Strejk! // Kao

Från och med idag, fredag 10/6-16 strejkar SAS piloter för bättre villkor och det gör de rätt i. Deras arbetsvillkor har försämrats betydligt under årens lopp.

Vi ska vara väldigt glada och tacksamma över att vi (fortfarande) i Sverige har strejkrätt. En strejk visar med all tydlighet hur viktig personalen är och att samhället till viss del stannar upp om delar av vår infrastruktur inte fungerar. Det berättar alltså om personalens egentliga värde.

Jag hoppas att de resande på våra flygplatser kan släppa sin irritation över att just de själva inte kommer iväg och i stället applådera piloternas strejk.

5 svar till “Strejk! // Kao

  1. Det är ju inte roligt att drabbas, men förhoppningsvis inser folk att klasskampen måste drivas. Och att folk till och med ställer krav på sina egna fack att ta kampen för bättre villkor. Men jag är ju inte helt blåögd utan inser att många bara blir förbannade över att inte kunna resa som de tänkt sig.

    /Skvitt

    • Jag har förståelse för det. Skulle nog själv tycka det var irriterande. Men jag skulle inte gnälla på piloterna i detta fall. Jag skulle klaga på bolagen, i detta fall SAS och de orimliga (och för passagerarna farliga) arbetspass och märkliga scheman de har. I övrigt har ju piloter en mycket bra lön. Men de har också ett otroligt stort ansvar.
      Felet jag tycker folk i allmänhet gör i såna här fall, eller som när det gäller tiggeriet eller vad som helst, är att de sparkar nedåt. Inte uppåt, där sparken i baken hör hemma.

      Kram
      Kao

Kommentera

