Tänkvärt // Kao

Mahatma Gandhi hoppade upp på ett tåg i Indien just som det skulle avgå. Då tappade han sin ena sandal på perrongen. Han tog av sej den andra och kastade ut den också.
” Varför kastade du den”?, undrade hans resesällskap.
” Vad ska jag med EN sandal till”, sa Gandhi, ”det är ju bättre att någon annan får båda.”
4 svar till “Tänkvärt // Kao

  1. Här kommer jag att tänka på Bonden, och Drängen som var ute på åkern, som var rena lervällingen. Bonden skickar hem Drängen att hämta hans stövlar. Den första Drängen träffar är Pigan, och till henne säger han att jag ska ta dig, det är order från Bonn, hon fnissar, och ställer upp. När han sedan kommer in i köket till Bonnmoran säger han samma sak, men hon tror honom inte, så han öppnar köksfönstret, och skriker till Bonn. Ska jag bara ta den ena, Bonn skriker tillbaka, nää ta båda för fan.
    Svante

  2. -Annars hade det varit en kul bild att se Gandhi hoppa omkring på en sandal på tåget i väntan på att en skomakare skulle hoppa ombord. Ett helgon i vår tid, Gandhi, och legenden passar ett helgon; Den som helar, sätter ihop vad som är trasigt till ett helt igen.

    • Förvisso. Men jag tror inte han gick till skomakare ö.h.t. Verkligen ett fint gammalt yrke, men jag tror Ghandi fortsatte sin resa barfota. Han ansåg kanske att det fanns en mening med det. En skolös, kanske trolös :-), fick ett par sandaler och lärde av detta.
      ‘Det som helar…..’, var bra.

      Kao

Kommentera

