Tobak Och Rökning // Kao

Jag är rökare. Numera röker jag ca 7 cigaretter per dag.  Betydligt fler fram tills jag fick barn för 26 år sen. Då rökte jag nog ett paket om dagen. Numera röker jag bara under köksfläkten hemma och tar aldrig med mej cigaretter om jag bara ska vara hemifrån ett par timmar. Utomhus röker jag inte heller. För att jag inte behöver det. Kan själv till och med känna ett lätt obehag då jag får rök på mej när en rökande person passerar. Hur ska då icke-rökarna känna?

Men hetsen mot rökarna har gått alldeles för långt. Man blir förmanad som om man vore en barnunge; ”Det är farligt att röka, vet du inte det?”

Jag har försökt sluta röka många gånger, men alltid misslyckats. Har vid mina försök  blivit aggressiv, folkilsken, deprimerad. Nu har jag tröttnat på att försöka sluta och fortsätter med mina 7 cig/dag. Här hemma stör det ju ingen.

Det förmanas och förbjuds. Men det som irriterar mej mest är Tobaksindustrins desperata försök att nå oss rökare ÄNDÅ. Deras budskap är glasklart: KÖP VÅRA PRODUKTER MEN ANVÄND DEM INTE!

Det är förvånande att man alls får sälja såna uppenbart hälsovådliga produkter. Numera tjänar Tobaksindustrin multum på mer eller mindre ineffektiva produkter som ska vara ‘bättre’ än att röka. Självklart vill de fortsätta tjäna pengar på rökarna, så nikotinet som är just det beroendeframkallande ämnet finns ju även i ersättningsprodukterna. Det är cyniskt att framställa och sälja sånt.

Självklart protesterar Tobaksindustrin mot snuset, som ofta tillverkas av små företag. De vill ju själva behärska marknaden och fortsätta tillverka produkter som de kan tjäna pengar på.

Trots att tobak alltså är så hälsovådligt så får det fortsätta säljas. För min del, trots att jag själv är rökare, skulle jag helst se att all form av tobak och ersättningsprodukter försvann från marknaden.

——–

När det gäller folk som gnäller över rökning måste jag berätta följande, som hände mej för många år sen:

Jag stod vid busshållplatsen, utanför busskuren. Rökte och väntade på bussen.  En kvinna ställde sej bredvid mej.

-Usch vad det luktar rök här, sa hon.

-Men ställ dej någon annanstans då, sa jag.

Bussen kom. Jag satte mej längst fram. Kvinnan satte sej bakom mej och fortsatte klaga. Jag frågade varför hon satte sej just bakom mej, om hon nu tyckte att jag luktade rök.  Hon svarade att hon fick sitta var hon ville. Jag kontrade naturligtvis och sa att JAG OCKSÅ fick sitta var jag ville. Klev sen av vid min station  och trodde att allt var över…

…..men så en dag några månader senare  skulle jag till tandläkaren. Den gamla hade slutat och jag hade fått en ny som jag nu skulle träffa för första gången. Satte mej i stolen och väntar på tandläkaren. Gissa vem som kommer in! Ja, tanten från bussen! Som tur var kände hon inte igen mej…..

 

23 svar till “Tobak Och Rökning // Kao

  1. Hahahahaaa 😀 Ja, det var nog tur att hon inte gjorde det!!!

    Jag anser att varje människa får välja själv, när det gäller rökning. Jag har ju själv aldrig ens smakat en endaste gång, skrämd som jag blev av ”Mormors” KOL. Men var och en har ansvar över sig själv. Så länge jag slipper inandas röken så lägger jag mig inte i. De flesta vet ändå hur farligt det är.

    Min dotter började röka igen för att hålla ångest på stången och det lättar på hennes magproblem. Jag avskyr det, men hon vet redan min inställning så jag behöver inte tala om den varje gång vi pratar om hennes rökning.

      • Jag också :D. Men har svinont i kroppen nu.
        Min dotter är i Dubai med sin kille och hon fyller 26 år idag. Har städat hela hennes lägenhet (hon bor under mej). Kanske fel gjort av mej.
        Ställde en blombukett och en present på hennes köksbord. Sen tog jag tag i eländet eftersom jag inte tålde se förfallet :(. När hon var tonåring och jag skulle lära henne att ta itu med att ha det någorlunda fräscht hemma – så bara tvärvägrade hon. Allt!)
        Jag städade aldrig hennes rum från hon var runt 14 år. Men idag ger jag detta som en present till henne. Får väl se vad hon tycker när hon kommer hem. Går aldrig in i hennes lägenhet annars.
        Nu hoppas jag bara att hon håller efter så det inte sunkar ihop igen.

