Han Vaktar På Henne! // Kao

Har börjat gå till en annan mataffär på grund av priserna i den förra. Men där, i den förra,  sitter också de tiggare jag brukar ge lite pengar eller tomburkar och glas och det fortsätter jag med, i den mån jag kan bidra. .Har ju lärt känna dem lite, så de får det jag kan avvara. Känner ungefär till  deras familjeförhållanden i hemlandet Rumänien. De kan lite italienska, och jag kan väldigt lite spanska…(!)

Dessa romers utsatta sits beror främst i nutid på de usla förhållanden de har i sina hemländer. Från allra första början kommer romerna från nordvästra Indien. Numera framförallt Rumänien och Bulgarien. Ungern. Italien. Frankrike. Sverige. Ett hat mot dem som är över 1000 år gammalt existerar fortfarande! Fattar inte varför vanliga svenskar attackerar tiggarna, men inte den politik deras egna hemländer har, som orsakar denna invasion av tiggare hit till norra Europa. Kanske är det enklast att sparka på dem som redan ligger i stället för att ta reda på fakta ???

Utanför den nya butiken, där det sitter en kvinna, sitter också hennes –  tror jag –  bror eller man,  då och då.  Ungefär   fem meter från henne. Han tar hennes eventuella sedlar och tiokronor – det har jag själv sett!!!  Hans kroppsspråk går  inte ta miste på…..och jag har sett knuffar av honom mot denna kvinna. Det är inte svårt att begripa vad som är hot och ogillande. Men hur ska jag kunna hjälpa henne när vi inte ens kan kommunicera verbalt?

Jag önskar att dessa, framförallt kvinnor som sitter där och tigger, kunde göra t.ex armband och smycken och sälja dessa, eller sälja vidare alla de kläder de får från folk i kvarteren. Då hade de åtminstone fått lite värdighet. Även i sina egna ögon. Då vore de gatuförsäljare, inte tiggare. Men kanske det är den flera hundra, kanske tusen år gamla stigmatiseringen av romer som är en stor anledning orsak till tiggeriet? Jag skulle tro det!

Och vi ska aldrig glömma alla de romer som mördades av nazisterna i förintelselägren under andra världskriget. Det var alltså inte bara romer och judar som mördades där. Förutom dem var det ju även kommunister, handikappade och mentalsjuka….plus några grupperingar till, som inte var välkomna i ”Det Tredje Riket” och därför mördades på löpande band i lägren.

Vi ska heller inte glömma att det var den ryska Röda Arme’n som slutligen befriade de överlevande i bland annat Auswitch, även om nutidshistorien helst inte vill att det ska talas så mycket om den saken…..

 

 

 

9 svar till “Han Vaktar På Henne! // Kao

  1. De har det inte lätt ..tiggarna..fy farao för att behöva tigga. Det är svårt att förstå att de tar sig hit för att tigga och att det kan löna sig bättre än att stanna i det land de bor i. Jag förstår att de är mer utsatta i sitt egna land ..men hur har de råd att ta sig hit kan jag tänka. ..och får de ihop så mycket här att det är värt resan hit? Men det är det säkerligen..jag har medlidande med dem och får dåligt samvete över att de ska behöva sitta och tigga..det borde gå att hjälpa dem på annat sätt.
    Många tiggare här där jag bor säljer saker som de tillverkat själva , kvastar träskedar, vispar mm
    Får kanske köpa en kvast av mannen som sitter utanför blomsterlandet nästa gång ..för det känns bättre och värdigare att köpa av dem än att skänka dem pengar. En del säljer tidningar som hemlösa säljer har jag oxå sett ..

    Det kan inte fortsätta på detta sätt..de bosätter sig lite varstans och skräpar ner..men de har inte mycket val det fattar jag.
    Här har de gått in i trädgårdar och skördat frukt och bär som inte är deras ..och då de blir tillsagda har de hänvisat till allemansrätten..
    Hur ska man lösa andra länders problem? kanske går det att hjälpa dem i de länder där de bor ..det vore det bästa.

