppas och tror jag).
        Jag kommer osökt att tänka på så kallade ”hederskulturer”. Osmakligt namn på något som ju är precis raka motsatsen till vad vi anser vara heder och hedervärt. Det blev ju väldigt uppmärksammat efter mordet på Fadime Şahindal. https://sv.wikipedia.org/wiki/Fadime_%C5%9Eahindal
        Jag mår illa och spyr nästan när jag tänker på sånt här. Jag blir heligt förbannad och går i taket och känner bara hat mot allt sådant. Och det är fan ingen överreaktion, eller?
        Minns du mitt inlägg på AB-bloggen om lotusfoten och andra sätt att dominera kvinnan? Inlägget finns ju inte kvar, men många tankar kring detta finns i detta inlägg på min förra blogg: https://skvitts.wordpress.com/2011/12/08/att-sjunka-genom-botten/

        Kvinnans status i samhället är ju faktiskt en mycket intressant sak ur ett rent vetenskapligt perspektiv. De skillnader som i dag finns beror på att det tar tid att förändra kulturella inställningar. Men det går ju åt rätt håll. Frågan är ju varför kvinnan har förtryckts under så lång tid.
        Svaret på den frågan är faktiskt enkel. Det hänger samman med feodalismens ekonomiska system där egendom ärvdes på manssidan och där pengar aldrig var ett kapital. Kapitalismen är ju ett senare ekonomiskt system.
        Olika könsroller har alltid funnits, men olika könsvärden har bara existerat i feodala kulturer. Vi ser det inte i urkulturer. Vi ser det inte i jägarkulturer och vi ser det till exempel inte i någon större utsträckning i det gamla vikingasamhället och inte ens i det gamla romarriket. Och det är på väg att försvinna i vårt nuvarande kapitalistiska samhälle, som ju historiskt sett är synnerligen ungt. Vi ser det inte ens inom feodalismens allmoge så mycket. Men vi ser det däremot så mycket mera bland de mer besuttna inom det feodala samhället och än i dag i vårt eget kungahus. Och vi ser det i det unga kapitalistiska samhället på 1800-talet och en bit in på 1900-talet. Och inom islamskt dominerade samhällena därför att dessa i stor utsträckning är organiserade som våra gamla feodala samhällen.
        Vad det går ut på är alltså att trygga en ätts sätt att bevara sin egen egendom inom ätten, där arvet sker på manssidan.
        Kvinnoförtryck är alltså en fråga om ekonomiskt system i grund och botten. Och här kommer religionen in som en naturlig del eftersom religion är ett sätt att legitimera vissa ekonomiska system. ”Makten är av Guds nåde”, som det hette. Och detta är ju särskilt påtagligt i islamska länderna idag. I de sekulariserade länderna idag är det kapitalismen som gäller och där kan kvinnors jämlikhet öka. Men full jämlikhet kan bäst skapas, anser jag, i ett kommunistiskt och klasslöst samhälle.
        Jag måste ju också inskjuta en helt annan sak med anledning av makt och religion. Varför kristendomen kunde vinna över asatron i vikingatidens slutskede. Eller det som blev vikingatidens hädangång, så att säga. Hur kunde det ske och varför?
        Svaret är enkelt. Kristendomen gav härskaren en makt som inte kunde ifrågasättas, ”makten från Gud”.

