Bilder Från Laos (Pictures from Laos) // Kao

Jag valde att undvika en massa turister i huvudstaden Vientienne och åkte i stället längst norrut. Tyvärr saknar jag en del bra bilder som jag har någonstans i min bildröra men visar här de jag har hittat. Jag undviker de bilder där jag själv figurerar. Här bodde jag:

Laos mitt hus.JPG

Min mycket unga värdinnaLaos min värdinna.JPG

Jag och en schweizisk kvinna och ett engelskt par hyrde den minsta av båtarna du kan se på bilden.

Laos, Mekongfl.reskamrater.JPG

Laos, M-floden bensinstation....JPGBensinstation på båt – för båtar

Laos Mekong lastbåt.JPGLastbåt på floden

Laos Mekongfloden.JPGLaos har höga berg

Vi var ute en hel dag. Här nedan är det kraftig ebb. I den näst största båten huserade ett svenskt gäng från ”De rosa bussarna” som också hade tagit en tur på floden denna dag.

thail laos kamb dec-08 och thailand mars -09 149

Nedan: När jag hade klivit upp för alla trappor från båten till denna grotta (som är mycket större än man ser på bilden)  blev jag förvånad. Här fanns tusentals buddhafigurer. Här gömde sej över 800 människor när USA:s bombplan bombade flodbankerna under vietnamkriget. Just där landets allra fattigaste människor bor och lever av småskaligt jordbruk för husbehov…

På bilden ser du en man som tänder en rökelse och tackar högre makter för att kanske han och hans familj och förfäder slapp bli mördade under bombräderna. Många hade inte den turen. Som i alla krig är det alltid de oskyldiga, fattigaste som drabbas.

thail laos kamb dec-08 och thailand mars -09 148

krabi, grottempel (apollo).jpg

Nedan: En äldre kvinna sålde souvenirer och grillad fisk i en liten by:

Laos, kvinna i Luang Prabang.JPG

Laos, mat på G.JPG

thail laos kamb dec-08 och thailand mars -09 144

Det var sagolikt vackert i Laos. Här är några bilder från ett av alla vattenfall. Tyvärr kan man aldrig återge den känsla verkligheten visar. Det kluckar, skvalar, skvalpar och porlar 🙂

 

thail laos kamb dec-08 och thailand mars -09 143

thail laos kamb dec-08 och thailand mars -09 142

Nedan: Längst uppe i ljuset ligger gränsen till Kina:

thail laos kamb dec-08 och thailand mars -09 141

Nedan: En av alla blomsterstånd i Luang Prabang:

thail laos kamb dec-08 och thailand mars -09 070

Nedan: Enorma blommor. Vi har mindre varianter av dessa i våra blomkrukor hemma, men dessa var ca 30-40 cm stora….thail laos kamb dec-08 och thailand mars -09 140

Nedan: En ung munk och en toalettskötare utanför ett tempel. I Luang Prabang fanns väldigt många munkar. Att vara munk i minst ett år är ett hedersuppdrag och det är något man själv väljer och mer än gärna tar. De flesta gör det. Även i andra länder i Sydostasien. Munklivet lär personen bland annat ödmjukhet.

thail laos kamb dec-08 och thailand mars -09 136

blomma, stinkande. världens största Rafflesia. Köttätande växt som stinker död och förruttnelse. Världens största blomma.

Nedan: En man och hans apa.

thail laos kamb dec-08 och thailand mars -09 135

Nedan: Elefantfotboll. Elefanter gillar bollar, liksom de flesta djur.

Laos, elefantfotboll

Nedan: En restaurang mitt ute i ingenstans ovanför Mekongfloden.

Laos, restaurang

elefant sri lanka,affärMöte mellan kringströvande elefant och munk.

Sri Lanka - CeylonBedjande buddhistmunk i ett tempel.


Jag har aldrig sett så många stympade människor som i Laos. Många dödas eller lämlestas av minor som fortfarande finns kvar i marken efter kriget. Detta när de ska hämta ved till matlagning. Jag pratade med flera laoiter. De såg så  sorgsna ut när de berättade om sina förfäders och sina egna plågor och fattigdom, men ingen verkade det minsta hämndlysten.

