När Jag Äntligen Vann Något… // Kao

Kom just ihåg en märklig kväll i Indien:

Jag är en person som aldrig vinner på lotter och sånt. Enbart i spel typ kort eller yatzy och en del andra spel. Men:

År 2006 var jag och min då 16-åriga dotter i södra Indien, bland annat Kerala och Karnataka. Vi solade och reste runt och såg en massa roliga saker. Träffade kul människor. Kollade djur.

(Vi flög först från Sverige, mellanlandade i Dubai och sen  till staden Cochin på sydvästkusten i Indien.)

På nyårsdagen skulle vi åka hem. Vi bodde på ett hyfsat hotell sista natten och det var stor fest på hotellet där bara indier och vi bodde- plus en engelsk kvinna som egentligen var tandläkare i England men  jobbade ett år på ett barnhem i Cochin och nu var ledig en vecka. Vi delade bord.

Kockar i extremt höga kockmössor dansade vilt vid 12-slaget, vi åt gott (min första och sista ”vindaloo”)- och på den minimala inträdesbiljetten till evenemanget hade jag och min dotter nummer 67. Vi begrep först inte att det var en tävling inblandad. Fem i tolv ropades just vårt nummer ut – och vi hade just vunnit en resa för en person till staden Muscat i Oman (tvärs över Arabiska Viken ) med hotell i tre dagar!!!

Visst. Kul att äntligen vinna något, men jag kunde ju inte använda vinsten, så på nyårsdagen innan vi åkte till flygplatsen för att åka hem till Sverige sköt jag in ett kuvert med biljetten under den engelska kvinnans dörr med ett brev där vi  önskade henne trevlig resa. ”Skicka bara ett kort därifrån till oss i Sverige”, skrev jag. Och det gjorde hon en vecka senare.

Typiskt att när man äntligen vinner något så kan man inte ta del av priset. Men det var ju bra att hon gillade resan.

Bildresultat för muscat oman bilderBild från Google

7 svar till “När Jag Äntligen Vann Något… // Kao

Kommentera

