Lätt, Snabbt, Billigt, Närande Och Gott // Kao

Hittade ett recept på ”krämig linssoppa” som jag inte kunde motstå. Soppan innehåller bara några få ingredienser och är klar på 15 minuter. Receptet gäller FYRA PORTIONER:
—–

  • Rivet skal av 1 citron
  • Saft av ½ citron
  • 3 grönsaks-eller hönsbuljongtärningar
  • 12 dl vatten
  • 2 kryddmått torkad timjan
  • 1½ dl röda linser
  • 1½ dl vispgrädde
  • salt och peppar
  • —————–
  • Lägg citronskalet i en kastrull och pressa ner citronsaften
  • Smula ner buljongtärningarna, tillsätt vatten och timjan. Låt koka upp.
  • Sänk värmen och lägg i linserna. Rör om och koka på svag värme, ca 5 minuter.
  • Rör ner grädde och låt soppan bli varm. Salta och peppra efter behag.
  • ——————
  • Mums! Som ensamboende har du nu lunch eller middag ett par tre dagar. Ta en ostmacka till. Perfekt måltid.
4 svar till “Lätt, Snabbt, Billigt, Närande Och Gott // Kao

  1. Bortsett från att jag tycker att linser inte låter gott så låter detta ändå gott. Jag har mig veterligt aldrig ätit linser och har det hänt så har jag glömt det. Jag befara att jag har förutfattade meningar om linser 😦

    Jag har just käkat egenhändigt tillagad rotmos med korv. Det var gott och är alltid gott. Häromdagen åt jag lutfisk. Det var kanske sista gången för i år, men finns det kvar i butiken kan det hända det blir fler gånger.

    Lutfisk på Skvitts vis:
    Lutfisken måste nästan alltid dra ur lite mera än vad som har skett innan man köper den. Jag lägger den därför i vatten med salt i och byter vatten 5-6 gånger. Därför tar det minst en dag, gärna två, innan jag lagar till den. Kokas, så klart.
    Potatis och en vit sås på mjölk och mjöl, saltas och peppras med vitpeppar.
    Jag finfördelar lutfisken samtidigt som jag letar efter ben. Jag passar då också på att röra runt med Collmans senap. Utan senapen ingen riktig lutfisk.
    Collmans senap är mycket stark! Därför är det viktigt att inte ta för mycket. Man får ta efter sin egen smak, men jag kan passa på att säga att jag vill ha mycket. Om inte ögon och näsa rinner så är det för lite senap!
    Till rätten serveras också kokta gröna ärtor. Frysta går bra, men absolut inte konserverade.

    Vad sägs om det?

    Kram!
    /Skvitt

    • Lutfisk är det bästa som finns på julbordet ;-). Jag använder kryddpeppar i.st.f vitpeppar. Det ger såsen en suveränt god smak. Och naturligtvis senap, som ska läggas i såsen efteråt.
      🙂
      Kao

Kommentera

