Att Hälsa Genom Att Skaka Hand // Kao

Jag tycker att det är förbannat oförskämt att vägra ta någon i hand här i Sverige, med hänvisning till sin religion eller kultur. Såna saker som kulturyttringar från något annat land får man väl sköta hemma eller i för religionen avsedda lokaler.

Bor man här i Sverige så kan man väl hälsa på andra människor, även om dessa råkar vara kvinnor? Tycker hela debatten är löjlig. Tycker att det är bara att anpassa sej och inte alltid hävda gamla kulturyttringar som funnits sen medeltiden i det land man ursprungligen kommer ifrån.

Ett handslag säger i grunden: ”Jag kommer i fred”. Tar man inte handen är man oförskämd. Avvisande.

Jag minns ett inslag på nyheterna då statsministern sträckte fram handen för att hälsa på ett par beslöjade kvinnor, men de tog inte hans hand…..

Då undrar jag vart diskussionen kommer landa: är det VI som ska anpassa oss eller är det DE som vill integreras som ska det? Om man verkligen vill integreras kan man ju börja med att lära sej hälsa.

Här är ett annat exempel på vägran att hälsa på kvinnor och som nu diskuteras (se länken nedan). Varför diskuteras detta över huvud taget, undrar jag. Ska jag – innan jag sträcker fram min hand för att hälsa på en person – först utröna om personen är muslim ? Eller stå där med tom hand?

Kan någon vettig människa förklara detta för mej, för jag begriper det inte. När jag åker till icke-kristna länder hälsar jag givetvis på folk på deras sätt.

 

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article22973201.ab

18 svar till “Att Hälsa Genom Att Skaka Hand // Kao

  1. Jag har mycket blandade känslor kring det där. Rent spontant så håller jag med dig, jag tycker att man anpassar sig till den sed som finns i landet när det gäller en sådan enkel handling som att hälsa på någon.
    Skulle dock en person känna att hen inte kan göra det enligt vår sed, men omgående respektfullt förklarar sin ståndpunkt och poängterar att det inte handlar om respektlöshet för mig för att jag är kvinna eller är svensk, så skulle jag inte ta illa vid mig.

    Det som har blivit ett stort problem här i landet är att det mer och mer förväntas att vi svenska inte får vara svenska i vårt beteende. Inte ens från svenskar själva. Allt ska vara så PK så att man själv försvinner. Den inställningen underbygger TYVÄRR rasismen, för folk blir förbannade på det.

    Jag är kvinna, jag är svensk, jag bor i Sverige. Det kommer jag aldrig att backa på för någon! Men jag respekterar andras kulturer så länge det inte handlar om en kulturell företeelse som skadar andra eller trycker ner andra. Punkt!

    • Förstår vad du skriver och respekterar din åsikt.
      När jag åker till icke-kristna länder så hälsar jag på DERAS vis. Vill man bli och/eller känna sej integrerad kan man ju börja med att lära sej hälsa på landets vis.
      Ska bli intressant att se var denna diskussion landar.
      Själv tycker jag att det är väldigt irriterande och oartigt. Ska jag fråga efter en persons religion först, om vederbörande tar emot min utsträckta hand? Eller ska jag riskera förödmjukelsen att stå där med tom hand?

      // Kao

  2. Min åsikt: Att inte ta en framsträckt hand är oartigt och förnedrar den som sträcker fram handen, och då använder man religionen på fel sätt. Inte heller islam tror jag menar att religionens ska brukas på ett sätt som inte respekterar andra. Är det man själv som tar initiativet till hälsning får man dock göra hur man vill, dvs lägga handen över bröstet. Det är att ingen ska behöva stå med utsträckt hand ”i luften” som är det viktiga för mig.

    • Håller med till 100%.
      Vill man integreras kan det vara en god ide’ att börja med att lära sej hälsa på landets vis. det är basalt.
      När jag är i ett buddhistiskt land tackar och hälsar jag givetvis på deras sätt med mina handflator ihop. Liksom jag fullt och helt accepterar hälsningsceremonierna i muslimska länder om jag är där. Egentligen borde det här vara en självklarhet och en icke-fråga, men tydligen är det inte så. Ska bli intressant att se var detta landar – men jag har mina föraningar…..

      // Kao

  3. I Tibet hälsade man (kanske gör det fortfarande?) genom att räcka ut tungan. Det kan väl vara en sed att ta efter? Om man hälsar på en läkare kan ju denne samtidigt ta och kolla om tungan visar upp några olämpliga symptom!

    • Hahaha!!!
      Visst. Och åker jag till Tibet så får jag väl ta sedan dit jag kommer. I synnerhet om jag tänker stanna där ett tag, vilket jag gärna skulle vilja.
      // Kao

  4. Jag har aldrig i Sverige blivit avvisad när jag sträckt fram min hand. Men jag tror att det för en del är alltför intimt. Det är känsligt att överskrida en människas bekvämlighetszon.

    • En handhälsning måste man vänja sej till. Vare sej man gillar det eller ej. Det är första steget mot integration.
      // Kao

  5. I vissa afrikanska länder går kvinnorna med nakna bröst. Ska jag ta seden dit jag kommer också där? Jag vore inte bekväm med det.

    • Nej, det tror jag inte att heller de tycker själva. Men om du skulle leva tillsammans med dem en längre tid kanske det vore en bra ide’. 😀

      // Kao

  6. Du har ju fullständigt rätt! Att hälsa med handen är en urgammal sedvänja där man visar att man kommer vänskapligt och utan vapen.
    Högertrafiken har sin grund í samma tänkesätt, nämligen att mötas med den obeväpnade sidan.
    Och att ta av sig huvudbonaden när man hälsar är för att visa att man inte döljer ett vapen under densamma.
    Det här är gamla regler som få idag förstår. Men visst är de värda att fortfarande hålla på!

    Kram!
    /Skvitt

    • Man kan ju hälsa genom att göra honnör också. Då behövs ju ingen fysisk kontakt. Har läst (vet inte om det är sant) att honnören kom till under trettioåriga kriget. Eftersom många soldater var opålitliga och kunde misstänkas vilja ge sig på befälet infördes honnören så att soldaten skulle ha högerhanden uppe i luften, på behörigt avstånd från sin värja, när ett befäl kom i närheten.

Kommentera

