Döden // Kao

Bildresultat för döden(Bild: Google)

Ju äldre jag blir desto mer närvarande blir uppenbarligen döden. Allt fler runt omkring mej dör. Gamla vänner. Grannar. För ett år sen dog min kära granne. Jag hade flyttat in i huset två år tidigare och vi blev genast vänner. Träffades varenda dag. Plötsligt fick denna levnadsglada kvinna svår cancer och dog i Augusti förra året. Jag sörjer henne än idag.

Härom dagen gick jag till en samlingslokal här i kvarteret för att fråga efter en annan kvinna som jag brukar sitta och prata med, men inte sett på nästan en vecka. Hon hade levt ett rikt liv, bott i flera länder. Hade mycket att berätta. En trevlig bekantskap. Då fick jag veta att hon OCKSÅ är död. De övriga i lokalen hade blivit oroliga samma morgon och ett par av dem hade gått upp till hennes lägenhet och ringt på. Inget svar. Då tittade de in genom brevlådan och såg henne ligga där. De ringde polis och ambulans, men hon var redan död.

Så här har det hållit på nu under flera år. Det är så många i min bekantskapskrets nu som har gått bort i 50-65-årsåldern. Alldeles för tidigt, alltså och jag saknar dem så mycket.

11 svar till “Döden // Kao

  1. En förutvarande kollega till mig och jag hade kontakt då och då. För ett tag sen ringde jag. Men numret var inte i bruk. Anade nåt och kontaktade pastorsexp och fick veta att hon dött för ganska många månader sen. Pratade med en annan pensionerad diakon och fick höra lite om vad som hänt. Men det är fortfarande overkligt. Jag hade behövt få veta och fått vara med på begravningen. Men hennes barn kände ju inte mig.. och ingen annan tänkte på att höra av sig.

    Min morfar levde tills han dog knall och fall en månad före sin 100-årsdag. Han tyckte det var svårt att det blev allt tunnare av vänner omkring honom. Folk dog undan. Men han hade sin storebror som blev 105…

    • Fantastisk berättelse! Goda gener?
      Men många dör ju alltför tidigt, kan man tycka. Denna kvinna var ju frisk i övrigt.
      Varför dör man så plötsligt?
      Jag vägrar tro att sånt är förutbestämt.Döden är helt enkelt en del av livet och vi kan inte förutspå eller göra något å detta.
      När man är en miljardär på fisketur kan också dö. Som Christer Eriksson tidningarna skrev o härom dagen. I såna fall hjälper inte alla pengarna ett enda dugg. Är det slut så är det slut och ”du ska inget ta med dej dit du går” som visan låter.
      Alla är vi lika nakna och hjälplösa den dag det är dags.
      // Kao

    • Alla morfars bröder blev gamla. Runt 90 sådär. Men systrarna dog tidigt.
      Det var roligt att prata med morfar. Han var klar i huvudet och hade ett fantastiskt perspektiv på livet. Trots en tragisk barndom. Han blev tidigt föräldralös under hemska omständigheter. Men det talade han aldrig om. Han fokuserade mer på det goda kanske.
      Om inte Jesus kommer tillbaka under vår livstid så ska vi alla dö. Men som världen ser ut så kan man ju faktiskt förvänta sig hans återkomst.

      • Mina släktingar har också blivit mycket gamla, men inte mina vänner och bekanta. De flesta har redan gått bort.
        Det är fantastiskt med människor som upplevt mycket elände men ändå kan vara vänliga och ödmjuka. Självklart ska man försöka fokusera mer på det goda i livet än det som är dåligt. Jag skriver mycket om elände på min blogg, men så dyster är jag inte IRL :-).
        —–
        Man har i alla tider trott att det aldrig kan bli värre än det är nu, men det kan det ju tyvärr bli.
        // Kao

  2. usch vad otäckt det låter.. Ännu så länge har jag bara en vän som dött.. Han låg död på sin altan en vecka.. hans så kallade fru brydde sig inte speciellt hon reste ofta bort och hade roligare med nya vänner i dalarna.. men när han inte svarade i telefon så ringde hon en granne som hittade honom.. Så ingen vet hans rätta dödsdatum och det har jag svårt att smälta.. Jag sa till henne om du varit hemma kanske han klarat sig (Det var en infarkt) Hon svarade ja men nu slapp jag ju se skiten.. Jag umgås inte med henne längre.. Kram Nicki

    • Så tragiskt att behöva ligga och dö i sin ensamhet!
      Det var en iskall kärring han hade och jag förstår mycket väl varför du inte umgås med henne längre.
      Kram
      //Kao

      • usch ja hon läser min blogg ibland synd att hon inte kan se vad jag skrev hos dig.. Nåväl nu glömmer jag henne.. Kram!!

  3. Ända sen jag var barn har personer jag känner förlorats i förtid av en eller annan orsak. Sjukdom, olyckor, självmord…

    En kille jag dejtade ett tag sa till mig då att han skulle dö i en viss typ av olycka vid en viss ålder.
    Ett par år senare, när han var i exakt den åldern, så dog han i den typ av olycka han hade pratat om. Att det var en olycka bevittnades av andra, så det var inte självmord.

    • Killen var ju i det närmaste synsk då det gällde att förutspå sin död. Otroligt!
      ———
      Ja, det där att folk dör omkring en tycks gå i perioder. Nu tänker jag mest på såna som dör i förtid. På fredag blir det en minnesstund i samlingslokalen för kvinnan som dog hux flux vid midsommar.

Kommentera

