Parallella Universum? // Kao

En grupp forskare arbetar efter teorin att det finns parallella världar till vår egen någonstans där ute i Universum. Det är en svindlande tanke att någon gör precis det jag gör just nu och att det finns en person som är och ser ut som jag själv!

Science fiction-genren har ju under många årtionden gjort filmer om bland annat parallella universum, men nu tror man, på Cern-laboratoriet i Schweiz där den 27 kilometer långa ”partikelacceleratorn” finns, att det är troligt att det kan vara verklighet. Forskningen kring detta, den s.k strängterorin, är intensiv. Här kan du läsa mera (en ganska kort artikel från tidningen Forskning Och Framsteg):

http://fof.se/tidning/2015/5/artikel/att-tjuvkika-i-parallella-varldar

Här kan du läsa om strängteorin:

http://fof.se/tidning/2010/1/strangteorins-boljande-landskap

29 svar till “Parallella Universum? // Kao

  1. Det finns flera skäl att misstänka att vårt universum inte är det enda utan att det finns myriader andra universum. Frågan är om vi någonsin kan bekräfta eller avvisa en sådan möjlighet.

    WMAP är en satellit som har mätt bakgrundsstrålningen i universum. Det är den strålning som trängde ut ur vårt nyskapade universum efter big bang.


    Man ser bland annat en kall fläck nere till höger som misstänks kunna vara ett tecken på ett annat universum som ligger så att säga och trycker på vårt eget.

    Även matematiska tankegångar leder till misstanken om andra universum vid sidan om vårt. Och ska man tro dessa så finns det fler universum än sandkorn på hela vår planet.

    Om det här skulle visa sig stämma (men jag tvivlar på att vetenskapen någonsin kan slå fast en sak även om det verkligen skulle vara på det sättet) så har vi ingen nytta av det. Redan inom vårt kända universum är avstånden så stora att vi knappast kan ha någon kontakt med andra intelligenta varelser, just på grund av avstånden.

    Drakes ekvation ger ett hum om hur vanligt det kan vara med intelligenta tekniska civilisationer i universum, men nästan alla storheter i ekvationen är helt okända så än så länge och för lång tid framöver förblir den bara en ekvation med okända värden.

    https://sv.wikipedia.org/wiki/Drakes_ekvation

    Vårt eget universum är dock tillräckligt spännande och gåtfullt som det är så jag tycker det räcker för stunden 😉 så att säga.

    Mörk materia och mörk energi:

    Multiversum:

    Kram!
    /Skvitt

    • Tack ska du ha för dina åsikter och insikter.
      Jag tycker det är spännande och fantastiskt att det finns så mycket där ute.
      Det som driver allt detta är vad jag tror är ”Den högre kraften”, som vissa kallar Gud.
      Jag är övertygad o0m att när vi dör kommer vi få reda på detta, men då är det inte viktigt för oss att ifrågasätta eller nicka åt. Det kommer bli en upplevelse som enbart de som redan har dött kommer kunna berätta för oss. Kanske.
      Detta handlar naturligtvis inte om vetenskap. Det handlar om TRO – men som det kommer visa sej står över allt vad vetenskap heter.
      Alt behöver inte bevisas.

      Kram//Kao

      • Det där är intressanta synpunkter. Vad är egentligen det vi kallar själ? Och finns det någon mening med allt? Två frågor som troligen ALDRIG får några svar.

        Jag är heller inte ensam om att inte vara tillfreds med att universum uppstod ur ingenting i en big bang. Den otillfredsställelsen delas även om vetenskapsmän.

        Vissa frågor ska man nog bara lämna därhän om inte vill förlora förståndet.

        Kram!
        /Skvitt

      • Ja, antagligen.
        Jag tror att vi har fel då vi tror att allt måste ha en början och ett slut. Det är bara vi människor som är så begränsade. Troligtvis för att vi inte lever i NUET 😉

        Kanske finns ”den där Gud” därute som en slags enande kraft för allting?
        😀
        Kao

      • Jag tror ju på något större än det universum vi känner till och i detta större uppstod universum. Antagligen som en prisfluktuation. Det är inte mitt påfund utan en av de vetenskapliga hypoteser som har framförts.

