Terrordådet I Centrala Stockholm // Kao

Klev in hos frisören igår (7/4) strax innan kl.15.00 och i just det ögonblicket meddelade hon att terrordådet just hade skett. Givetvis ringde jag min dotter direkt, eftersom hon arbetar i centrala Stockholm. Tack och lov var hon kvar på arbetet.

Rapporteringarna har redan varit väldigt många i media från det fruktansvärda som hände, men jag måste ändå säga att jag är djupt imponerad av hur polis, sjukvård och räddningstjänst agerade i krisläget. De måste ha övat på såna händelser, det var lätt att förstå.

Jag kunde bevittna hur människor i centrala Stockholm tog sej fram till fots som i stora folkvandringar och att de bussar som passerade frisörsalongen där jag satt  hade skyltar såsom ”endast avstigning” eller ”ej i trafik”. Hela stan stängdes ner. Tunnelbanan utrymdes. Till och med Systembolaget stängde. Det var en märklig känsla att se alla som var på väg hem till fots.

Imponerande var också att två vanliga medborgare var de som snabbt fick polisen på rätt spår genom sina iakttagelser, vilket tyvärr inte ens nämndes i media idag 8/4.

Man blir beklämd av att terrordåd sker även här. Det förvånar mej inte men gör mej ledsen och förbannad. Om Sverige inte hade blandat sej i andra länders politik med stridande trupper så hade detta kanske aldrig hänt. Det är ytterligare en anledning till att vi inte ska vara med i NATO och delta med stridande trupper i redan svårt krigshärjade länder. Vi ska vara ett land i och för FRED.

Ingen som begår ett sånt brott som den här gärningsmannen kan vara psykiskt frisk. Det är helt omöjligt! Fundamentalister är alltid hjärntvättade och hos dem har förnuftet sluta fungera för länge sen. Kriminella är även denna typ av personer så gott som alltid.

Om vi ska ha bättre koll och kunna förutse såna händelser som denna så måste vi nog skapa annorlunda lagar gällande folk som man ju redan VET är involverade i terrornätverk. Släng ut dem ur landet för all framtid. För varför skulle det vara fel? Tycker du annorlunda så vill jag gärna veta din ståndpunkt i frågan.

Mina tankar går till de drabbade och deras anhöriga.


Att hjälpa andra. I vilket syfte gör man det? Läs här:

https://kaobyterblogg.wordpress.com/2015/10/05/vilja-och-kunna-hjalpa-en-annan-manniska-i-nod-kao/

10 svar till “Terrordådet I Centrala Stockholm // Kao

  1. Jag håller också med helt och hållet och tur att din dotter var i trygghet hemsk för dom familjer som miste någon och alla skadade .. hoppas vi blir av med den här dåren för all framtid men han ska väl sitta här och ha det bra i en massa år först 😦 kram Nicki

    • Han lär sitta på s.k livstid. Sen utvisas han till det sociala, ekonomiska och tragiska helvete som utgör hans land, dvs Uzbekistan….
      Kram
      Kao

  2. Hej Kao.. Jag är superförkyld igen 😦 Varje gång jag träffat en liten snuvig Albin så är det tydligen kört, dagisbaciller är jobbiga för oss vuxna.. så det blir en påsk i soffan med dator eller tv .. saken blir ju inte heller ett dugg bättre av att det snöar ute trist.. ingen familjehelg alls för min del suck..
    Vet du vad har haft tre inlägg den här veckan med foton från stan angående terrorattacken intresset har varit otroligt svalt några spridda kommentarer bara så jag är uppriktigt förvånad.. trodde det skulle bli lite mer respons men icke..
    Tydligen mer intressant om jag bloggar om kakor och bullar man ska aldrig upphöra att förvånas.. hoppas du mår bra Kao och ha en riktigt fin påsk kram Nicki

    • Tråkigt att du har blivit sjuk igen. Ja, dagisbaciller är inte att leka med. Man blir väldigt sjuk. Och ofta.
      Jag har heller inte fått så många kommentarer senaste tiden, men det beror inte på oss, jag tror folk är bortresta.
      Ska gå in till dej och titta, men inte just nu. Vill gärna se vad du skriver i ämnet. Nä, kakor och bullar är inte mitt intresse :D. Ska påskstöka lite nu och förbereda påskmiddag.
      Kram
      Kao

      • Hej Kao.. Jag skrev nästan ingenting i ämnet tyckte att bilderna skulle tala för sig själva.. Något som förvånade mig ännu mer är att av alla bloggare jag pratar med så var det förutom mig själv bara du och skvitt som överhuvudtaget har berört händelsen..
        Nej alla fortsätter som vanligt med sina söta eller konstnärliga foton och fortsätter att beundra varandras bilder och terrorattacken är tydligen en liten bagatell som inte hänt, dina vackra bilder på blommor och fåglar är betydligt viktigare.. Snacka om verklighetsflykt..
        Nåja nog om det hoppas din påskafton blev trevlig..
        Våt kändes mer som en vanlig vardag trots påskmat bara att hoppas på att nästa påsk blir bättre.. ha en fin fortsättning kram Nicki..

      • Det var ett fåtal som skrev om dådet. För mej som skriver en hel del om politik, psykologi, psykiatri och kriminologi var det självklart att ta upp ämnet. Vissa kanske inte ens vill se problemet? Jag gillar att du tog upp det på det sätt du gjorde.
        ——
        På långfredagen målade jag några ägg 😀 och igår var min dotter här. Vi åt ”äggtalllrik” med kallrökt lax och sallad, sen en vanlig Jansson. Sen kollade vi på en massa gamla bilder tillsammans. Hon tog några, vi kastade en hel del och resten åker in i skåpet igen, där de har legat i 4 år nu…..Det är synd att jag inte kan visa dem på bloggen, för där finns en stor del av mitt och min dotters liv från både Sverige och utlandet. Mycket skärgårdsbilder.

        Ha en fin fortsättning på helgen!
        Kram// Kao

  3. @Nicki
    Vi vet så lite om vad folk känner och hur de reagerar. En del skriver spontant om hemska händelser, andra väljer att låta bli. Jag tror inte att någon är oberörd, men som med allt annat så har vi olika sätt att hantera det på. För mig har foton länge varit ett sätt att hantera sorg och tunga saker i mitt liv. Jag tänker att det ena inte är mer rätt än det andra, det skrivs ändå tillräckligt mycket om det som händer.

    • @ ”Jag”.
      Har full förståelse för att man kanske inte vill skriva om såna händelser, förutsatt att man ändå känner med och för offren, de anhöriga och hela problematiken med terrordåd och hanterar det på sitt eget sätt. Om jag kunde skulle jag själv hantera det med en dikt.
      // Kao

Kommentera

