Girigheten Och Girighetens Pris // Kao

Girighet är en urtida brist hos vissa människor där egoismen härjar i den inre världen och omsorgen och känsla för rättvisa till andra människor är obefintlig. Om den girige inte själv har något att vinna på andra personers bekostnad, vill säga. Det är ”jag, mej och mitt” som gäller, och genom detta sätt att tänka och känna faller andra som käglor kring den girige utan att denna bryr sej. Hänsyn till andra personer och ibland även till lagen är inget som den girige bryr sej om. Man tänjer ständigt på dess gränser.

Tacksamhet är heller ingenting för den girige, eftersom denna anser att allt ‘gods och gull’ rättmätigt tillfallit honom. Men till dessa känslor tillkommer också en ständig känsla av otillfredsställelse, eftersom trånandet efter ännu mer rikedom ständigt är närvarande i denna svarta själ. Den girige blir aldrig nöjd, för punkten där alla andra torde vara nöjda förflyttar sej hela tiden allt längre bort.

En girig människa är aldrig lycklig då den starka rädslan att förlora allt ständigt är närvarande. Den som ser pengar, makt och prylar som det primära i livet, som ett livsmål kommer så småningom bli gruvligt besviken.

I Bibeln, Nya Testamentet första Timoteusbrevet, kan man läsa: ”De som vill bli rika låter sej snärjas av frestelsen och faller offer för dåraktiga och skadliga begär som störtar människor i fördärv och undergång. Kärleken till pengar är roten till allt ont.”

AURI SACRA FAMES (Den fördömda hungern efter guld)

——————

Jag har tidigare skrivit om girighet. Se här:

https://kaobyterblogg.wordpress.com/2015/07/16/girighet-kao/

Har du sett denna film? Läs om den i länken nedan:

http://www.sf.se/arkiv/sfbio/G/2015/Girighetens-pris/

10 svar till “Girigheten Och Girighetens Pris // Kao

  1. Om man hör till de 10 procenten som äger det mesta i Sverige så har man ju ingen aning om hur vanliga människor har det. Om detta finns mycket att säga, men jag klarar inte av att ge mig in i den diskussionen för då förlorar jag min tillkämpade sinnesfrid.

    • Ja. Det är lätt att förlora sinnesfriden då man tänker på dessa personer, men det är viktigt att de får veta vad andra anser. Som sagt; detta om girighet är en urgammal sanning.
      Kao

      • Det är toppen med folk som orkar delta, jag har gjort det förr, men nu verkar jag mer i det tysta. Jag lever nära människor som är väldigt aktiva och som engagerar sig och plockar fram argument och siffror så jag är medveten, mycket medveten om tillståndet och orättvisorna i världen.

      • Ja, det tror jag säkert. Själv är jag inne i en intensiv period med politik just nu. Annars skriver jag ju mest om just Människan med stort M.
        Kao

  2. Den girige är som ett treårigt barn: <em"Jag vill ha, jag vill ha, jag vill ha!". Tänkt dig vid godiset strax innan kassan på snabbköpet när treåringen nekas godispåse! Så beter sig näringslivets toppar. Antagligen fick de allt de pekade på när de var barn och tror att livet alltid ska vara så.

    Kram!
    /Skvitt

  3. Ping: Girigheten Och Girighetens Pris // Kao | kaos nya lya

Kommentera

