Några Bilder Från Wat Prah Khao = Tempelstaden i Bangkok // Kao

thail laos kamb dec-08 och thailand mars -09 163

Otaliga bilder har tyvärr försvunnit någonstans i min bildröra, men här är några som jag har hittat där. Om du någon gång besöker Bangkok; kolla då också in Wat Prah Khao. Det är makalöst!

thail laos kamb dec-08 och thailand mars -09 162

thail laos kamb dec-08 och thailand mars -09 161

thail laos kamb dec-08 och thailand mars -09 160

Inte en centimeter av alla de tusentals figurerna är outsmyckade. Allt i guld och halvädelstenar. Det var fruktansvärt varmt, runt 35 grader, då jag var där. Så man behöver rikligt med vatten på vandringen – och det tar minst en halv dag 🙂


Här är ytterligare ett par typiska stadsbilder från själva Bangkok:

thail laos kamb dec-08 och thailand mars -09 150

Ovan och nedan: stadsvy från tvärsöver gatan där jag brukar bo när jag är i stan.

thail laos kamb dec-08 och thailand mars -09 129

thail laos kamb dec-08 och thailand mars -09 128

Andra gatan till höger = Khao San Road. Mycket billigt och bra boende och ett myllrande stadsliv med vanligt folk och en massa matstånd och vagnar med underbart god mat i alla varianter. Basarer där man säljer allt från kläder och  väskor till smycken och levande ormar (vilket är förbjudet). Inte en massa charterturister här, däremot långresenärer från alla världens hörn. Plus givetvis alla thailändare. Väldigt kul att träffa såna människor, en stor del av tjusningen med resan

 

17 svar till “Några Bilder Från Wat Prah Khao = Tempelstaden i Bangkok // Kao

  1. Vilka superhärliga foton jag har aldrig varit i Thailand men det ser verkligen härligt orientaliskt och spännande ut.. Längtar du inte tillbaks?
    Dina foton är verkligen spännande och bra.. Kul att vi får se hoppas det kommer mer 😀 Kram Nicki

    • Tack.
      Ja lite längtar jag nog tillbaks ibland. men jag har varit där så många gånger och det blir ju tyvärr alltmer turistigt. Utom kanske just i Bangkok där man fortfarande kan hitta den thailändska folksjälen.
      Dessutom orkar jag inte med de långa resorna längre. De är en ren plåga. Nu för tiden vill jag helst åka till Sankt Petersburg. Kanske blir det av, kanske inte.
      ———–
      Tänkte lägga ut några bilder från Laos sen. Ett fantastiskt vackert, men tyvärr mycket fattigt land.

      // kao

      • Hoppas det blir av med sankt Petersburg det är nog jättefint.. Är det inte där det finns mycket kupoler på husen.. Ska bli spännande att se bilder från Laos.. Jag har aldrig varit i dom trakterna alls, har kvistat runt överallt i Europa och där är det mesta likadant som hemma ungefär.. Kram!!

  2. Vad roligt att du har fått det att fungera med dina bilder. Jag lär inte besöka Thailand, av samma skäl som du, resan är för lång, så jag får njuta av dina fina bilder i stället. Fantastiskt att allt är förgyllt och utsmyckat i tempelstaden!

    • Tack 🙂
      Ja, en sån lång resa skulle jag inte göra idag jag heller. Det är en ren plåga att sitta där i 12 timmar. Men förr gick det ju bra.
      // K

  3. Thailand är ett land jag inte har varit i men skulle vilja resa dit ,.men jag gillar inte den långa flygresan. Såå vackert land att turista i, jag som gillar att solbada på vackra stränder, älskar värmen och att upptäcka nya platser. Men det är för långt bort för mig jag gillar inte att flyga så Grekland är för mig lagom att resa till. Men oj vad jag hade fotograferat om jag åkt till Thailand..det är ju ett av mina favoritsysselsättningar. ..och vilka coola bilder du tagit. Tur att du hittade dem så du kunde visa dem här.
    Hoppas att du hittar fler bilder att visa oss.
    Mina föräldrar har varit i Sankt Petersburg ..där finns ett palats att besöka där det är helt otroligt vackert ..marmor och guld och en magisk trädgård att vandra i med fontäner och statyer. Mina föräldrar har försökt återberätta allt ..de hade ingen kamera att ta bilder med ..vet inte ens om man fick fick fotografera där…men de berättade att det var en enastående upplevelse att få besöka detta palats. Om jag inte minns fel så var det en rysk Tsar som byggt det..