        Om Gud skulle vara en kraft så föredrar jag att kalla det kraft och inte Gud och en kraft ber man inte till. En sådan kraft är man helt underordnad, vare sig man vill eller inte.

        Kram!
        /Skvitt

      • Kanske det är så ur din synvinkel. Du ska givetvis tro på det du känner är det rätta. Precis som jag själv gör.
        Kram//Kao

    • ”När jag var barn, talade jag som ett barn, mitt sinne var såsom ett barns, jag hade barnets tankar; men sedan jag blev vuxen har jag lagt bort vad barnsligt var. Nu se vi ju på ett dunkelt sätt, såsom i en spegel, men då ska vi se ‘ansikte mot ansikte’. Nu är min kunskap ett styckverk, men då skall jag känna till fullo, såsom jag själv har blivit till fullo känd. Så blir de då bestående, tron, hoppet, kärleken, dessa tre; men störst bland dem är kärleken.”

      Man ger en föraning om att vår tid på jorden bara är en slags prövotid inför något annat, mycket större och framförallt bättre, än det som ska komma – och att därute någonstans finns ens sanna jag. I ett parallellt universum kanske?

      Det är spännande att relatera till Bibeln ibland. Texten i full längd hittar du i Nya Testamentet, Korinterbrevet kapitel 13. Det är inte långt, men läs det och berätta sen hur du upplever texten.
      😉
      Kram
      Kao

      • Det ser jag fram emot.
        Bostadsfrågan är en av de största frågorna i svensk politik. Egentligen skulle jag själv skriva mycket mer om sånt. Frågan om billiga små hyresrätter för våra ungdomar och studerande är ett av mina största politiska intressen, vid sidan av kriminologi och psykologi.
        ——
        Ett av alla problem som hindrar bostadsbyggandet är alla krångliga regler och segdragna beslutsvägar. Plus att ingen vill ha nybyggen i närheten av sej själva. Ren egoism, alltså.
        Om du vill kan du flytta denna kommentar som kommentar till ditt inlägg om bostäder.
        Kram
        Kao

      • Inlägget är klart. Du kan själv kopiera din kommentar om du vill och klistra in den hos mig, eller skriva en halt annan.
        Välkommen!

        Bostadsfrågan är skitviktig. Särskilt i storstäderna händer det att företagen inte får folk för de har ingen stans att bo. Hur bra är det för Sverige?
        Kram!

        /Skvitt

      • Professor Hans Linde har helt rätt.
        Och det är ju helt idiotiskt att riva bostäder nu när det har kommit så många flyktingar.
        Kao

      • Fast det visste man inte just då att det skulle komma så många. Däremot vet man ju att befolkningen hela tider växer, så man hade kunnat ha lite is i magen. Och man hade kunnat satsa på turistnäringen och haft bostäderna som billiga lägenhetshotell under tiden och fått in ökade turistintäkter. Det gäller ju bara att marknadsföra kommunerna och det går ju lätt i dagens läge med Internet.

        Brist på fantasi råder det ingen brist på.

        /Skvitt

  2. WOW vad spännande undrar om jag skulle gilla att träffa mig själv 🙂
    ja bara att hoppas på att vi en gång får veta allt för som det är nu så undrar man ofta vad är det för mening med allt egentligen..
    Tack Kao, för spännande inlägg.. Kram // Nicki

    • Det är spännande att relatera till gamla texter i Bibeln:
      Se här ur Korinterbrevet kap.13 Nya Testamentet:
      ”När jag var barn, talade jag som ett barn, mitt sinne var som ett barns, jag hade barnsliga tankar; men sedan jag blev vuxen har jag lagt bort det barnsliga. Nu se vi ju på ett dunkelt sätt, såsom i en spegel, men då ska vi se ansikte mot ansikte. Nu är min kunskap ett styckverk, men då skall jag känna till fullo, så som jag själv har blivit till fullo känd. Så blir de då bestående, tron, hoppet, kärleken, dessa tre; men störst bland dem är kärleken.”

      Texten finns i full längd i bibeltexten och går i princip ut på att det liv vi lever nu bara är en slags test inför något mycket större – ett slags evigt liv i harmoni och kärlek.

      //Kaoskramar

Kommentera

