Näthat // Kao

När jag och många andra bloggade på Aftonbladet för en massa år sen så förekom det stundtals många troll. Visst är det frestande att försvara sej, att svara dem. Att  säga vad man tycker. Men är det verkligen rätt metod?

Nu har ju inte jag Facebook (tack och lov), för där verkar det ha gått överstyr med alla grova påhopp.

Jag tänker som jag gjorde på Aftonbladet mot slutet (kanske har jag fel?) :

Om man helt enkelt raderar elaka kommentarer, men ännu viktigare : låta dessa stå kvar om man orkar det och att man inte svarar trollen – då ”spricker” de. För det gör ju trollen då de kommer fram i ljuset och inte får ”näring” av dem de attackerar.

Eller har du en bättre ide om hur man bemöter såna fegisar?

4 svar till “Näthat // Kao

  1. Jag minns hur det var där på AB ..jag raderade trollens kommentarer ..kände att det inte var någon ide att ge sig in i meningslösa diskussioner .för man såg ju hur det gick inne hos andra bloggare då. Nu har jag varit förskonad från troll ..tror att de försvann då vi fick flytta hit in.

    • Du gjorde säkert helt rätt. Jag har haft ett icke anonymt troll mot mej även här på WP men denna person har jag blockerat. En patetisk figur. Sen har jag tyvärr haft en snuskpelle och en annan som skrev påträngande obehagliga saker som inkräktade på mina gränser. Folk får gärna ha en annan åsikt men de måste hålla en något sånär god ton och inte smyga med sexuella inviter eller dito hat. Sånt avskyr jag!
      // Kao

  2. Jo, du har nog rätt – det bästa är nog att ignorera ihjäl dem. Jag har slösat alldeles för mycket tid på att banka på troll. Faktum är att troll ofta oftast själva använder den taktiken – de skiter fullständigt i vad man skriver och vilka motargument man anför.

    • Ja, det är just det de gör. Det är som att tjattra in i en stor dynghög; det enda svar man får tillbaks är en helvetes odör 😦

Kommentera

