Finns Det Äckliga Djur? (Video ca 3 minuter) // Kao

Jag gillar egentligen alla djur, förutom larver, maskar och kackerlackor. Men det finns ett till som jag inte gillar. Nejonöga. Det ser ut som ett monster i mina ögon, men de smakar gott om man panerar och steker dem och har dillstuvad potatis till :-). Detta åt jag i Helsingborg för väldigt många år sedan men utan att se munnen på odjuret…. :(.

Nejonögon finns framförallt i floder och åar, även här i Sverige.

I Thailand ett par decennier senare fick jag ett nejonöga  på mej då jag badade med en elefant och hennes mahoud  (= tränare/skötare) i en flod. När jag klev upp och skötaren plockade bort nejonögat från min rygg och jag fick se dess mun höll jag nästan på att spy  p.g.a djurets, i mina ögon, otäcka utseende. :-(.

Har du själv stött på och/eller ätit en sån?

Här är en kort sekvens om nejonögon;

8 svar till “Finns Det Äckliga Djur? (Video ca 3 minuter) // Kao

  1. Den ser äcklig ut och ätit den har jag aldrig gjort visste inte ens att den fanns..
    Nej håller mig till inlagd sill och fiskpinnar fniss..
    Ha en fin helg nu med förhoppningsvis god mat , jag ska äta lövbiff och potatisklyftor idag.. Kram Nicki

    • Kan inte påminna mej att jag såg munnen på nejonögat då. För då hade jag nog inte ätit den. 😦
      Smaklig måltid och trevlig helg.
      // Kao

Kommentera