        Kram!
        /Skvitt

      • Tack för en uttömmande kommentar. Känner ju till detta sen förr. (Lotusfoten är väl de uppbundna kinesiska kvinnornas fötter. Vilken enorm plåga det måste ha varit! Man bröt tårna inåt och band upp dem. Sen tvingades kvinnorna, under stora plågor gå omkring så. För att männen ville att kvinnorna skulle ha minimala fötter som en barbiedocka och trippa fram. Har sett bilder på sånt och det lever fortfarande kvar kinesiska kvinnor med såna handikapp. )
        —–
        Men även om dessa män vi diskuterar här så har den kvinnosynen de har, så får det bara inte ske såna här saker! Det hjälper ju inte i realtid att de råkar ha med sej vedervärdig kvinnosyn i bagaget. Jag tycker de ska förpassas till sina ursprungsländer så fort rättegången mot dem är klar. För som det är nu kan det få svåra följder för kvinnor här i Väst. Jag är rädd att detta bara är början på något ännu värre. (Nu låter jag väl som en SD-are igen 😦 )
        Numera tycks man ju nästan helt ha glömt den hederskultur och de s.k hedersmorden som fortfarande pågår i oförminskad intensitet. Den gäller även män, ska man ha klart för sej. Inte minst i Kurdistan, men även i andra delar av världen. Liksom att man omskär kvinnor. Den s.k faraoniska omskärelsen är den värsta varianten. Man har glömt Fadime och Sara. Man stödjer kurdernas rättigheter och kamp för ett eget land, men inte kampen mot kvinnoförtryck, religiös fundamentalist och annan dårskap. Det är bara ursäkter man har för att starta krig i dessa länder.
        ——–
        Om vi inte genom massiv information/lagstiftning/straff mot sånt här beteende som de här knölarna utövar och kan få dessa s.k män att söka nya vägar i tanke och handling – hur ska vi då bemöta detta, tycker du?
        ———-
        Förutom en bedrövlig kvinnosyn så finns också korruption som sitter lika djupt rotad i dessa människors tankar, liv och leverne. Utan den hade de kanske haft det ännu värre i sina hemländer. Den finns från den allra fattigaste upp till den allra rikaste och genomsyrar de flesta samhällssystem och sitter i ryggmärgen hos alla individer i samhället. Det är också något vi måste ta med i beräkningen när vi ska ”göra svenskar” av dem som kommer hit.

        Kram
        Kao

      • Om kvinnlig könsstympning: http://www.amnesty.se/vad-gor-vi/kvinnors-rattigheter/kvinnlig-konsstympning/
        Det är ju ett sätt att dominera kvinnan, och avskyvärt. Lika avskyvärt som att förlänga kvinnors halsar: http://www.lysbilleder.dk/Serie%206/Thailand_95_girafkvinde.jpg
        Och lika avskyvärt som lotusfoten, vilket var bland det första som Mao förbjöd när han hade tagit makten.

        Under förevändningen att det var skönhet utsattes kinesiska kvinnor ur överklassen för en fruktansvärd tortyr när fötterna lindades, precis som du beskriver. Seden spreds småningom till lägre klasser. Författarinnan Perl Buck (https://sv.wikipedia.org/wiki/Pearl_S._Buck) skrev i en av böckerna hur dottern grät varje dag för det gjorde så ont i hennes fötter, men modern lindade dem ändå och sa att om hon inte hade ”fina”fötter så fick hon ingen god man.

        ”Om vi inte genom massiv information/lagstiftning/straff mot sånt här beteende som de här knölarna utövar och kan få dessa s.k män att söka nya vägar i tanke och handling – hur ska vi då bemöta detta, tycker du?
        Jo, jag anser att de ska ut direkt. Utan pardon! Och det har inget att göra med att SD tycker sak samma.

        Den så kallade hederskulturen florerar främst i eftersatta och outvecklade bondesamhällen där man anser att man måste slå vakt om arvsgången och därför bestämma med vilka barnen gifter sig. Den fattiga och magra jorden måste gå i arv på ett framgångsrikt sätt och då måste föräldrarna bestämma vilka barnen ska gifta sig med.
        En sådan sedvänja är så inrotad att de inte ens tänker på syftet, vilket ju har tjänat ut när de lämnat sin by och flyttat hit.
        Och som du skriver så drabbas ju även pojkarna av denna så kallade ”hederskultur”.

        Det är inte bara svenska vissa invandrare måste lära sig. De måste också lära sig hur vårt samhälle ser ut och fungerar (att här gäller jämställdhet), vilka värderingar vi har och att acceptera dem. Ett absolut krav som bör följas av utvisning om det inte efterlevs! Det måste man inte vara Sverigedemokrat för att kräva.

