”Arbogakvinnan” // Kao

Jag har haft svårt för att skriva om mina huvudintressen (kriminologi/sociologi/psykiatri/psykologi) när det gäller det s.k Arbogamordet och 42-  åringen. Har följt fallet detaljerat sen starten. Även  innan mordet på hennes far och mordförsöket på hennes mor ens skedde. Jag har blivit helt bedrövad över att en sån ondska kan ha fått fortgå så länge som den har gjort.

Mitt intresse för fallet  började med de två flyktingpojkar hon utnyttjade sexuellt och som sen blev mycket svårt misshandlade. När detta hade skett tog hennes pappa avstånd från henne – vilket ledde till mordet på honom och mordförsöket på hennes mamma, som utfördes av hennes unga afghanska kille. Han hade väl inget motiv att döda dem, annat än att ha blivit övertalad att göra det?

Jag har följt fallet via flera olika medier för att inte fastna i något enstaka medierapportering. Hela dagen idag har jag följt direktrapporteringar från rättegången via olika medierapporteringar.

Det gör ont ända in i själen att följa hur 42-åringen utnyttjat och styrt över sin omgivning. Även sina egna barn har hon utnyttjat och till och med skyller på. Hon skyller för övrigt även på alla andra och framställer sej själv som en perfekt mamma och god vän och samhällsmedborgare.

Andra har dock en helt annan uppfattning om henne och kallar henne manipulativ, kall, hotfull, kalkylerande, farlig och gränslös. Det är inte svårt att efter alla turer och rapporteringar förstå att hon är en psykopat.

Hennes liv och gärningar har kantats av en eskalerande ondska där människor har varit enbart redskap och målet har varit allt mer och mer pengar och att styra alla i sin omgivning.

Det är många som har drabbats och till och med dött, mördats, på grund av  av hennes framfart.

Av experter i kriminologi och psykologi kallas hon ”unik” på grund av  sitt sätt och sina metoder att fixa pengar och för att få sin vilja fram.

Jag fortsätter följa hennes framfart och hoppas att hon döms till livstids fängelse. Om hon är skyldig.  Märkligt vore det annars. Allt som har  hänt kan ju inte vara tillfälligheter. Även om hon fortsätter neka till allt så kan det bli ett s.k indiciemål eftersom allt hittills pekar mot kvinnan.

—————-

TILLÄGG 10/5- 2017: 

 Nu är det  uppenbart för mej att kvinnan försöker ta kommandot över hela rättegången efter att ytterligare en dag ha följt direktrapporteringen från rättegången i media. Hon styr och ställer och försöker så split och slå in kilar här och där och göra så att de inblandade ska vända sej mot varandra, snurra upp sej och  skapar förvirring så att alla ska se henne  som ett offer. En vanlig taktik hos psykopater…..och de njuter av att göra så. Det är hela deras livsluft….

11 svar till “”Arbogakvinnan” // Kao

  1. Du summerar det jag också intresserar mig för och har sett på tv, mest. Jag funderar på om jag känner nån som är så där och kommer på 2 personer som kanske är typ 15% i den stilen. Ingen av dem har mördat. Puh! Själv är jag extremt svårstyrd. Har för mkt egen vilja för det. Och om nån börjar svamla för att på sikt utmynna i ett manupilationsförsök. Ja då är jag long gone, vid det laget. Hursom är det jobbigt att höra hur många som fått lida på grund av henne. Och nu får vi be en stilla bön för hennes blivande medfångar. Måtte de slippa henne! Jo föressten så kollade jag på ” kvinnofängelset”. Tittade med gapande mun på väldigt många avsnitt av den serien.
    Gjorde du det också? De spelade så himla bra och handlingen var spännande värre. Tycker jag.