 

13 svar till “Bilder Från Laos (Pictures from Laos) // Kao

  1. Kao det här inlägget är verkligen helt sagolikt bra.. och jag tycker du tar jättefina foton.. kan hålla med dig om att foton aldrig kan återge verkligheten men ändå blir dom otroligt fina.. den köttätande växten verkar lite äcklig ..bilden från blomsterståndet är verkligen fin.. ja alltihop är toppen och jag ser verkligen fram emot när du har din mobil sen du kommer att bli biten tror jag det är så kul att fota allt man ser och lägga det i bloggen..

    Gissa om jag blev sur när alla mina inlägg försvann jag hade kommit till 956 inlägg..
    Nu laddar jag upp bilderna direkt till wordpress istället och tar utrymmet slut ja då får jag väl köpa då..

    Så skulle allt försvinna en gång till ja då lägger jag ner men nu håller vi tummarna att det fungerar för en bra tid framåt..

    Är bara inne en snabbis nu ska svara på alla dina kommentarer inne hos mig sen..
    men tack för att du visar dina bilder spännande med tanke på att jag aldrig har varit där..
    ha en fin helg Kram // Nicki

    • Ja, det var en sagolik resa. Då, 2008 var jag i Thailand och Laos ochte även Angkor Wat i Kambodja.
      ———
      Jag fattarinte hur hela din blogg kunde raderas. Jag hade blivit galen av ilska (för en kort stund i.a.f)!
      ———–
      Numera åker jag nästan ingenstans, men det finns å andra sidan mycket att fota här i området. Inte minst koloniträdgårdarna.
      // Kao

      • Hej Kao..
        Jo alla mina inlägg det vill säga alla texter i inläggen fanns kvar det var bilderna som var borta.. FÖR ATT SPARA PÅ MITT UTRYMME PÅ WP SÅ LADDADE JAG UPP BILDERNA PÅ PHOTOBUCKET..
        sen tryckte jag på en bild i taget på photobucket kopierade den och gick sen till mitt inlägg på wp och klistrade in bilden,, så har jag gjort i nästan 7 år..

        Nu hade helt plötsligt photobucket fått för sig att man inte fick göra så gratis längre så dom stängde av överföringen och ville ha 4.000:- av mig om jag ville ha tillbaka bilderna till bloggen..

        Jag sket i det och det är en omöjlighet att ladda upp bilderna på nytt till wp när det gäller 956 blogginlägg så bara att kasta alla inlägg och börja om från början.. Nu laddar jag upp bilderna direkt till wp istället och sen när utrymmet tar slut så får jag väl köpa.. suck..
        Stod i tidningen enligt Antonia att folk var förbannade i hela världen på photobucket det drabbade ju massor av människor inte bara mig..
        men som sagt man lär så länge man lever.. Kram // Nicki

      • Jasså, det var så det gick till? Det är ju rena utpressningen! Men stora företag får tydligen göra precis vad de vill (och de betalar dessutom minimalt med skatt). Jag har de flesta bilderna på min hårddisk och kanske ett 70-tal på WP, men så fort jag lägger in en bild på WP från mitt ”stora” arkiv så läggs det till på WP-bildkontot. Eller vad det nu heter.
        Kram
        Kao

    • Ja, det stämmer. Även i norra Kambodja, där jag var på besök i Angkor Wat var hela gränsen till THailand fortfarande minerad av gammal skit sen kriget. Även där fanns många benamputerade….
      😦
      // Kao

      • Javisst är det så. Människan har otroligt dåligt minne. Samma sak gäller ju att låta nazismen och fascismen skita ner våra gator och torg, att låta dem än en gång få breda ut sej.

        // Kao

  2. Världen av idag är inte alltid en så rolig plats att vistas på, vi kan ju inte heller flytta till en annan planet för att slippa allt elände.. Tänker på skiten som hänt i Spanien nu det finns tydligen inget slut på det hela, det är ju tydligen vår nya vardag numera :-(..
    Jag har tryckt på gilla knappen inte för det som sker utan för att jag tycker om ditt inlägg och det är bra att du tar upp saker som händer och sker.. Då får man ju veta saker som man kanske inte visste förut..
    men med en liten mer vardaglig önskan så vill jag gärna önska dig en fin helg.. Kram Nicki

    • Världen har alltid varit orolig, men nu har en ny typ av oro kommit: terrorismen. den har visserligen funnits förut också, men nu är det omöjligt att veta när och hur den kommer slå till. Bäst är väl att undvika turiststråk och välkända platser, framförallt i city.
      ——-
      Ha en fin helg du också.

      // Kaoskram

Kommentera