        Kram!
        /Skvitt

      • Här är vi helt överens.
        Det gäller för den som eventuellt läser vår diskussion att de förstår skillnaden mellan vad vi anser och vad SD-arna anser. Det är en avgörande skillnad.

        Kram
        Kao

      • SD är ju emot EU. Det är jag också. Men jag är det utifrån ett helt annat perspektiv och jag kan aldrig köpa deras skäl till att vara emot EU.
        Detsamma gäller alla andra skäl då det de vill sammanfaller med vad jag vill. Utgångspunkterna är väsensskilda men ändå vill vi samma sak. Sånt fattar ju inte de politiskt okunniga.

        /Skvitt

      • Det är sånt jag också framhärdar. Men det kan lätt missförstås av de som tillhör den överkänsliga PK-maffian. Tänk bara på hur jag blev attackerad av ”Vargen”- Herregud!

        Kao

      • Nytt inlägg hos mej. Har dock inte kontrolläst det ännu och kan komma att lägga in eventuella länkar och/eller bilder senare.

        Kao

      • Om det inte har framgått förut, vad jag i grunden tycker om flyktingkatastrofen och hur de har utvecklats, så säger jag detta:
        Om regeringen och (V) redan från början hade lagt beslag på flyktingfrågan och inte blundat för svårigheter som kan uppstå – och fattat problemen och kommit med lösningar – så hade inte SD nått såna framgångar som de nu har gjort.
        Jag vet att du tycker att alla som vill ska få komma hit. Jag vill också att de som behöver skydd ska få det, men det MÅSTE finnas en viss koll. Annars blir det katastrof.
        Regeringen skulle ha visat svenska folket att de stod stadigt och hade en gemensam linje, men det har inte skett. I stället har man varit vindflöjlar. Tyckt en sak och sen ändrat sej 2 veckor senare och gjort precis tvärtom.

        Detta kan medföra att SD får ÄNNU FLER röster i nästa val.

        Kao

      • SD har ju redan gått ut och sagt ”Vad var det vi sa?” Deras politik har hela tiden varit invandrarfientlig, långt innan den här flyktingvågen kom.

        Jag tror våra politiker hade fått mycket mera uppskattning ifall de hade vågat vara rakryggade nog att säga som det är, att vi får ta skiten för USA:s terrorkrig.
        Men nu är det bara flyktingkrisen som diskuteras, både från politikernas håll och i våra media. Som om flyktingströmmen saknade orsak.

        Våra politiker skulle bemött SD:s invandrarfientliga politik med sakargument från första början. De skulle ha lyft fram samhällsvinsterna med invandringen. Sverige behöver ju folk i yngre åldrar.

        Men jag tycker också att våra politiker skulle gett direktiv till SFI att utöver att lära de nykomna svenska även bättre utbildning i vad som gäller för att vara svensk. Inte minst att klä sig svenskt.
        Det sista kanske låter konstigt. Man måste ju inom rimliga gränser få klä sig som man vill. Med rimliga gränser menar jag att om någon kom från Nya Guinea så är det lite orimligt ifall en sån gick omkring med penisfodral.
        Att klä sig som somaliska kvinnor gör är också orimligt. Det gör att de sticker ut och det stör många, bland dem mig, faktiskt. Jag tycker de ser ut som skadskjutna kråkor.

        Ska man bo i Sverige så måste man anamma våra seder. Annars blir man ju inte integrerad. Det är inget konstigt med det. Vi ser ju att klädsel är ett sätt att visa grupptillhörighet. Och med det fjärmar man sig från andra. T. ex. utmärker sig bradsen på sitt sätt och de blandar sig inte med vänster- och arbetarfolk. Men det faller ändå inom gränsen för vad jag tycker är OK. Vi kan ju inte införa uniform.