    • De tjänar ännu mindre i sina hemländer, även om de tjänar väldigt lite här också. Många kommer hit i tron att de ska få jobba och tjäna pengar. (Som med de thailändska bärplockarna.) Sen blir de lurade. Ofta av sina egna landsmän. Många kommer hit som vuxna ur en familj i en gammal skrotbil. Eller så åker de buss. En flygbiljett/flygstol kostar inte heller särskilt mycket.
      ——
      Det måste ju vara bättre för självbilden att tillverka och sälja saker i.st.f att tigga. Fattar inte varför inte flera gör det. Har aldrig sett någon tiggare i min stad som säljer något, tyvärr. Förutom en och annan som säljer tidningar i köpcentret en bit härifrån. Det tycker jag är jättebra, även om våra egna hemlösa ser dem som konkurrenter om jobbet.
      ——
      Många som kommer hit, flyktingar eller tiggare från Rumänien/Bulgarien har helt missuppfattat vad demokrati innebär. Att ge och ta under ansvar inom vissa regler, normer och lagar.Många tycks tro att det betyder att var och en får göra vad de själva vill. Men det är ju anarki!
      Läste också det där med de som gick in på en tomt och plockade äpplen. Vet ej om det är en skröna eller vad. Även ett femtiotal får stals ju från en bonde härom veckan.// Det är idiotiskt att de inte får veta vad som är tillåtet eller ej och vad som EGENTLIGEN väntar dem som kommer hit. Då avser jag främst flyktingarna. Romerna vet nog vad som gäller.
      ——–
      För ett par år sen fick Rumänien nära en halv miljard av svenska staten för att förbättra för romerna. Men ingenting alls har skett till deras fördel sen dess. Det är naivt av svenska finns myndigheterna att tro att pengarna skulle komma romerna till del. I dessa länder florerar en förfärlig korruption och pengarna ligger säkert i någon tjänstemans fickor i Rumänien nu.
      Tycker som du – att biståndsorganisationer ska åka dit och hjälpa till på plats för att se att pengarna hamnar där de var avsedda att hamna.
      Man kan ju börja med att se till att barnen får skolskjuts och skollunch. Romerna bor oftast i områden utanför tätorterna och barnen har svårt att ta sej till skolan.

      // Kao

  2. Det finns en kvinna som jag har fått särskild kontakt med. Vi brukar krama varandra när vi träffas på utanför den butik hon sitter vid. Kan jag så ger jag henne. Kan jag inte så säger hon att hon förstår. Och mitt hjärta brister för att trots det har jag ändå mer än hon har.

    • Det är jättebra.
      Jag har också god kontakt med ett par tiggare som delar på en plats utanför min gamla matbutik. De är svågrar. Det är enbart till dem jag ger. Behöver egentligen själv varenda krona som min lusiga förtidspension ger.
      Det är bra att man frågar vad de heter och tilltalar dem med deras förnamn. Det ger dem i alla fall lite värdighet, än att sitta där i ur och skur. Namnlös.

      // Kao

    • Just precis. Men man vet aldrig hur framtiden blir – så en dag kanske vi sitter där själv….även om jag i dagsläget har svårt att tänka mej det.
      Kram
      Kao

      • Ja så kan det faktiskt bli välden verkar ju vara lit halvgalen för det mesta numera.. Jag har varit i Turkiet en gång 91 tror jag då satt det kvinnor och tiggde överallt jag kände då att det var jobbigt och tyckte att tur vi inte har det så hemma.. men nu har vi det.. jag minns för några år sedan när allt det här började då låg det sovsäckar överallt inne i stan på trottoarerna jag blev så förvånad över det… Men då trodde jag att det var våra egna A-Lagare.. men som sagt snart nog såg man att så var inte fallet.. Kram Nicki

      • Romernas problem måste tas på allvar. Främst av deras hemländer. I annat fall är problemet med att de tvingas tigga för sin överlevnad olösligt.
        Men ändå tycker jag att de kan göra armband, halsband och annat så att de kan sälja i.st.f att tigga.
        Det känns inte bra att ge pengar till tiggare, men det känns heller inte bra att INTE göra det. Problemet är så stort, att det finns så många. Men jag vägar känna någon slags skuld över att de sitter där. Jag är en förtidspensionerad ‘fattigpensionär’ och behöver egentligen varenda krona själv.
        Kram
        // Kao

Kommentera

