kaos nya lya

FELIX QUI POTUIT RERUM COGNOSCERE CAUSAS (Lycklig den som inser tillståndens orsaker)

”Hedersvåldet Har Ingen Religion” // Kao

Att påstå att hedersvåldet är ett speciellt religiöst uttryck för islam är att ha missat hela poängen. Det är främst kulturellt betingat från uråldriga strukturer där skambegreppet är centralt (och främst gäller kvinnan) och det existerar i flertalet länder i världen. Även i kristna, judiska och andra grupperingars inom klansamhällen.

De som utövar hedersförtryck behöver inte ens vara religiöst aktiva. Det är familjer/klaner som styr hur främst kvinnan ska uppträda, om hennes val av kärlekspartner och hennes sexliv. Men även unga män drabbas.

Det är vanligare att hedersförtryck förekommer i Världen än att det inte gör det.

Här är lite att läsa från en som själv har varit drabbad (www.politism.se/)

Jag citerar”

 ”Hedersvåldet har tidigare inte varit lika aktuellt i medier som det är i dag. Hedern är ett ämne som vanligtvis lämnats oberört i feministiska debatter och av opinionsbildare, trots att det är ett ämne som egentligen är en metallkedja runt halsen på hundratusentals människor i dagens Sverige. Anledningen till den tidigare tabun har att göra med att hedersförtryck ständigt återkopplas till religion, främst Islam.
  • Parallellen dras hela tiden, hänsynslöst och oundvikligt, och fokus hamnar fel om och om igen. Vilket i sin tur gör att makthavare undviker ämnet i rädslan från att bli kallade rasister. Det verkar finnas en svårighet i att erkänna att hedersvåldet egentligen är en fråga om feminism och mäns våld mot kvinnor snarare än religion. Att det är ett uråldrigt kulturellt fenomen som genomsyrat nästintill varenda aspekt utav hundratals generationer.

    Jag är varken muslim eller tillhörande någon annan religion, men har själv varit ett offer för hedersvåldet. Mina föräldrar är del av en religion som kallas för mandeism och ändå har förtrycket varit så djupt inrotat i vårt hem att jag var tvungen att fly som 18-åring.  Att bryta sig loss från någonting som präglat hela min verklighet har tagit mig flera år, och att fullt förstå dess mekanismer kommer ta mig ännu längre.

    När vi talar om hedersvåld är det viktigt att utgå från familjer som lever i en hederskontext oavsett religionstillhörighet eller social status. Hedersförtrycket finns utbrett över de religiösa gränserna och präglar familjer från olika länder och religioner. Att någon är muslim eller religiös innebär inte att den är hedersutsatt. Hedern finns bakom stängda dörrar även hos familjer som överhuvudtaget inte är troende. Att förneka ämnet och använda det för att ytterligare spä på hatet mot Islam är ett hot mot förståelsen över de etniska och religiösa gränserna. Det är en spark i magen mot alla som dagligen blir utsatta.

    Hedersfrågan berör familjer som lever med en kollektivistisk grundsyn och som utgår ifrån en verklighet som är styrd av ett gruppcentrerat skamtänkande. Det vi talar om är starkt patriarkala familjer där man i första hand är en familjemedlem och i andra hand en enskild individ. Fenomenet är ett kulturellt problem med grundpelare som vilar på föreställningar om kön, makt och sexualitet.

    Arbetet mot hedersvåldet bör fokusera på hur man ska hjälpa de offer som är utsatta snarare än att placera de i religiösa fack. Att vi arbetar emot kvinnoförtrycket och inte emot troende människor. Att vi kämpar emot våldet, snarare än varandra.” (slut citat”

8 svar till “”Hedersvåldet Har Ingen Religion” // Kao

  1. Hedersförtryck eller våld är något jag lärt mig avsky..
    Såg på TV igår att kvinnor i Saudi Arabien ska tillåtas köra bil från och med nu, kvinnorna var överlyckliga.. jag mår illa av att se det.. vad tror dom att kvinnor är för något idioter eller eviga barn helt sanslöst, ett förbannat gubbsamhälle är vad det är.. 😦