    • Hej Ankie.
      Det är lättare än man tror att bli snärjd av en psykopat, hur kunnig man än är. Det fick jag själv erfara i mitten på 80-talet. Det som den mannen gjorde mot mej förföljer mej nästan dagligen på ett eller annat sätt, än idag. Precis som du skulle jag säkert upptäcka det rätt snart. Men jag tror gott om folk tills de börjar visa tecken på att vara någon annan än de utger sej för att vara.
      —-
      Jag tror nog att hennes medfångar inte kommer gå på hennes finter. Flera av dem är ju likadana som hon själv, så det kan bli en ordentlig kamp….
      —-
      ”Kvinnofängelset”, om det är den amerikanska serien som sändes på nätterna på 90-talet, har jag sett då jag arbetade natt och hade tid att titta. Ja, den är bra. På vilken kanal går den?
      // Kao

  2. Psykopater framställer sig själva som goda och de har stora egon. De manipulerar och duperar personer så att de tom kan tro att det är deras egna vilja som styr dem ..fastän det är psykopatens. Så fruktansvärt hårt kan de hålla dem i sin omgivning.. det är ett otäckt beteende att kunna styra någon annan så att de inte ens vet att de är styrda. Skickligt och medvetet får de det de vill ha ..oftast genom att få andra att göra det åt dem. De gör inga fel så de ser sig själva som något utöver det vanliga. Empati saknas helt likaså samvete.
    Hm.. psykopater är listiga de ljuger och vänder och vrider på saker tills den de manipulerar tror dem..
    Vet inte hur hon ska ta sig ur denna situation ..hon har ju gett 9 olika versioner om vad hon gjorde på mordnatten. Allt för att skingra misstankarna mot henne ..men denna gång hjälper nog inte hennes kvinnliga list henne alls ..det gör henne än mer misstänkt.

    Jag har inte följt detta så noggrant ..men jag förstod ändå ganska snart att det var något som var lurt då mamman överlevde attacken och man inte fick veta ett jota om vad hon upplevt. Det kunde försvåra utredningen såklart..
    Sen rullade en fasansfull historia upp ..
    Girighet är ingen rolig dödssynd att styras av habegär att vilja ha mer och mer ..jag fattar inte att man kan mörda för pengar men det är nog ett av de vanligaste motiven för att mörda någon.

    Hualigen att man kan förmå sig till ett så fasanfullt brott för att få det man vill.
    Hoppas att hon får ett långt straff och får sona det hon gjort länge länge ..i USA skulle hon få dödsstraff. Jag ser nog att det är för lindrigt ..först ska man nog sitta inne många år och få leva med det man gjort ..
    Ja du Kao som du märker så är jag också intresserad av hur människor fungerar och är vetgirig och vill lära mig mer om hur människor funkar.
    Psykopater finns överallt ..har stött på några själv genom åren ..människor som försöker styra och ställa med en ..det är lätt att falla dit och tro på dem.
    Människor som skapar intriger och skapar konflikter för att själv ställa sig i bättre dager.. suger verkligen energi ..dem kan jag urskilja ganska lätt.. men det kan inte jämföras med psykopati som är en personlighetsstörning.

    Kvinnlig list tror jag att alla kvinnor använder sig av någon gång för att lura någon att tro att det är han som bestämt .. det har jag själv gjort ..men det gör mig inte till psykopat.

    //Otto

    • Tack för en klok och uttömmande kommentar. En gång i tiden jobbade jag ihop med en kvinnlig psykopat. Jobbade natt så det var bara vi två. Det var en mycket jobbig tid som slutade med att hon tvingades byta avdelning när jag trummade ihop klinikchefen, avdelningsföreståndaren och en jättebra facklig kvinna från Kommunal till ett krismöte.
      När arbetskamraten hade gjort något fel så försökte skylla det på mej. Vid ett flertal tillfällen hände det och det gick ju ut över patienternas hälsa….och vid ett par tillfällen var det nära ögat att det hade gått riktigt illa. Tack och lov gick inte kristeamet på det hon sa, för det stämde inte riktigt med hur verkligheten kunde se ut. Inte trovärdigt helt enkelt. Dessutom sa hon väldigt elaka saker till några patienter när hon inte visste att jag överhörde det. Det var riktigt ruskigt att behöva uppleva det och det pågick alltså länge innan jag gjorde anmälan. Att säga ifrån till henne själv var som att hälla vatten på en gås..
      —–
      Ja sen var jag ju ihop med en manlig psykopat i mitten av 80-talet och är glad att jag kom levande ur det förhållandet. Hans mål, sa han själv, var att jag (citat) ” skulle ha varken arbete, bostad eller vänner kvar” när han var färdig med mej. Tack och lov fick han fel. Det sista jag såg av honom var när han tumlade nerför min trappa. Han blev tydligen ordentligt skadad (fick jag veta av en kompis till honom långt senare) och han hörde aldrig mer av sej till mej efter det…..:-)
      // Kao