        Ska man stoppa SD krävs att arbetarrörelsen är tydlig i klassfrågan. Men det var ju länge sedan. Och jag lägger huvudansvaret på SD:s framgångar just på arbetarrörelsen och dess svek mot arbetarklassen genom att den har anammat borgarklassens mantra att klasskampen är död och klasser inte längre finns.

        Kram!
        /Skvitt

      • Nu börjar vi förstå varandra.
        Du begriper vart jag vill komma i min kritik mot hur flyktingfrågan har hanterats och att det är samhällsfarligt att blunda för problemen. Samhällsfarligt inte minst för att det finns risk att SD vinner nästa val p.g.a försumlighet och tystnad och brist på vettig politik från övriga partier.
        Och du har helt rätt i att arbetarrörelsen har svikit sina medlemmar å det grövsta – och nu har vi hamnat här.
        ——-
        När det gäller klädsel så tycker jag också att slöjan är trist. Kvinnorna som bär en sådan ser förtryckta ut i mina ögon och slöjan är också en form av förtryck. Sen kan PK-maffian säga vad de vill. I huset där jag bodde förut bodde en kurdisk familj. Mannen runt 50 år. Kvinnan knappt 30. De hade 3 söner. En jättetrevlig familj. Jag frågade henne om slöjan en gång. Om hon MÅSTE bära den. Hon svarade att hon inte TVINGADES till det, men att hennes anseende hängde på att hon bar den. Så då är det alltså ett slags tvång – och ett tvång som Fadime struntade blankt i och som, i förlängningen blev hennes död.

        Kao

      • Jag hade en kollega som var född i en kristen familj i Småland. Hon ansåg att kristendomens treenighet var som att vi hade polyteism, vilket hon inte kunde acceptera.
        Hon, som ju alltså var precis lika ursvensk som jag, konverterade till islam. Hon gifte sig dessutom med en man från Marocko. Honom har jag träffat och han är inte riktigt klok, om jag ska vara ärlig. Men det är en annan sak och hennes problem. Fast det inser hon inte.

        Hur som helst så brukade hon klä sig i sjal när hon åkte hem från jobbet, men hade aldrig sjal när hon jobbade.

        Det är ju skillnad på sjal och de heltäckande fladdrande kläder som framför allt somaliska kvinnor har, men ändå något som sticker ut och ser fördjävligt ut.

        Min kollega bar ju denna sjal helt frivilligt. Hennes man hade absolut inte den makten över henne att han kunde tvinga henne att bära den, men hon ville det av religiösa skäl.

        Jag menar att man borde förbjuda religiös klädsel vare sig den bärs frivilligt eller inte. Det fungerar inte integrationsmässigt. Så är det ju bara.

        Kram!
        /Skvitt

      • Visst kan det vara svårt för integrationen om nån bär opraktiska iögonenfallande kläder. Men jag tror inte på ett förbud. Däremot på upplysning. Samt att man ju kan ställa frågan VARFÖR de bär slöja i Sverige.
        De långa fladdrande kläderna hör t.ex inte hemma i arbete med andra människor och/eller matlagning. Ohygieniskt och ibland direkt farligt.
        I Indien, där kvinnorna ändå bara bär sari, som inte alls är heltäckande men ändå är en massa tyg som fladdrar. är brandolyckor vanligt eftersom de använder gas. Tänk dej då en kvinna från Somalia i traditionsenlig klädsel som ska laga mat på en gasspis…..

        Kao

      • Jag skulle aldrig drömma om att gå i shorts eller kortkort i ett arabland. Då kan jag få problem. När jag var på Sri Lanka 2011 skulle jag in i Tandtemplet i Kandy i hjärtat av ö-landet(gamla huvudstaden). Då täckte jag givetvis knän och överarmar. Skulle aldrig falla mej in att protestera mot det påbudet där.

        Kao

      • Ungefär så, ja.
        Men det ska inte vara ett förbud, som jag skrev tidigare. Snarare ett påbud och en förklaring att det blir lättare att integreras om man inte klär sej iögonenfallande.

