”Sminka Dej, Kvinna – Eller Få Sparken”! // Kao

I många yrken gäller det tydligen för kvinnor att vara sminkade, annars får de sparken (!). För män gäller det motsatta.

Man kan ju tycka att det är en kvinnas eller mans rättighet att bestämma själv om man vill vara  sminkad eller ej, så länge det inte går till våldsam överdrift. Jag kan bara konstatera att det betyder att en kvinna fortfarande främst  ses som ett objekt, där utseendet är viktigare än dugligheten på ett arbete. Det är ju sorgligt.

Själv målar jag mej ibland, men jag gör det för min egen skull. Inte för att behaga andra!  Jag använder mascara för att helt enkelt se en aning piggare ut. I mina egna ögon. (Eftersom jag är blond så är mina ögonfransar ljusa). Om jag använder smink eller ej ska vara  HELT upp till mej och ingenting en arbetsgivare ska bry sej det minsta om.

Läs här hur man kan bli av med jobbet om man som kvinna inte behagar andra med smink – alltså sitt utseende:

http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/kronikorer/sylviabalac/article22591492.ab

10 svar till “”Sminka Dej, Kvinna – Eller Få Sparken”! // Kao

  1. Jag bär sällan smink när jag jobbar, av praktiska skäl. Hur fräscht känns det med smink när man får en hinna av kylolja och skit på ansiktet under dagen?
    Till mig har det också sagts av någon att jag kanske skulle åtminstone sätta på lite mascara. Jag brukar bara svara med ett ord numer, ”Varför?” vad de än kommer med för argument. Det irriterar dem nog för att hålla tyst sen 😀

    • Undrar vad det krävs av männen…hur DE ska se ut.
      Självklart kan du inte ha smink på en sån arbetsplats! Om du har det annars, på din fritid, är ju helt upp till dej själv. Du har en bra inställning, tycker jag.
      Men många tycks tycka att de inte ens kan gå ut utan smink.Inte ens till närbutiken 😦
      Det är ju tråkigt.
      OM jag ska gå på krogen, som händer ca 4-5 ggr/år så brukar jag ha mascara och lite ‘streck’ med ‘fling’ :D. Men det är ju för min egen skull, inte för att ragga karlar :D.
      Näe, de kan inte förklara VARFÖR man ska ha smink. Vi kan ju inte sminka oss för deras skull.
      Min dotter (26 år) och jag har pratat om det här, mest som en skojig grej (hon sminkar sej snyggt och diskret) och hon säger så riktigt att TJEJERNA diskuterar makeup och ger varandra tips och gör det för denna skull. Skulle en kille lägga sej i mitt sätt att sminka mej eller ej så vet jag att jag inte ska bry mej om honom. Vad ser han egentligen och vad vill han alltså ändra på mej?
      😀
      Många killar faller för en viss egenskap man har, men när man blir ihop med dem visar det sej att det är just DET som de vill få bort hos en……..!
      Kao

      • Ja!! Exakt det du skriver i sista meningen är mitt dilemma med karlarna jag har dejtat! Jisses…
        Nej, det är så för mig också. Det är inte för deras skull jag sminkar mig, det är för min egen skull. Jag får ibland lust att se lite piggare ut, speciellt om man ska ut på krogen. Det händer ibland att jag går osminkad då också, faktiskt, om jag känner för det.

  2. Det kan väl inte hända här. Då skulle facket reagera. Men det finns ju andra sätt att göra livet surt för en anställd, såväl man som kvinna.

    Kram!
    /Skvitt

    • Det är kanske vad du tror. Facket är en tandlös tiger. De finns där men agerar inte som krävs. Det har jag hört från flera håll nu senaste tiden.

      Kao

      • Det skulle jag tro. Plus att folk har inte råd att vara med i både facket och a-kassan sen premierna höjdes under Alliansen. Fick de välja ett av alternativen så blev det givetvis A-kassan. Som ett skydd för eventuell arbetslöshet. Skulle jag tro.
        Kao

Kommentera