    • Tack. Har flera thailandsbilder. Härnäst tänkte jag dock lägga ut några från thail/ Laos/Kambodja där jag var (ensam) 2008.
      ———-
      Ja Grekland är jättefint, bara man kan hitta en bra plats utanför de värsta turiststråken. 1979 var jag där i 4 månader. Skulle varit en månad, men jag stannade och jobbade på bl.a restaurang och med att plocka potatis. På Kreta. Skulle bli en hel bok om jag berättade allt kul och galet som hände under de 4 månaderna (april-augusti). 🙂
      ——
      Det var nog i vinterpalatset dina föräldrar var. Ja, det lär vara helt fantastiskt och en av de platser i Sankt Petersburg jag helst vill besöka. Och så Eremitaget förstås, med alla konstskatter. Läste någonstans att om man skulle titta några sekunder på vartenda föremål som finns där så skulle det ta ca 10 år !!!
      // Kao

      • Just det vinterpalatset hette stället.
        Kreta är min favorit ö i Grekland ..men hua vad det har exploaterats på senare år ..det är det trista med att åka till turistställen. Platanias, Agia marina och Makriliagos är orterna där vi varit. Men jag trivs på Kreta så jag kan tänka mig att åka dit igen.
        Så spännande det låter att vistas och jobba där på ön ..vet att när jag var på Kos -86 så träffade vi en svensk tjej som bodde och jobbade där en hel sommar.
        Ser fram emot fler bilder från dina resor.
        /Otto

      • Tack. Ja, numera gillar jag bäst västra Kreta, minns inte namnet på orten just nu(tusan också!). Men den har rosa sand och var, då, helt oturistiriserat. Mycket långgrunt…Ca 3-4 timmar västerut från Xania. .Jag minns väl namnet en annan dag, men just nu är jag lite splittrad av att se på 2 saker samtidigt (datorn och teven)…numera ska jag akta mej för sånt 😉 max en apparat igång.
        Men: Det var runt 2005-2006 jag var där senast. Återkommer med namnet. på orten en annan gång.
        // Kao

      • Elafonissi heter den rosa stranden där är det som man vore på maldiverna. Har varit där 3 ggr ..första gången i slutet på 90 talet och då fanns det solstolar parasoll och duschar. Matstånd och lite att köpa. Sist jag var där var just 2006 ..och då var det helt annorlunda.. inte en enda försäljare eller ens en dusch. Två familjer hade en fejd då om vem som hade störst rättighet att vara där..
        Men bada och sola kunde vi utan parasoll dock så vi var inte där lika många timmar som vi varit förr.
        Du kanske bodde i den lilla fiskebyn Paleohora..den ligger inte långt därifrån.
        Dit var inte vi för då hade vi bara fått sitta i jeepen hela dagen.

      • Ja, det stämmer! Elafonissos /Lafonissos. Och vi bodde i just Paleochora. Ibland tappar jag ord, särskilt namn. I alla fall var det helt underbart i Lafonissos. Att det var helt oturistiskt var ju verkligen ett plus. Sagolikt vackert.
        // Kao

      • Härpå denna strand har utvecklingen gått från att vara turistisk till att bli oturistisk pga en konflikt. Det är lite konstigt för det brukar vara tvärtom
        Sagolikt är rätta ordet för att beskriva hur vackert där är.
        kram

      • Ja det var väl bra att den där konflikten uppstod, då 😉
        Den rosa sanden innehåller mosade snäckskal och det är därför den är rosa. Men det visste du nog redan.
        Kram
        Kao

      • Just precis. Har för mej att jag såg en vit byggnad uppe bland träden, men att t.o.m den var lite svår att se.

        Nu har jag just lagt in ett roligt inlägg om tåg. Kolla det om du har lust och tid.
        🙂
        // Kao

Kommentera