        När min dotter och jag varit på Borneo 2007 så åkte vi direkt till Kuala Lumpur. Där fanns alla varianter av muslimska kvinnor och dito klädsel. Minns speciellt en kvinna som gick med sin man. Hon var klädd i en svart burka och hade dessutom svarta handskar (!!!) i hettan. Ingenting fick synas av henne. Men detta var i HENNES land. Själva bar vi modesta kläder såsom flera andra gjorde. Jag skulle aldrig gått i shorts mitt i stan. Eller kort kjol. För mej var det en självklarhet att anpassa mej. Så även i en massa andra länder jag har varit.

        Kao

      • Under kommunistpartiet styre i Afghanistan klädde sig i alla fall de yngre kvinnorna västerländskt och inte sällan i ganska korta kjolar.

        Sen störtades ju regeringen av talibaner med stöd av USA och sen åkte burkan på igen. Tack USA för stödet till kvinnoförtrycket!

        Det här visar ju att många kvinnor inte vill bära burka. Antagligen vill de flesta inte göra det. Men jag kan tänka mig att vissa känner en trygghet i burkan med tanke på alla idiotiska män som finns där.

        Jag tror det var på AB-bloggens tid som jag skrev att ju mer kvinnor måste dölja dess mer frustrerade blir männen och får de se så mycket som ankeln på en kvinna blir de kåta och benägna att våldta henne. Men i till exempel Amazonas urskog där det finns stammar som går mer eller mindre nakna förekommer nog aldrig våldtäkter. En naken kvinna är en daglig syn som inte hetsar upp.
        Det är ju lika dant i nudistföreningar. Där tänker man inte på att man är naken.

        Kanske alla muslimska invandrare skulle tvingas vara med i en nudistförening det första året 🙂

        Kram!
        /Skvitt

      • Samma sak i Iran. Under shahens tid gick kvinnorna klädda där som vi kvinnor gör och gjorde här. Sen la sej USA i – och satte Khomeini på tronen och slöjan blev ett måste. Dock är Iran modernare idag än för några årtionden sen. Folk är välutbildade och infrastrukturen i toppklass. Men det gillar ju inte USA….naturligtvis.

        Kram
        Kao

      • Jag ser fram emot den dagen då USA kraschar totalt som en följd av alla deras krig. På senare år har de varit djäkligt angelägna att få andra länder att ställa upp och bidra, så kanske är det ett tecken på att en kollaps är nära.
        Hopas kan man ju.

        Och en sak till, en nobelpristagare, fredspriset, som president ändrade ingen ting. Nåt sämre val kunde man knappas ha gjort i Nobelkommittén

        .
        /Skvitt

      • USA går på knäna, endast vapenindustrin går bra. Mycket bra, dessutom. Det är väl bland annat därför de krigar så fort de får chansen. Nu senast har de buskört över Nordkorea och visat musklerna. Så det landet kan bli nästa offer.

        Kao

      • Det är ju vapenindustrin som styr landet.

        Hade man inte ställt Nordkorea i skamvrån hade de säkert inte byggt atombomber och landet hade fungerat bättre på alla sätt. Väst har bara gynnat diktaturen.

        Och kommunism är det då rakt inte, ifall någon råkar tro det. Det hjälper inte att det statsbärande partiet kallar sig kommunistparti. Sak samma i Kina.

        Kram!
        /Skvitt

      • Man vet inte om de hade reagerat som de gör ändå. Kanske är jag en slav under propaganda i det här fallet, men jag tycker Kim-Jong-Un verkar vara en stor idiot. Men det innebär inte att USA har rätt att flyga kärnvapenbestyckade plan över landet.

        Kao

      • Klart han är en idiot, liksom hans farsa. Men vi ska också veta att media bågnar av propaganda och det har nog också påverkat mig. Konstigt annars.

        /Skvitt

      • Jo, förvisso. En studie i högfärd, narcissism och galenskap. Inte så olikt andra världsledare, faktiskt 😉

        Kao

      • Har du sett att kvinnans fötter är fastspikade i skateboarden? Mycket praktiskt!