      • Det finns många människor därute som man stött på och som man håller sig så långt bort ifrån det bara går. Jag är mycket känslig och kan känna in ganska lätt stämningar och hur människor är. Det låter som om jag vore en häxa ..kanske det 😉 det får man gärna kalla mig.
        Ibland kan det vara lite jobbigt att vara så inkännande och då kan jag nog uppfattas som ointresserad då jag stänger mig själv för att slippa alla intryck som suger.
        Psykopati är vanligare än man tror ..och många som har det verkar inte själva förstå att de har dessa drag. De kör bara på och kör över många människor i sin närvaro.
        På jobbet kan man stöta på några ..och de är svåra att gå emot för på något konstigt vis har de fått med sig en svans av kollegor som tror på dem. Hualigen!
        Tur att du kom ifrån den där mannen ..för det är inte lätt att bryta sig loss ur deras grepp..men man bör sticka fortast möjligt för de förgör en annars.
        Man kan egentligen inte vinna över en psykopat.. för hur man än vänder och vrider på saker och ting så har de alltid rätt enligt dem själva i allt som sker.

        Syndabockar finns det gott om där ute ..som får skulden för saker de inte ska ha ..för det är mycket lättare att skylla ifrån sig på någon annan än att ta eget ansvar för det man gör. En del kan inte ta konsekvenserna av det de själva gör ..de vet säkert att det är de själva som är orsaken men det blånekar de minsann tills man kan överbevisa att det inte är så..då fortsätter de ändå att neka ..och så hittar de på en ny hisnande version av det som skett. De snärjer in sig själva till slut ..men oftast så kommer de undan ändå..för de är skickliga och manipulativa och kan dupera vem som helst.
        //Otto

      • Tack för ytterligare en klok kommentar. Du har helt rätt. För psykopaten är det hela ett enda stort skådespel, som de inte lider det minsta av. För de kan ju inte lida, det är ju en känsla… I detta skådespel är de själva regissören och övriga är bara dumma statister. En av dem som refererade direkt från rättegången här om dagen blev konfunderad över hennes ”gråt, som kom i märkliga sammanhang. Plus att hon kunde sätta på och stänga av ”gråten” som med en knapp. Sånt vet en psykopat tydligen inte att vi övriga tycker är märkligt.
        —–
        Det finns mycket mer att skriva om i denna rättegång och jag kommer fortsätta läsa direktreferaten i nästa vecka.

        Kram
        // Kao

  3. De där lapparna hon skrev till sina barn….. Det gjorde så ont i mitt hjärta för dem! Att be sitt barn ta på sig ett mord man själv har begått?????!!!! Eller ja, rent tekniskt var det ju pojkvännen som satte kniven i dem, men det är ändå hon som har begått det.

    Jag hoppas verkligen, verkligen att hon inte kan ta sig ur det här!

    • Vi får hoppas att Rätten kan se igenom hennes försök att manipulera och snurra upp dem med ständiga lögner och oväsentligheter. Det är inte helt ovanligt att Rätten låter sej snurras upp av psykopater. Jag har ju suttit som nämndeman 2006-2009 så jag har sett en del 😉
      ——–
      Ja, hur kan man använda sina barn för sina egna sjuka behov? Precis så gör en psykopat – alla andra är till för att utnyttjas. Att det är deras egna barn gör ingen skillnad för såna personer.
      ——
      ”Stämpling Till Mord” är den åtalspunkten som förhoppningsvis kommer gälla. Samma som Helge Fossmo i Knutbydramat, alltså.

      Kram
      Kao

    • Javisst är hon det. Det skulle inte förvåna mej om hon lyckas snurra upp övriga i salen så att de blir bortkollrade. T.ex så kommer hon med olika versioner hela tiden. För en psykopat, som jag tror att hon är, är detta bara ett skådespel där hon själv är regissören. En av journalisterna som refererar direkt på webben menar att hennes ”gråtattacker” är mycket märkliga. ”Som att sätta på och av gråten med en knapp”, skrev han. Det är typiskt för just psykopater att göra så! De tror att VI ska tro att det är känslor hon visar, men det är hon inte kapabel att känna. Allt är ett spel.
      ——
      Jag reserverar mej för att jag kan ha fel gällande min ‘diagnos’ av henne, men jag tror inte det – och det kommer visa sej.
      Ha en fin helg du också.
      Kram
      KAO

Kommentera