    • Nej. Det handlar om att begränsa kvinnorna så att de inte har varken talan eller rättigheter. Samt sexualitet och barnafödande. Man är väl rädda för deras alla kompetenser?
      Jag har läst och även fått höra att det spelar ingen roll om en kvinna ens har burka – hon blir ändå sexualiserad av männen: ”De klär av en med blicken”.
      ——–
      Amine Kakabveh är en kurdisk politiker. en (V)-kvinna som själv upplevt förtrycket i sitt forna hemland. Idag kämpar hon mot hedersvåld och -förtryck, bl.a i gruppen ”Glöm aldrig Fadime och Pela”, som uppkom efter hedersmorden på dessa tjejer. Men det sågs inte med blida ögon av hennes partikamrater och hon var nära att uteslutas. Det blev en himla massa bråk men nu har de nått en överenskommelse. Många i partiet tycker som hon. Vänsterpartiet har nämligen en politiskt naiv kultur i mångt och mycket där man är livrädd för att någon ska tycka att man är rasist och/eller säger fel saker. Särskilt om andra relighioner och kulturer. Tyvärr är det så, för partiet har annars många bra ide’er.

      Kram
      // Kao

    • Det står att läsa på saudiarabisk frågesajt om hur tron ska utövas att anledningen till att kvinnor inte får köra bil är att om de hamnar i en trafikolycka – så är problemet inte att hon kan skadas tydligen, utan att hon då måste ha kontakt med trafikpolisen – som är män! Hennes kyskhet är därmed i fara!

      Själv har jag lite problem med den kristna tron när ”Jungfru” Marias renhet alltid betonas, det är som om Gud själv ägnade sig åt hederstänk. Fast det tror jag förstås inte…

      • Helt snurrigt. Makalöst! Då får de väl anställa kvinnliga trafikpoliser, så är problemet löst….kan jag ju tänka.
        Det blir alltid fel när en religion ska tukta människor, främst kvinnor. Främst religiösa men även kulturella motsättnngar är orsaken till alla krig och förtryck.
        —-
        Gud ägnar sej inte åt så världsligt tänk såsom av människan uppfattas som ”heder”. Han har ju skapat även kvinnor med sexuell lust och han kan väl inte ha fel :D?

        // Kao

      • Jag hör till den kristna tron är född till den och medlem i Svenska Kyrkan..men jag är tyvärr inte det minsta lilla religiös.. Så det lilla jag kan går att räkna upp på handens fingrar.. Mitt samröre med kyrkan handlar om bröllop dop och begravningar det räcker fint för mig 😀

      • Själv har jag haft en otroligt stor glädje av kyrkan. Inte minst då min dotter var liten och jag var lågavlönad undersköterska och ensamstående mamma. De anordnade härliga utflykter och en massa annat. Dessutom sökte och fick jag pengar ur deras fonder för olika ändamål på den tiden. De gav mej och min dotter lite guldkant på tillvaron och för det är jag dem evigt tacksam. Ingen avkrävde mej någon kyrklig tro eller aktivitet.

        Kyrkan gör massor för fattiga och utsatta människor, även utomlands, men det sker i skymundan. Nästan ingen media skriver om kyrkans arbete. Bara i negativa ordalag. Tyvärr.
        // Kao

      • På den punkten håller jag verkligen med dig dom gör verkligen mycket även om jag inte vet så mycket om just den biten så vet jag flera som blivit hjälpta av dom.. Nej det jag tänkte på det är att jag aldrig går på gudstjänster på söndagar tillexempel.. Däremot tycker jag julotta är fint och vackert.. Och ja jag måste nog tillägga att jag är en stolt medlem av den svenska kyrkan och den kristna tron även om jag inte är speciellt kyrklig av mig annars.. Hoppas allt bra med dig Kao.. massor av kramar Nicki

      • Jag är också glad att ha växt upp i ett kristet land, men inte ett duggs tolt över allt sattyg s.k kristna har utfört i icke-kristna länder. Både förr i tiden (korstågen) och nuför tiden = alla interventioner det ”kristna väst” har gjort främst i Mellanöstern men också i Indokina.
        Här är allt ok hoppas det är det hos dej också 🙂
        Kram
        // Kao

Kommentera