        Kao.

      • Hahahahahahaaaaa, det där är min dotter upp i dagen!!! Hon kan bara inte hålla städat runt sig! Tur för mig att hon bor 40 mil från mig 😀

        Men det kan vara värt smärtan man får när man gör nåt bra för någon nära. Jag hoppas hon ser det som det du vill, att det är en ”välkommen hem- present” från dig. Men jag tror du får ge upp om att hon kommer hålla efter om hon inte har gjort det förut 😉 Jag har gett upp om min dotter på den punkten. Där är vi INTE lika, hon och jag 😀

      • Inte jag och min dotter heller. Fattar inte varför det är så här. Jag tar omedelbart itu med saker. Går jag till köket så tar jag med mej det som står på rumsbordet. Toaletten och handfatet städar jag regelbundet. Jag har absolut ingen städmani, men vill ha det fräscht runt omkring mej och håller efter mitt hem. Kanske dammsuger och torkar golven varannan vecka. Men hon gör precis tvärtom = väntar tills allt sunkar ihop och blir då irriterad och deppad och orkar inte göra någonting. ”Jag jobbar ju! Jag orkar inte”, säger hon. Jag kontrar med att jag var ensamstående mamma och jobbade, men ändå skötte om hemmet. Men då blir hon bara sur och vill inte höra mer….
        När jag var nere i hennes lägenhet ikväll blev jag nästan sorgsen….undrar om hon kan ändra inställning. Hon köper fina grejer till hemmet, men vad hjälper det när det är skitigt i grunden?
        Hennes pappa var en riktig slarver på alla sätt, men sånt kan väl inte vara ärftligt? Eller va?

        kao

      • Nä, jag tror inte att det är ärftligt. Det handlar om andra saker. Min dotter säger att när det är som rörigast i henne så är det som rörigast där hon bor också. Hon får svårt att ta tag i det då. Men det är lite kul, för när hon sover hos sin pojkvän så håller hon i ordning och blir galen när det inte är städat där. Speciellt kök och badrum.

      • Samma här!
        Min dotter julpyntade hemma hos sin kille, där hon oftast är. Men ytterst lite hemma hos sej själv. Hon kunde ju ha börjat med att julstäda, kan jag tycka.
        Nu skyller hon på att hon inte orkar, eller inte har tid. Men varför låta allt förfalla? Då tar det ju evigheter att städa sen. Har sagt åt henne att om hon bara ägnar 15 minuter om dagen åt sitt hem så kommer det alltid vara fint där. Men det tipset går inte hem alls. 😦

        Kao

      • Ungefär samma visa som jag hade med min när hon bodde hemma *hahahaahaa* Jag höll på att bli GALEN på henne! Det var så skönt när hon flyttade hemifrån… på det sättet.

      • Problemet är ju att min dotter bor mitt under mej. Det är bra på många sätt, men inte så här. Jag går ju aldrig in i hennes lägenhet annars. Skulle bara ställa in liljorna. Men så fick jag se förfallet…. 😦
        Men nu är (nästan) allt klart. Kan inte börja damma bokhyllan också. Där står det miljoner prylar.
        Detta tog hårt på kroppen vill jag lova.

        Kao

      • Hon kom hem i morse, sov ut hos sin kille och kommer hem nu före 19.00. Ska bli kul att se hennes reaktion. Har aldrig städat hos henne förut.
        Återkommer om det 🙂

        Kao

  2. Tobaksindustrin har ju genmanipulerat tobaksplantan så nikotinet är ännu mera beroendeframkallande, som om det inte vore nog med hur det var innan.

    En amerikansk studie visade att nikotin är mer beroendeframkallande än heroin!

    Kram!
    /Skvitt

      • På mitt paket står det ”Tjära 10 mg Nikotin 0,8 mg Kolmonoxid 10 mg”

        Men det är ju klart att det finns en hel massa mera skit utan att de uppger det.

        Tjäran är heller ingen tillsats. Den skapas också när cigaretten brinner.

        /Skvitt

      • Ok då. Men vad det innehåller, menar jag. Om tjära bildas då ciggen glöder så innehåller den tjära. Punkt slut.

        Kao

Kommentera

