Apor Som Apar Sej Framför Spegel (video ca 2 minuter) // Kao

Vad man vet är det bara tre djurarter som förstår att det är sej själva de ser i en spegelbild: elefanter, delfiner och (stora) apor. Men kanske är det fler? Här har en fransk fotograf ställt ut en jättespegel invid en djungelväg. Klicka på rubriken så kommer videon upp:

8 svar till “Apor Som Apar Sej Framför Spegel (video ca 2 minuter) // Kao

  1. Verkar nästan tveksamt att de förstår att det är sig själva de ser, vilket förvånar mig lite ifall det är så illa.

    Kram!
    /Skvitt

    • Det har gjorts experiment förr, som bevisar att de känner igen sej själva. Kanske det tar ett tag, men de förstår. Tyvärr vet jag inte vart jag ska leta efter en länk till experimentet jag såg.
      Kao

      • Fast jag såg ett naturprogram där chimpanser speglade sig i en vattenpöl och där et verkade som att de faktiskt känd igen sig själva.

        Så vitt jag vet är det bara chimpanser,
        elefanter och delfiner som känner igen sig i speglar. Man menar att det är ett uttryck för medvetenhet. Men nog tycker jag att många andra djur tycks ha en slags medvetenhet utan att känna igen sig själva i speglar. Det gäller främst däggdjur och fåglar.

        Kram!
        /Skvitt

      • Ja, jag vet inte. Här får jag lita till vetenskapen.
        Tror att leoparden och spegeln kommer strax efter denna video på tuben.

        Kram
        Kao

  2. Let’s do the chimpanzee mirror step dance! Häftig koreografi tycker jag. Notera att en del apor reagerade kraftigt, och en del verkade mer eller mindre ointresserade.

    • Visst är det så, men det är ändå intressant. Apor har ju figurerat i de flesta experiment (på både gott och ont).
      Bäst gillar jag den andra filmen med jaguaren framför spegeln som blir förälskad i sej själv.
      Kao

      • Det kom en märklig film för några månader sedan där chimpanser ute i skogen uppförde sig konstigt när de gick förbi ett särskilt träd. De kastade sten på det. Har av somliga tolkats som någon sorts religiöst beteende. Tja?

        Jaguaren var kul. Verkade som den också spanade bakom spegeln för att se om det fanns någon där.

Kommentera