        Turisten som var i Nordafrika kunde konstatera att männen red på åsnan och kvinnorna gick bakefter. Han frågade en man varför de alltid gick så. Alla gjorde det. ”Tradition!”</em, fick han till svar.
        Flera år sedan var turisten tillbaka. Men den här gången red männen alltid bakom kvinnorna som alltså gick före. Turisten undrade varför man hade ändrat på sin urgamla tradition. Svaret var lika kort som sist:
        ”Landminor!”

        /Skvitt

      • Ja, jag såg det. En anledning till att jag skickade bilden. Bonton är inte rädd att visa vad han tycker.
        ——
        Av ren artighet borde naturligtvis kvinnan sitta på åsnan och mannen leda den.
        🙂

      • Manssamhället känner inte till ordet artighet. Inte när det gäller artighet gentemot kvinnor.

        Jag såg en gång några somalier på bussen. Det var inte mycket folk på bussen så det var gott om sittplatser.

        Kvinnan fick sitta för sig själv. Ibland sa de några ord till henne och det var uppenbart att de kände henne väl. Men, som sagt, hon fick sitta för sig själv.

        Jag har också sett alltför ofta att somaliska män går före sin kvinna, inte bredvid. Ändå talar de med varandra och jag får intrycket av tonläget att döma att mannen ger förhållningsorder och bestämmer.

        En gång konfronterade jag en somalier med deras grymma oskick att könsstympa kvinnor. Han var helt oförstående. Då frågade jag honom vad han skulle tycka om man skar ollonet av männen. Men då var jag ju bara en stor idiot.

        Du får faktiskt ursäkta mig, men jag har inget till övers för somalier i allmänhet. Visst kan det finnas bra folk bland dem också, men de är inte många.

        Först nu på senaste år har jag sett några köra buss, men de flesta männen arbetar inte. Det får kvinnorna göra och då är det som tolk hos olika myndigheter.

        Kram!
        /Skvitt

      • ”Alla män vet att det är fel att antasta kvinnor. Ändå sker det. Det görs på olika vis, utifrån olika föreställningar om vad som är accepterat, vad en man kan tillåta sig, …”

        Det är ju helt sant.
        Sant är också att män från muslimska länder, lite generaliserat, alla ännu inte har fått in i skallen att i västerlandet är kvinnor fria att på egen hand gå ut, utan att ha med sig ett ”förkläde”.
        När de såldes ser kvinnor ute, utan ett ”förkläde”, tror en del att det är fritt fram att göra som man vill eftersom kvinnorna antingen är slampor eller horor.

        Det måste till en utbildning av dessa män så de får veta hur det är hos oss och det måste ske redan första dagen de kommer hit. Och man måste göra klart för dem att kan de inta fatta och acceptera dessa grundläggande fakta så är det bara att packa och dra.

        Kram!
        /Skvitt

      • Nu börjar du fatta vart jag vill komma 😉
        Samma sak då det gäller att de får klart för sej vad demokrati innebär. Att det inte innebär att alla får göra som de vill.

        Kao

      • Kanske överdrift? Vet ej. Men jag tror inte alls att det är ett påhitt. Då skulle tjejerna som berättade i TV-nyheterna därifrån pratat skit. Ljugit.

        Jag avvaktar och kollar vidare.
        ——–
        Nu ska jag ut i snön:-). Här singlar stora vita flingor och det är runt -10 grader. Skönt vinterväder.

        Kao

    • Hur tänker du dej att det ska fungera om folk kommer hit i hur stora mängder som helst, utan att vi kan erbjuda dem bostäder, skolor och arbete? Det är knappast oviktigt.

      Sen kan man ju tycka att man bör ge dem skydd, det tycker jag också. Men inte till priset av ovanstående.

      Nästa vår och sommar lär det komma ÄNNU fler.

      Kram
      Kao

Kommentera

