Tjejerna Som Räddar En Haj // Kao

Ibland kan människor rädda djur man kanske aldrig kunde tro skulle BE om hjälp. (Öppna videon genom att klicka på rubriken):

8 svar till “Tjejerna Som Räddar En Haj // Kao

  1. Det här visar att till och med hajar har en imponerande intelligens. Det har börjat uppdagas på senare år, men den här videon ställer frågan på sin spets; HUR intelligenta är de egentligen?

    En sak vet vi från fåglarnas värld och det är att till och med en minimal hjärna inte betyder att de är korkade. Tvärt om. Och vi vet att fåglars hjärna funkar på ett annat sätt genom att den är uppbyggd annorlunda. Deras kognitiva förmåga lär sitta i corpus striatum, till skillnad från hos oss däggdjur.

    Hajar har heller inga stora hjärnor som påminner om våra, men ändå kan vissa arter uppvisa komplexa beteenden. Vithajen har till exempel visat förmåga att kunna samarbeta på ett tämligen avancerat sätt.

    När man numera vet att hajar har förhållandevis högt utvecklad intelligens så blir det än mer fördjävligt att människor kan bete sig som de gör mot dem. Jag tänker på när man jagar dem för deras fenors skull. Helt grymt tar man upp dem ombord på båtarna och skär av dem fenorna medan de lever och sen kastar man dem tillbaka i sjön där de går en plågsam död till mötes. Dessa hänsynslösa människor är värda all min avsky!
    På tuben finns det video som visar detta, men jag klarar inte av att leta upp och lägga in en sådan video här. Det är alltför osmakligt, så jag besparar både dig och dina läsare det.

    Jag vill också passa på att nämna att om man ser på hajars anatomi så skiljer den sig tillräckligt mycket från benfiskar för att jag ska klassa dem som något annat än fiskar. Men det tycks jag vara ensam om. Kanske skulle man se på dem med större respekt, medkänsla och förståelse ifall vetenskapen ville placera dem i en annan grupp än fiskar (Pisces).

    Hajar utmålas som farliga människoätare. Men det är fel och den bilden håller på att revideras. Det är ytterst ovanligt att hajar äter upp människor, men det kan förekomma, som bekant, att människor dödas av vissa arter, när de tar en smakbit och upptäcker att människan inte var särskilt bra mat. För så slutar de flesta hajattacker.

    Det är också värt att veta att få hajarter dödar eller skadar människor. Tjurhajen är en av dessa få arter, kanske för att den klarar konststycket att även gå upp i sötvatten där man knappast förväntar sig att möta dem och där de också därför förhållandevis ofta stöter på badande människor. Och den är känd för att när så ske inte drar sig för att faktiskt sätta i sig människor till skillnad från vithajen som oftast nöjer sig med en smakbit, vilket tack vare den vuxne vithajens storlek ofta får förödande konsekvenser.

    Under de senaste decennierna har vi blivit allt mer medvetna om att många djur besitter en imponerande intelligens. Och det börjar gå upp för oss att även vissa hajar imponerar på detta område.

    Djur är värda ett bättre bemötande av oss än de i vissa fall får.

    Tack, Kao, för en fin video och stor kram!
    /Skvitt

    • (corpus striatum= en sammansatt struktur som består av striatum och globus pallidus. Det är ett kärnsystem som ligger nära talamus och dess uppgift är att kontrollera ofrivilliga rörelser. Det ligger inblandat bland ganglierna, kan man säga.)
      ———–
      Att hajar inte gillar människokött, det hajar t.o.m jag :-). Vi blir utspottade när de känner smaken av oss.
      ——–
      Jag såg en vidrig video för några år sen om japanska fiskare som jagade in hela stim av delfiner i en trång vik och sen dödade allihop. Det var ett enda stort blodbad. Det var nog det värsta jag sett i fråga om människors grymhet mot djur. Fiskargubbarna menade att delfinerna tog deras fisk! Lika korkat som svenska jägare resonerar: att vargen tar jägarnas älgar och därmed jägarnas mat…..och därför ska man få skjuta, helst utrota vargen. Japanerna är väldigt grymma då det kommer till vattenlevande djur. Min pappa, som var valfångare i tonåren berättade en hel del om de japanska valfångarna…:(
      ———
      Jag är inte stolt över, men vill ändå berätta att jag i Goa i Indien åt ”babyshark” min sista kväll där. Det var oförskämt gott.
      ——-
      Kram // Kao

    • Jag också. Först ser de ut som ”nagelfixartjejer”, som jag brukar kalla en viss grupp av självupptagna tjejer. Klart man får fixa sina naglar för höga belopp om man nu gillar det och har råd. Men det roliga är att just den här typen av tjejer gör den här grejen med hajen. De ser den och dess behov. Simmar iland och hämtar en kniv. Återvänder, hittar hajen igen och befriar den! Den kommer för att be om hjälp!

      Har du sett bloggtjejerna som är i Kambodja och filmar (och jobbar) och visar varifrån egentligen H&M:s kläder kommer ifrån? Och att det inte är ovanligt. De tjejerna gör ett väldigt bra jobb och blir starkt känslomässigt berörda.

      Att jag tänkte på just dem just nu beror på bland annat nagelfixeringen som får stå för egocentricitet i mina ögon om man hårdrar det – men sen får de se saker de berörs enormt av. Har du sett videona om deras insikter och åsikter? De är jättebra!

      Hoppas videorna blir mer uppmärksammade än hittills.

      Ja, detta var lite annat än hajar, men det krävs en spark i arslet för vissa att vakna upp ur sin egen lilla bubbla ibland. Min dotter är nu 26 år och henne har jag ‘vallat’ runt i nästan hela världen sen hon var 4 år och det tackar hon mej jättemycket för idag :D. Allt från delfiner i Venezuela till orangutanger på Borneo och massor med elefanter och andra djur och natur i andra länder och hur människor lever i andra delar av världen och hur de behandlar varandra. Alltid avvägt för hur hon ska klara av det i den ålder hon befinner sej just då och alltid med ett starkt säkerhetstänk.
      ———
      Det jag gillar med dej är att du ser saker som annars andra inte ser om de inte får se dina bilder. Plus att du är en fin människa.

      Kaoskram

Kommentera

