Mathörnan: Strömmingsflundra Med Potatismos // Kao

Igår besökte jag en manuell fiskdisk där jag köpte 4 st stora strömmingsfile’er för 13 kronor – ett bra pris tycker jag 🙂

Idag gjorde jag så här:

* En assiett med lite vetemjöl, en djup assiett med ett uppvispat ägg och en assiett med ströbröd.

* Vände fileerna i först vetemjöl, sen i ägget och sen i ströbrödet. Lade en smör/olivoljeklick (finns blandat hos bregott) och lite dillpulver jag hade (helst färsk dill om man har det) på den ena file’n – och la på den andra ovanpå. Salt och lite peppar.

* Stekte file’erna i Bregott/olivolja på halv värme och vände efter hand i några minuter.

* Fuskade idag med pulver-p-mos. Gott är gröna ärtor (kokade 1-2 minuter) i moset.
——–
File’erna var såpass stora att jag äter den ena idag och den andra i morgon.
——-
* Till detta hade jag en enkel sallad med isbergssallad, en halv tomat och lite finstrimlad rödlök och några droppar rapsolja. Salt, örtsalt, peppar och bailika och ett par droppar vitvinsvinäger.

Men salladen kan uteslutas om man vill göra det ÄNNU enklare.

Bon Appetit!

9 svar till “Mathörnan: Strömmingsflundra Med Potatismos // Kao

  1. Jag fuskade oxå igår och gjorde pulvermos..blandade i smör, dill och gröna ärtor för att piffa till moset mer. Till det åt jag ugnsbakad lax med gräddsås och räkor. Riktigt gott blev det.
    Ottokram

      • Helt ok middag för mig ..lyxigare behöver jag inte ..många skulle aldrig få för sig att äta pulvermos. Men vi levde ju båtlivet varje sommar och fick leva lite spartansk och lagade då lite enklare mat.

        Tack för Kaoskramen ❤
        //Otto

      • Man kan lätt göra även pulvermos gott: Istf 5 dl vatten tar jag fyra dl plus en dl mjölk. Samt den obligatoriska smörklicken, naturligtvis. Sen kryddorna. Brukar bli riktigt gott. Åså dill eller ärter i moset om man vill ha det.

        // Kao

      • Jo, det finns många mycket enkla maträtter som dessutom är snabblagade, nyttiga och billiga. Inte minst chiliconcarne och korv stroganoff. Sånt år ni väl också på båten?

        // Kao

Lämna en kommentar