Nu Inleds Lodjursjakten :( // Kao

Nu är det återigen fritt fram för de mordiska jägarna att fälla några av våra 1500 lodjur i landet. Till och med den ytterst plågsamma jakten med hjälp av fällor är tillåten, då djuret kan bli sittande i fällan i flera dygn innan jägaren vittjar den och skjuter djuret. Under tiden har lodjuret under stark ångest gjort allt för att komma loss och i vissa av dessa fall även bitit av sej sitt eget ben!

Jag kan inte fatta att det är sant att det alls är tillåtet med jakt på lodjur över huvud taget. Det finns till och med jägare som anser att ”lodjuren tar våra rådjur”. Det är så dumt att man baxnar. Det finns 100.000-tals rådjur i Sverige. Lodjuret tar då och då rådjur, men mest tar de harar och möss. Lodjuren stör ingen människa, men däremot stör människan lodjuret. Lon håller ordning i naturen men människan missbrukar den.

Återigen får vi höra den fåniga förklaringen att ”det är så härligt att komma ut i naturen” från jägarna. Som om det inte vore härligt där utan att få skjuta djur. Skamligt! Jägarkollektivet har starka krafter bakom ryggen för att få fortsätta sin ”naturvård”.

Visst, jag begriper också att man kanske behöver fälla några rådjur och älgar då och då, eftersom människans tidigare ingrepp i naturen med varg- och lodjursjakt skapat en obalans. Det är just varg, lo och järv som SKAPAR balans! Jakt ska ske med auktoriserade jägare från Naturvårdsverket. Inte av fulla gubbar och kärringar som egentligen bara vill döda djur och stoppa köttet i sina egna frysboxar.

 

Bildresultat för bild på lodjur

 

 

 

http://www.aftonbladet.se/debatt/article12726279.ab

13 svar till “Nu Inleds Lodjursjakten :( // Kao

  1. Men det är väl ingen jägare som äter rovdjuren. Björn kanske. Jag tror jag hört det.

    Om vi inte sköt ett enda rovdjur skulle de ändå inte bli fler än naturen klarar av. Det är bara sjuka människor som tycker om att skjuta djur för skjutandets egen skull. De borde in på psyket.

    Har du den här länken?
    http://www.natursidan.se/category/nyheter/

    Kram!
    /Skvitt

      • Inte helt fel att äta djur som i sitt liv haft det bra, vilket kanske inte våra grisar och kalvar har haft i sina spiltor.

        /Skvitt

      • Människan har ätit djur sen begynnelsen. Inget fel i att äta djur, men de ska ha det BRA den tid de är i livet. Inte som de har det nu med den rovdrift och det djurplågeri köttfabrikerna har avslöjats med att föra.Det är vidrigt!

        Kao

      • Uppbundna suggor, avklippta svansar, trånga bås och skit upp till öronen. Ett hav av kycklingar. Höns i burar värre än medeltidens fängelsehålor. Aldrig se dagsljus. Antibiotika för bättre tillväxt.
        Smaklig måltid!

        Tyvärr känner jag trots allt detta inte att jag klarar av att bli vegetarian. Men jag äter ganska mycket fisk.

        Kram!
        /Skvitt

      • Jag gillar veg.mat men skulle inte vilja äta sånt 7 dagar i veckan. Liksom du gillar jag fisk, men det är alldeles för dyrt. Kyckling, fisk, veg och lite nötfärs då och då är vad jag äter. All typ av griskött har jag slutat med för månader sen.

        Kao

      • Nu på spisen: köttfärssås med spagetti. Köttfärsen är en blandfärs 50/50, om nu inte ICA-handlaren luras.

        Kram!
        /Skvitt

      • Inte jag heller.
        Gott med k-sås och pasta. Mycket vitlök och persilja ska det vara :-). Sånt lagar jag så det räcker 2-3 dagar och/eller att bjuda nån oväntad gäst på. Typ dottern.
        ———
        Idag blir det Western Longhorn revbensspjäll med klyftpotatis och haricot verts hos mej. Skulle ha ätit det härom dagen, men orkade inte laga mat då.

        Kao

      • Jag hade inte i vitlök. Det borde jag nog, men tänkte inte på det. Däremot Piri-piri.
        Jag lagade till så det blev fyra portioner. En åt jag i går, en i dag och två är infrysta till annat tillfälle. Därför är det ju så tacksamt att laga till köttfärssås. Man får ju så att säga färdigmat utan att det kostar skjortan.

        Persilja har jag aldrig prövat, men det känns fel på nåt sätt. Men kanske jag prövar en dag. Det är jag öppen för. Kanske bara en fördom och sådana ska ju undanröjas.
        https://eaqhan.wordpress.com/2016/01/15/att-gora-upp-med-fordomar/

        Tänk, jag trodde inte det fanns nån som gillar haricot verts :-). Inte heller vaxbönor.

        Men i alla fall, ha en god måltid.

        Kram!
        /Skvitt

Kommentera

