Mobiler Och Busskörning // Kao

Igår åkte jag buss för att träffa en väninna. Satt längst fram och kunde förskräckt konstatera att föraren tittade mer på sin mobil än på trafiken och vägbanan. Trots att det var högtrafik och massor med bilar. Föraren vinglade hit och dit mellan bussfilen och den andra filen med den stora långa ledbussen.

När jag tittade ut på övriga bilister i den täta, ibland stillastående trafiken kunde jag konstatera att ALLA jag såg kollade i sina mobiler. Det är inte konstigt att det händer olyckor då och då, men hur kan man bevisa att en förare orsakar en olycka genom mobiltittande?

Och vad är det som är så viktigt i mobilen att det inte kan vänta med att kolla tills man har stannat sitt fordon?

Jag hade velat säga ifrån, men då hade jag garanterat blivit ombedd att kliva av…

10 svar till “Mobiler Och Busskörning // Kao

  1. Ja så är det idag och visst är det skrämmande.. jag fick en ny mobil i veckan och gjorde ett inlägg om det för att glädja givaren.. men jag håller med dig i det du säger..
    När jag var hos tandläkaren nyligen så gick jag genvägen dit genom vårt centrum dom hade inte öppnat affärerna ännu eftersom det var före klockan 10 Bara mataffärerna som hade öppet..

    Men det satt folk överallt i centrum och väntade men det var dödstyst alla satt med nästan i sina mobiler var bara mina klackar som hördes.. Det vart en overklig känsla som om alla var förstenade och bara jag som levde..

    Så stackars barn av idag undrar hur deras värd kommer att se ut..
    Hoppas du haft en bra helg.. Vi hörs..
    Kram Nicki

    • ”…som om alla var förstenade…” – det var en perfekt beskrivning av hur jag själv tycker och känner hur det ser ut. Och nu förstår jag också uttrycket ”gamnacke” mycket bättre 😀
      Hoppas du också har haft en fin helg. Ska gå in och kolla om det finns nya bilder hos dej lite senare.
      Kram // Kao

      • Helgen var helt okay och jag såg förstenade människor överallt vi höll på att köra över en som gick mot rött med näsan i mobilen 😦 kram Nicki

      • Kan inte begripa varför den virtuella världen är mer spännande än den reella, men jag är kanske för gammal som föredrar verkligheten?
        Kram
        Kao

      • Jag föredrar också den reella världen den virtuella är en hobby som man kan leka med när man har tid och lust.. Blir det tvärtom jag då är det dags att erkänna att man blivit beroende eller hur? Kram Nicki

  2. Skrämmande hur det har blivit. Jag har alldeles för mig att vi har en lagstiftning gällande mobilförbud vid framförande av fordon (buss/bil), men den efterföljs inte.
    Kram!/Rozie

    • Ett tag var det bara vi och Albanien som inte hade förbud mot mobilpratande under körning. Sen kom en lag, som verkligen inte efterföljs. Hur många olyckor kan ha skett pga ovanan att ständigt vara uppkopplad? Tycker det är ruskigt.
      Kram/Kao

Kommentera

